Cova dels Àngels

4 de gener de 2017

Començo l’any amb una sortideta curta que feia molt temps que volia repetir.  Recordo que fa més de 30 anys de la meva primera visita en companyia del meu pare, i llavors ja em va semblar un paratge fascinant. Ara, després d’haver vist i conegut molta muntanya i molts indrets espectaculars, em segueix meravellant aquest racó del Port: la font i cova dels Àngels, un lloc ple de màgia i encant.

Aproximació: Des del pantà d’Ulldecona, un cop passat el pont girem a la dreta i pugem per la pista de la Fou fins a l’àrea recreativa del barranc, a uns 8’5Km.  A l’àrea de pícnic podem deixar el cotxe.

Dificultat: fàcil
Desnivell: 700 m. acumulats
Durada: Unes dos hores. 4,5km.

Recorregut: Tornem a agafar la pista per la que hem vingut, en direcció oposada i desfem camí uns 500 m. fins a una corba a la dreta, on veiem una caseta forestal i un entrador a l’esquerra de la pista.

Prenem l’entrador i després de saltar una cadena baixem per una pista antiga fins al llit del barranc. El creuem i continuem per la pista per la riba oposada, remuntant fent ziga-zagues en suau pujada fins al final d’aquesta on trobem un xalet forestal.

Per la part del darrera de la casa surt un sender que puja fins a uns dipòsits d’aigua per abastir el xalet. Seguim per la dreta dels dipòsits per una sendera per on transcorre un tub que alimenta els dipòsits i que neix precisament al lloc que volem visitar. Després d’una curta pujada, el sender s’estabilitza a uns  650m d’alçada i va faldejant, en direcció nord, els cingles rogencs de la Mallada de Valldabella a la nostra dreta. Per  l’esquerra transcorre el barranc de la Fou,  la Moleta de l’Àliga, i més enllà, treu el cap la Malladeta i el coll de la cova Roja.

Moleta de l'Àliga

Mallada de Valldabella

Malladeta i Coll de Cova Roja

El sender ens condueix a una raconada, que en pujada, ens deixa a la vora d’un vell bassi, ara buit, que s’alimentava de la font. Donant la volta per l’esquerra a la paret de tosca que ens queda enfront, plena de falgueres i per on regalima aigua per tot arreu, arribem a l’entrada de la cova dels Àngels. Des del bassi , al racó d’enfront, i a la mateixa paret de tosca hi ha tallades a la pedra unes escales rudimentàries per accedir també a la cova però us desaconsello pujar-hi perquè si està molt humit una mala patinada ens podria ocasionar un lamentable accident innecessari.

Bassi Cova dels Àngels

Les parets estan carregades de sinuoses formacions i pujant al replà de la font trobem una gran colada per on regalima aigua i les bassetes que, dins la cova, conformen la font. Raconets plens de columnes, soques de velles heures remuntant la vertical per anar a trobar la llum, els voltors solcant les alçades amb el seu planejar pausat, el verd dels ufanosos boixos contrastant amb els cingles vermellosos... un espectacle!!

Tornem al sender que ens ha pujat a la cova i pocs metres més avall veiem un ramal que surt per la dreta i el seguim. Aviat trobem una bifurcació on girem cap a la dreta una altra vegada.
Per arrodonir la curta sortida us proposo seguir aquest sender uns 600 metres. En suau i mantinguda pujada anem guanyant una mica més d’alçada. A la nostra dreta segueixen els alterosos cingles, que en alguna balma amaguen petites surgències d’aigua que s’esmuny de la paret i que es recullen en petites basses argiloses. A un revolt a la dreta del sender, veurem a la nostra esquerra un petit ressalt rocós que esdevé una excel·lent balconada a tota la vall de la Fou, i des d’on podem contemplar l’estret de la font del Teix, l’imponent Morral del Catinell al fons, i el Turmell a la seva esquerra. Cap al darrera la Mola Aixada ens observa des de l’immens monocle del Pont Foradat.

Catinell

Mola Aixada

Racó Cova dels Àngels

El sender puja cap a  la Punta de la Puça, pels bancals de Sarpas i enllaça amb el PR-C 85 que puja pel Barranc del Racó del Tabac. Però aquesta opció la deixo per una altre dia i desfent camí pel mateix sender torno cap a la Cova dels Àngels. En arribar a la bifurcació que hi hem trobat agafem el rafal que baixa, per la dreta cap al barranc de la Fou i donant amples voltes arribem fins a la pista.

Pista de la Fou

Toll dels Sabaters

Ara anem cap a l’esquerra, pista avall i en un fort revolt, on un pont ens porta a l’altra riba del barranc, veiem a la dreta el Toll dels Sabaters. Curiosos i lleugers insectes que tenen la facultat de caminar sobre l’aigua. A l’estiu aquest indret convida a fer un refrescant bany a les seves transparents i fredes aigües.
Uns metres més endavant retrobem l’àrea de lleure de la Fou.