Portell de l'Infern i Cova de l'Aire

29 de desembre de 2016

Una altra visita a la Cova de l’Aire, una de les cavitats més monumentals per dimensions del Port, a la zona de la Tinença de Benifassà. En una altra ocasió vaig descriure l’itinerari a la  cova des de Fredes, Cova de l'Aireaquesta vegada us proposo fer la visita sortint del Pantà d’Ulldecona, remuntant l’antic camí del Portell de l’Infern i completant la volta baixant fins al barranc del Salt per tornar al Coll del Ferri, i desfent el mateix camí del Portell, tornar al Pantà.

Dificultat: Moderada
Desnivell: Uns 1600 mts acumulats
Durada: 17 Km. Unes 5 hores.

Itinerari: Un cop situats al Pantà, travessem el pont i agafem la pista a la dreta en direcció a la Fou.  Vorejant l’embassament, molt sec en aquesta època, arribem a una ampla vall a l’esquerra, abans de deixar darrera el pantà. A tocar de la pista a dreta i esquerra hi ha diversos masos i casetes. Entrem pel camí de l’esquerra i deixem el cotxe als bancals abandonats del Mas de Joan.

Mas de Joan

Agafem el camí més ample que remunta cap al Mas de l’Abella. A una bifurcació prenem el camí de la dreta passant una cadena i uns metres més endavant a un revolt del camí a l’esquerra seguim pel sender recte, indicat com Camí del Portell.

Mas de l'Abella

Camí del Portell

El sender va guanyant alçada paral·lel al pantà. Al seu fons, ara sec, veiem la sénia del Mas de Bellaubí, avui convertit en un gran xalet al mig del pantà. La vista que deixem enrere és espectacular: la Mola del Mangraner, la vall del Mas del coll d’en Panés... al davant es desplega la punta rogenca de la Mola del Ferri.

Sénia de Bellaubí

Mola del Mangraner

Mola del Ferri

El sender gira cap a l’esquerra remuntant el barranc de la Ronyosa, fins a la seva capçalera fent ziga-zagues pels seus estrets. L'empedrat del camí a moilts trams ens parla de la importància d'aquesta via de comunicació al passat.

Estrets de la Ronyosa

Camí empedrat

Un cop a dalt el camí passa pel Pla del Pinar Roig fins al Coll del Ferri. A l’esquerra hem deixat el sender que mena a la Palmereta, a la carretera que puja a Fredes.

Pla del Pinar Roig

Coll del Ferri

A l’encreuament del Coll del Ferri seguim recte cap al Portell. El camí torna a empinar-se per guanyar els darrers metres fins al coll. A la dreta s’enfila imponent el Morral del Jonqueret, i cap a l’esquerra la Mola de la Cova del Forat.

Morral del Jonqueret

Mola de la cova del Forat

Un cop al Portell, trenquem per un senderó poc indicat, a la dreta que quasi crestejant passa a tocar del Corral de la Cova del Llop. Impressionant estructura de pedra en sec aferrada a una gran balma que en altres temps servia per protegir els ramats. Uns metres més endavant a l’esquerra veiem el pont foradat de la Cova del Llop. Més avant el sender canvia de vessant i transcorre apegat al cingle a la nostra dreta. En algun punt cal fer alguna grimpadeta. Deixem al darrera el Morral del Jonqueret i enfilem cap al de Grivalós, faldejant també la Mola per l’esquerra, amb el cingle a la nostra dreta. Passats una antics bassis a peu de paret retrobem la espectacular Cova de l’Aire. Una catedral de roca...

Corral de la Cova del Llop

Pont foradat

Cova de l'Aire

Bassis Cova de l'Aire

Cova del Llop

Desfem el camí fins al Portell i emprenem el camí en direcció a Fredes. Aquest tram de sender és dels més bonics del Port: cingles, balmes, coves, bassis, vistes inabastables... Pocs metres més enllà trobem una bifurcació, i prenem el sender de la dreta que davalla fort en direcció al barranc del Salt que ens queda al fons de la vall que s’obre davant nostre. Si aixequem la vista a la nostra esquerra veurem l’impressionant cingle rogenc de la Mola d’en Piles.

Sender del Portell

Bassis del Portell

Portell de l'Infern

Morral d'en Piles

Un cop al barranc creuem el barranc per un pantanet, a l’altre costat trobem la pista que remunta el remunta en direcció al Salt de Robert. Seguim pista avall. Dalt de tot a la dreta veiem el perfil del crestall que hem seguit i la espectacular boca de la cova de l’Aire.

Barranc del Salt

Cova de l'Aire

La pista es bifurca a l’alçada de la casa forestal de la Tenalla. Prenem la pista de la dreta que comença a pujar suaument en principi i fort cap al final.  A la nostra esquerra gaudim de la immensa panoràmica del Cingle Blanc, les Mirandes i el Racó del Presseguer. La pista ara puja dur fent un revolt cap a la dreta, vorejant els cingles de la Punta del Solà d’en Brull. Al final de la pista en un replà ens espera el Pi Pastor a una esplèndida balconada en vistes al Morral desplegat i el Pont Foradat, i a tot el Barranc de la Fou. El lloc convida a badar una bona estona repassant la topografia del Port.

Casa forestal de la Tenalla

Cingle Blanc i les Mirandes

Racó del Presseguer

Pujant al Solà d'en Brull

Morral Desplegat

Pi Pastor

La pista es converteix en sender i en poca estona ens torna a deixar al Coll del Ferri. Ara, cap a l’esquerra, desfem el camí de pujada per tornar al Mas de Joan, a tocar del Pantà d’Ulldecona.