El Pont Foradat i Cova Roja

14 d’agost de 2017

L’atzar m’ha tornat a portar al barranc de la Fou, al límit entre la Tinença de Benifassà i els Ports.
El passat gener vaig tornar a visitar la Cova dels Àngels, i tot apropant-me, la vista es va perdre per l’altra vessant del barranc de la Fou: Mola Aixada, la Moleta de l’Àliga… les ganes d’anar a redescobrir aquella zona es van quedar al tinter, i ara passats uns mesos, i tot i la calor que ajuda poc a prendre aquest tipus de desicions, em marco una ruta per tornar a visitar, després de molts anys, el Pont Foradat, i per un sender per la base de la Malladeta, el contrafort de llevant de Mola Aixada, anar a vore la Cova Roja, que tenia pendent des de fa molt temps. Som-hi!

Aproximació: Des del pantà d’Ulldecona, un cop passat el pont girem a la dreta i pugem per la pista de la Fou fins a la bifurcació a la Tenalla, a l’esquerra. Passem el pont i deixem el cotxe a una esplanada a la mateixa cova dels Ferrins.

Dificultat: moderada. Tot i que el sender és molt bo en general, el tram des del Pont a la Portella de la Malladeta, està força brut i trencat.
Desnivell: Uns 1500m. acumulats.
Durada: Unes 4 hores. 12,5 km.

Itinerari: De la Cova dels Ferrins surt una pista que puja fins a la casa forestal de la Tenalla, que a l’estiu sol estar tancada a la circulació. Abans de la cadena a la dreta hi ha un cartell informatiu i darrera d’aquest veiem un indicador que ens marca un sender cap al Pont Foradat. Després de creurar el llit del barranc del Salt, comencem a pujar en suau però mantinguda pujada, guanyant metres de cara al Pont. Pel camí ens esperen nombroses formacions de roca molt interessants: imponents agulles i gendarmes de pedra que vigilen la nostra progressió aigües amunt, seguint el traçat de barranquets que des de les alçades de Mola Aixada, s’avoquen decidits cap al fons del barranc de la Fou, als nostres peus.

Trobem una bifurcació, perfectamente senyalitzada, que per l’esquerra ens puja decididament cap a la inmensa mole del Pont Foradat

Un cop als seus peus, els més agosarats poden pujar al mateix forat per una estreta canal. Compte! pujar implica un mal negoci per als que patiu vertígen i una petita dosi d’adrenalina per a tothom. Al final de la canal, cal trencar a la dreta fins a la soca d’una vella sabina, i fer una petita grimpada i un flanqueig a la dreta per arribar al mateix forat.

Una petita repisa a la base del forat ens permet fer una parada per gaudir de la immensitat del paratge. Estem al mig de dos cingles impressionants, a banda i banda, les escarpades parets de roca rogenca configuren la gran muralla que ens separa de la Mola. Els voltors planegen indiferents a la meva presència, mentre que els corbs i gralles, malden per fer-me fora de casa seva en crits estridents, i allà baix entre els pins, un gaig de preciós plomatge es fa fonedis dins la boscúria.

En molt de compte baixem de la gran trona de roca i desfem el camí fins a l’encreuament que haviem trobat. Ara anem en direcció a la Cova Roja.

El sender dona una àmplia volta per la base del immens bloc de roca del Pont i enfila cap a la base d’una àmplia faixa de roca rogenca, on per la seva base transcorre el sender. Aquí el sender està força perdut i trencat, i resulta molt incomode de seguir. Un cop a la base del cingle i enganxats a la paret que ens queda a l’esquerra anem seguint el camí. Trobem un gran bloc de pedra que ens barra el pas, però que podem sortejar fàcilment, i uns metres més endavant una curiosa construcció de pedra en sec, que devia ser l’aixopluc d’algun pastor.

Deixem la base del cingle i el sender s’obre una mica per anar a buscar la capçalera d’un barranquet tancat per alteroses parets de roca. Una d’elles, la de la dreta, sembla ben bé un enorme amfiteatre. En creuar el barranquet, a la nostra dreta veiem una zona molt coberta pel fenàs. Senyal inequívoca d’humitat. Ara mateix, en ple agost, m’ha segut impossible de trobar, tot i intentar-ho força estona, donada la sequera que l’estiu infringeix al Port, però amagada i esperant les pluges de la tardor, hi és la Font de la Faça.

Un gir ampli cap a l’esquerra ens deixa a tocar de la Portella de la Malladeta. El coll que ens separa de l’altre vessant de muntanya, amb la seva característica agulla de pedra. A l’esquerra Mola Aixada, a la dreta la Moleta de l’Àliga, al nostre darrera, una altra perspectiva de l’imponent Pont, per la seva cara nord.

Portella

Al mateix coll una altra bifurcació: a la dreta baixariem cap al fons del barranc de la Fou. Seguim per l’esquerra, cap a noves troballes.

Ara el sender torna a ser ample, trescat i recentment desbrossat. A pocs metres de la collada i sota una balma a l’esquerra del camí trobem la Font de la Portella, que brota als seus peus.
Uns metres més avall,  sota un petit cingle, als peus de la font, uns altra petita balma, tancada per un mur de pedra en sec, pot ser una altre refugi en  cas de mal temps.

Font de la Portella de la Malladeta

El sender va donant la volta, mantenint la cota, a la Mola Aixada, en el sentit contari a les agulles del rellotge. Les panoràmiques que es van desplegant són impressionants. Ressegint el barranc de la Fou, aigües amunt, podem veure al mig de l’enquadrament l’imponent Catinell, el guardià del Pi Gros i el Faig Pare. A la seva esquerra el Turmell, i a la seva dreta la Punta de la Puça, que ben arraulida contra els seus contraforts, amaga la Cova dels Àngels.

Al centre, el Catinell

Balma de Mola Aixada

Moleta de l'Àliga

Seguim una bona estona estona en direcció oest, davallant de mica en mica per anar a trobar la capçalera del barranc de Cova Roja que ens queda a la dreta. A la vessant contrària del barranc, s’aixeca imponent el Negrell, que amb 1345 m és un dels cims més alts de la contrada, per sota del tossal d’en Cervera i del Tossal dels Tres Reis.

Negrell i Punta de l'Enderrocada

El sender fa un gir de 180 graus i enfila decidit barranc avall en direcció contrària. Pocs metres més avall, veiem a la nostra dreta un gran cingle que als peus amaga la Cova Roja i la Font de Cova Roja. A la base del cingle, ben conservada hi trobem una barraca de pedra en sec. i a l’extrem oposat de la gran balma de roca, la Cova Roja. A la base d’una gran esquerda a la pared s’obre un forat que s’endinsa a la roca per un llarg passadís recte, amb el sostre pla, que acaba en un garbuix de blocs.

Font de Cova Roja

Continuem baixant per la sendera que ressegueix el llit del barranc de Cova Roja fins a trobar el barranc de les Tosques que ens arriba per l’esquerra. En aquest punt hi ha una bifurcació, que remuntant aquest barranc i en direcció nord ens portaria a la Font dels Hortets i a la Cova dels Bous.

Bc. de Cova Roja

Seguim per la dreta i trobem, als pocs metres, a la nostra esquerra un mirador amb cartells informatius que ens ofereix una magnífica panoràmica de tot el barranc de la Fou, ara de cara al sud. Més endavant, una nova bifurcació, que en aquest cas ens portaria per la dreta cap a la Portella de la Malladeta, per on hem passat, hores abans. Baixem per l’esquerra i en unes poques ziga-zagues del sender, arribem al fons del barranc de la Fou, a l’àrea recreativa, on podem refrescar-nos a la seva font.

Mirador del Bc de la Fou

Segueixo pista amunt uns trescents metres per visitar el Toll dels Sabaters, amb la vana esperança de poder, amb sort, fer un banyet. Es tracta d’un gran toll que fa el barranc, però que donada la sequera, està pràcticament sec. Em sembla que no hi ha ni sabaters… aquells petits insectes que semblen aranyes i que caminen per sobre de l’aigua…

Toll dels Sabaters

Doncs res, pista avall. El paisatge i els detalls del camí fan la passejada que encara resta prou amena. Al camí trobem a la dreta una petita cavitat anomenada la Cova de la Capelleta. Algun esquirol encuriosit treu el nas, a vore qui és el boig que va pista avall sota un sol de justícia.

Cova de la Capelleta

Cova dels Ferrins

Uns centenars de metres més avall, retrobem l’entrada a la Tenalla i el vehicle que ens espera a la Cova dels Ferrins.