Mola d'Estat. Muntanyes de Prades

26  de juliol de 2010

Si si, d’això ja fa més de 10 anys. Avui remenant per la col·lecció de fotos, i per les publicacions de rutes del wikiloc, m’he topat amb aquesta ruta que ja vaig fer l’estiu del 2010.
Llavors estava engrescat amb el projecte dels 100 Cims de la FEEC, i durant uns quants anys em vaig dedicar a pujar a molts cims emblemàtics de la nostra geografia. Aquell projecte em va donar l’oportunitat de conèixer de primera ma, molts indrets i serralades, nous horitzons muntanyencs que guardo a la memòria amb molta estima perquè entre altres coses em va donar una visió molt àmplia del nostre gran “petit país”.
M’ha fet goig rememorar aquella bonica ruta per les Muntanyes de Prades i compartir-la en tots vosaltres.

Mola d'Estat

La mola d’Estat, o dels Quatre Termes, amb 1117m. és un dels cims principals de les Muntanyes de Prades, tot i què és el Tossal de la Baltassana de 1202m. el punt culminant de la serra. S’anomena també dels Quatre Termes perquè a poca distància de la mola hi confueixen els termes municipals de Montblanc, Vimbodí, Mont-ral i Prades. Aquestes muntanyes força conegudes al món de l’excurionisme, ho són sobretot per tenir algunes de les escoles d’escalada esportiva més importants de Catalunya: Cornudella, la Febró, Siurana, Mont-ral, Arbolí. la Riba, la Mussara… multitud de vies de tots els graus solquen els seus cingles bàsicament calcàris però on també podem trobar bons conglomerats, un paradís per als amants de la verticalitat.

Aproximació.  Partirem del poble de Farena, a mig camí entre Capafons i la Riba, i a tocar del riu Brugent. A la carretera TV 7044, a pocs kilòmetres de Farena pujant de la Riba i a una pronunciada corba, hi trobem un desviament que per pista ens puja fins a la Bartra. Antic llogarret d’origen medieval, en l’actualitat dedicat al turisme rural. Hi podem deixar el cotxe a una esplanada a tocar de la pista.

Dificultat: Baixa.

Desnivell: Uns 1000m. acumulats.

Durada: Unes 3h 30’ . Prop de 12km.

Itinerari. Pugem per la pista que passa  per la dreta de la Bartra. Aviat trobem a l’esquerra l’indicador del PR C20 que seguirem en forta pujada, per sender molt transitat.

La Bartra

Prenem el PR

Abans d’arribar als plans de la carena trobem, a la vora del sender la font Freda i la bassa annexa, al recer de l’alzinar. Uns metres després, un petit indicador ens assenyala un impressionant pou de gel, amb un vell teix que ha crescut al seu interior. Una magnífica obra d’enginyeria rural, on acumulaven neu que es convertia en gel i que s’aprofitava fins a molts mesos després de l’hivern.

Font Freda

Bassa de la Font Freda

Pou de Gel

També a tocar del sender i abans d’un dels nombrosos pals indicadors que anem trobant pel recorregut, entre el fenàs, raja fresca la Font del Grèvol i convida a fer parada.

Font del Grèvol

Pràcticament som als plans de la carena, i en aquest indret trobem, encimbellat en un turonet el despoblat de Els Cogullons. A uns 1000m d’alçada i pertanyent al municipi de Rojals, al 1950 era el nucli de població més alt de les Muntanyes de Prades. Actualment s’ha restaurat un dels edificis per albergar el refugi dels Cogullons, del Centre Excursionista de Montblanc.
M’explicaven que las anys 70 o 80 s’hi va instal·lar una comunitat budista, amb la intenció de crear una mena de monestir… sembla que no va cuallar.

Refugi dels Cogullons

Per davant del nucli hi passa el GR 177, que seguirem en direcció oest. Als pocs metres i en mig d’una gran esplanada trobem un encreuament de camins senyalitzat. Cap a l’esquerra baixariem cap al Grau del Paulet i els masos enrunats de Xuflet i de Mateu. Seguim recte i la pista fa una pujada important i va girant cap a la dreta resseguint el perfil de la serra.

Encreuament als Cogullons

Aviat arribem a una altra esplanada , d’on surten molts camins. Som al Clot del Llop i un altre gran indicador ens marca el camí a seguir. Trenquem en direcció sud, obviant les altres direccions, cap al nostre objectiu: La Mola d’Estat.

Clot del Llop

La pista planeja en direcció sud però aviat va girant per retrobar l’oest. Una pista a l’esquerra ens baixaria cap al Mas de Mateu. Seguim recte i en ser a un petit bosquet de carrasques i marfulls, a la dreta, trobem la Taula dels 4 Batlles. Punt de confluència dels quatre termes municipals que abans comentava.

Taula dels 4 Batlles

Seguim per la pista fins al final, a una petita esplanada. Entre dos grans blocs de roca, perfectament indicat trobem el corriol que entre preciosos exemplars de surera ens porta fins a fantàstic mirador de les Muntanyes de Prades: La Mola d’Estat.

Cisterna de la Mola

Una curiosa cisterna excavada a la roca ens crida també l’atenció, però ara cal asseure’s davant la balconada de les creus enclavades a la roca nua, per gaudir de l’extraordinari paissatge que s’obre davant nostre. Els budistes no anaven malament, l’indret convida a la meditació, o si més no, a badar tranquil·lament de l’espectacle de la natura.

Cim de la Mola d'Estat

La tornada la fem pel mateix camí, però deixo al calaix dels pendents fer una visita més acurada de la zona, pels masos i els graus, que resseguint el PR  que ens ha pujat fins als Cogullons, en baixada, ens menaria fin al poble de Farena.