Pallerols - 3 Castells. La Sénia

10 de març de 2018

Pujant per la carretera de Pallerols, des de la Sénia,  la vista se'm perd sempre cap a llevant per admirar els morrals de roca dels Tres Castells, com es coneixen a la Sénia. En realitat hi ha fins a cinc grans ressalts rocosos que s’aixequen abruptament cap al cel,  dominant la gran plana d’oliveres als seus peus. A una publicació de l’amic Joan Tiron, “Grimpant pel Massís del Port”, ja va ressenyar un itinerari per les afilades arestes i cingles dels castells, només apta per a experts en escalada. Des de llavors, els castells, sempre m’han cridat l’atenció, i avui us convido a visitar-los, amb un itinerari senderista, evitant els passos compromesos d’escalada. Tot i que si voleu assomar-vos a les arestes cal que vigileu perquè l’ambient muntanyenc està assegurat, i s’ha de tenir molt clar com progressar de manera segura per les crestes. Combino la visita als Castells amb una aproximació a l’Ermita i Font de Pallerols, baixant pel PR-C 82, que vé de Casetes Velles i arriba fins a la Sénia, al límit entre la Tinença de Benifassà i el Port.

Els tres Castells

Aproximació:  Sortim des de la Sénia pel camí del cementiri, i seguim la pista que puja cap a Pallerols. En creuar el camí dels Bandejats, on hi ha un indicador, deixem el cotxe a un apartador a la dreta de la pista. Resseguint aquest trajecte podem gaudir amb la visita a diversos forns de calç.

Forn de calç del Coll d'en Solà

Forn camí de Pallerols

Forn al Coll de les Comes

Bassa al Coll de les Comes

Desnivell: Uns 900 metres acumulats
Dificultat: Difícil, fent les arestes dels castells. Fàcil pujant directe a Pallerols
Durada: 5'30 h. El recorregut complert

Itinerari: Tornem al Camí dels Bandejats i el seguim en direcció est. L’ampla pista va resseguint el perfil del monte. Ens fixarem amb una finca abandonada de la partida de Pallerols, que ens queda a l’esquerra. Crida l’atenció la infinitat de marges que remunten cap a la serra, i a mitja alçada i cap a l’esquerra de la finca, destaca una barraca de pedra en sec que us convido a visitar. Sempre m’admina el treball dels nostres avantpassats per tal de humanitzar la serra i treure’n profit.

Inici itinerari

Barraca partida Pallerols

Escales de marge

Interior barraca

Tornem al camí i prenem un sender a la dreta a  un fort revolt de la pista cap l’esquerra, que en uns metres ens torna a deixar a la mateixa pista que ara transcorre pel llit del barranc. Allí hi trobem el Povet de Torril. Un preciós pou de pedra, amb un abeurador rodó al costat.
Seguim ara cap amunt. A la dreta, un ramal de pista ens deixa davant del Corral de Palau, i d’allí arrenca el Camí dels Francesos, un sender que remunta tot el barranc de Torril. Pujant podem veure a l’esquerra i a l’altra banda del barranc, a la partida dels Camps, una altra barraca amb un sopluig, segurament per a l’animal. Més amunt a la nostra dreta veiem les restes d’un forn de calç. El sender comença a fer ziga-zagues pel llit del barranc guanyant alçada.

Povet de Torril

Corral de Palau

Barraca als Camps

Forn Camí dels Francesos

Trobem una bifurcació al sender. Si voleu fer la volta fàcil us proposo seguir el camí dels Francesos fins a Pallerols per sender fàcil. Si voleu una forta dosi “d’ambient muntanyenc” seguiu per la dreta per tal de pujar fins als castells.
Guanyem la carena i remuntem, per sender molt brut i perdedor fins al primer cim, ample i arrodonit que ens regala unes fantàstiques vistes dels Castells mirant cap al sud.
Des d’aquest primer cim us aconsello desviar-vos cap a la dreta i cercar un pas per baixar cap al primer coll. Hi baixa directament una aresta afilada, però que requereix molt de compte i sang freda.
Un cop al coll tenim al davant la mola de roca d’un dels castells. Un sender per la seva dreta ens porta a superar-lo tocant a la base del cingle.

Barranc de Torril

Coveta als cingles de l'Assesteret

Els Castells

Aresta delicada

Cingles dels Castells

Castell des del segon coll

Som al segon coll. A l’esquerra s’aixeca un gran morral amb una pronunciada escletxa a la roca que ens ofereix grans panoràmiques dels barrancs de la Font Roja i dels Cabanils. Cap a l’esquerra, a un pla veiem les restes del Mas de les Faixes.
A la dreta, mirant cap a la Sénia, tenim la impressionant aresta d’un dels castells que m’animo a resseguir un bon tram. Molt de compte!, el pati a banda i banda és considerable i en algun punt l’amplada de la cresta és mínima.

Escletxa del Castell

La gran aresta

Vistes dels Castells

Aresta

El Montsià des dels Castells

Mas de les Faixes

Torno al coll després de la dosi d’adrenalina i ara supero la mola del castell un altre cop per la dreta mirant a Pallerols, donant-li així tota la volta al gran ressalt. Arrecerada al cingle una petita cavitat formada per un glan bloc pot servir de recer.
Ara supero la primera aresta que abans havia evitat; en pujada, que sempre és més fàcil, i desfaig la pujada al primer cim que havia guanyat.

Cavitat a la base del Castell

Retrobo el sender que m’havia pujat fins aquí i ara el segueixo en pujada cap a un paller de roca. El sender va guanyant alçada i arriba a uns bancals perduts. Torno a mirar cap als castells i a gaudir de l’espectacle. Als meus peus, i a la capçalera del barranc del Torril que he remuntat, un altre forn de calç o les restes d'una altra barraca.
Deixo el sender que remunta i trenco per l’esquerra, per un bancal perdut per anar a visitar una altra barraca de pedra en sec adossada a un gran marge. Per petits corriols davallo fins a una àmplia era que em crida l’atenció, uns metres més avall, amb un gran arbre solitari. Per sota de l’era transcorre el camí dels Francesos que abans haviem deixat per visitar els castells.

Forn capçalera del barranc de Torril

Barraca a Pallerols

Els Castells des de l'era

Baixo fins al sender i ara ja còmodament el segueixo cap a Pallerols. El sender treu cap al coll de la Selleta, per on remunta la carretera que puja a Pallerols, però prenem un sender per la dreta que segueix en  paral·lel la carretera sense tocar-la, i ens deixa a l’Ermita i Font de Pallerols.
Les vistes de la Mola dels Teixos, del Fitó i el Racó Blanc, són impressionants. Un lloc perfecte per fer una paradeta i recuperar forces.

Font i ermita de Pallerols

Mare de Déu de Pallerols

Mola del Fitó

Coll de la Selleta de Pallerols

Retornem pel mateix sender fins al Coll de la Selleta. Creuem la carretera i seguim per una vella pista. Som al PR-C 82 que comença a baixar decidit cap a la Sénia, tallant la carretera i baixant directe cap a la plana. Al fons ja veiem el corral de Júlio. Baixant, una femella de cabra m'observa encuriosida.

La Sénia

Corrals de Júlio

Indicador del PR-C 82

El sender acaba a la carretera, al pla. Uns metres més endavant retrobem el cotxe.