Els Bessons. Garrigues. 100 cims

3 d'agost de 2020

Segueixo la ruta per la "Terra Ferma", a la recerca de muntanyes de la llista dels 100 cims de la FEEC.
Aquesta vegada l'objectiu és un cim modest de la comarca de les Garrigues: Els Bessons, de 593m. El vértex es troba al cim nord, i una petita collada separa el cim sud, d'una alçada similar.

Els Bessons

Des del 1992 aquesta zona dels Bessons, d'unes 500 Ha, està catalogada dins del Pla d' Espais d'Interès Natural. Entre camps de vinya i d'oliveres, els dos petits cims del Bessons, destaquen en el paisatge horitzontal de les planes de Lleida.

Aproximació: Des de les Borges Blanques, prenem una pista en direcció sud, que creua per sota la via del tren i per sobre l'AP2. i remunta per pista terrera fins al PEIN dels Bessons, envoltat d'extensos camps de vinya, fins a una gran bassa de reg, on podem deixar el cotxe.

Desnivell: 210m. acumulats

Dificultat: Fàcil

Durada: Uns 6 Km. 1h. 30'

Itinerari: Torno per la mateixa pista en direcció contraria fins a un indicador a la dreta, entre vinyes, que em mostra el camí cap als propers Bessons. Al final del camí trobo el Corral de l'Àngel Camí, un petit forn de pedra en sec a tocar, i l'inici del sender que remunta fins al collet que separa els cims dels Bessons.

Aparcament al costat de la bassa de reg

Corral de l'Àngel Camí

Forn

Sender als Bessons

Per l'esquerra accedeixo a la punta nord, on hi ha el vértex geodèsic, i un banquet on gaudir de l'excel·lent panoràmica cap a les Borges Blanques. Baixo novament al coll i pujo a la punta sud. Des de la fita que assenyala la punta es dibuixa a l'horitzó la gran panoràmica de les Garrigues.

Cim Bessons

Les Borges Blanques

Bassa de reg

Coll i cim sud dels Bessons

Cim Nord

Cim sud Bessons

Per un corriol baixo des d'aquesta punta fins als propers camps de secà que hi ha als meus peus, per on transcorre una pista que prenc per l'esquerra.
Per acabar de donar sentit a aquesta curta ascensió als Bessons, carenejaré una estona aquesta zona dels Marquesos, fins al següent cim.
Després de diferents bifurcacións a dreta i esquerra, prenc un sender per la dreta que em torna a portar a la carena. A una ampla colladeta em crida l'atenció a l'esquerra del sender, les restes d'una preciosa barraca de pedra en sec amb sostre de volta, que tret d'un petit esvoranc al sostre es conserva en molt bon estat.

Pista del Xivete. cim al fons

Sender al Xivete

Sostre barraca

Barraca Xivete

Aviat el sender carener em deixa al cim del Tossal de Xivete, de 634m. Coronat per una caseta i una antena que semblen en desús. Cap al sud-est encara s'aixeca la punta dels Marquesos i més enllà, la del Pouet, que juntament amb els Bessons conformen tota la zona PEIN.

Tossal del Xivete

Baixo per l'empinat sender fins a la pista que vé per l'esquerra, als peus del Xivete. A pocs metres trenco per la pista de la dreta, que em retorna cap als Bessons, planera. Retrobo la pista anterior i en sentit contrari arribo fins a una extensa bassa de reg, als peus dels Bessons, i al cotxe.

Pista a la Punta dels Marquesos

Els Marquesos i els Bessons al fons

Una tranquil·la i fàcil sortida, apta per a tots els públics, per conèixer aquest racó de les Garrigues.