Puigmal d'Er

El Puigmal és la cota més alta del Pirineu Oriental Català, amb una alçada de 2910 m. També anomenat Puigmal d'Er a l'Alta Cerdanya.

L'itinerari no comporta gaire dificultat, és tracta d'una ascenció clàssica: tant a l'hivern amb esquis de muntanya o raquetes, com a l'estiu.

Puigmal d'Er des de Fontalba

Accés i punt de partida: La proposta que us faig és sortir del mateix santuari de Núria. Per accedir l'alternativa més cómoda: el tren cremallera de Núria des de el poble de Queralbs, tot i que també el podem prendre uns kilòmetres més avall des de Ribes de Freser, que ens portarà per un espectacular recorregut al llarg de tota la vall amb unes vistes magnífiques.

Desnivell: 943m. positius. 2200m acumulats.

Horaris: unes 4 h. aproximadament.

Dificultat: baixa, a l'estiu i en bon temps es pot fer en família.

Bibliografia i Cartografia: Puigmal, Núria, Carança, Ull de Ter. Guia Cartografica. 1:25.000
Editorial Alpina

Descripció de l'itinerari:
Sortim de la part de darrera del santuari i emprenem el sender que ens mena per la vall de l'esquerra, pel camí a Finestrelles cap a la Jaça de la Llebrada. Enfront ens queda el coll de Finestrelles que serà per on tornarem.
Trovem una bifurcació del camí i anem cap al Pla dels Eugassers (1h 30'), per senda no massa empinada però constant, ressegint la Coma de l'Embut arribem fins al Pluviometre. Enfront tenim el cim en direcció sudoest. Ara el camí es fa més feixuc i rocós, amb un pendent més pronunciat per superar una petita tartera, fins assolir el cim arrodonit del Puigmal d'Er 2910m (2h 15'). Hem fet uns 1000m. de desnivell des del santuari, però l'immens panorama que s'obre davant nostre compensa l'esforç de la pujada.

Cim del Puigmal 2910m. (foto A. Ferrando)

A partir d'aquest punt seguirem el fil de la carena en direcció nord per assolir dos cims més: el Pic Petit de Segre, 2816m i el Pic de Segre, 2848.
Més endavant ens trovem el Coll de Finestrelles, 2604, des d'on iniciarem el descens cap a la vall. Deixem per una altra ocasió seguir carenejant per assolir els pics de Finestrelles, d'Eina, Nou Fonts, Nou Creus i la Fossa del Gegant i així acabar de completar la carena que envolta l'immens circ que conforma la vall de Núria.
Des del Coll de Finestrelles trenquem a la dreta i iniciem el descens en franca baixada per la coma que duu el mateix nom fins al santuari.