Estanys de la Pera

Interessant sortida a un racó preciós de la Cerdanya. Us proposo arribar als estanys de la Pera, als peus del Perafita (2752m). Aquesta sortida fins als estanys pot ser un bon punt de partida per assolir el Monturull (2761m. Un dels 100 cims), així com també per emprendre la Tossa Plana de Lles (2916m.), des del refugi del Pradell. El nom dels estanys respon a la variant dialectal de la zona per anomenar pedra: pera.

Refugi del Pradell

Accés i punt de partida: El punt de partida proposat és la petita localitat de Lles de Cerdanya, a la que podem accedir des de la Seu d'Urgell o des de Puigcerdà, depenent des d'on accedim a la Cerdanya, resseguint la N-260.
A l'alçada de Martinet prenem la carretera LV-4036 que ens porta a Lles en 9 Km. Tant bon punt hem passat el poble i després d'un Km deixem la LV-4036 i seguim per la pista asfaltada de l'esquerra en direcció a les pistes d'esquí de fons de Lles (indicades). 7Km després som a l'estació i al refugi de Cap del Reg (1960m), punt de partida i arribada.
Desnivell: 800 mts. acumulats aproximadament
Horaris: unes 5 h. aproximadament.
Dificultat: baixa, evitar l'estiu.
Bibliografia i Cartografia: TOSSA PLANA-PUIGPEDRÓS. 1:25.000 Editorial Alpina.
Descripció de l'itinerari: Sortim de l'estació d'esquí de fons de Lles de Cerdanya, resseguint uns dels itineraris per a raquetes de neu que transcorre pel Bosc de la Mata, i que coincideix amb el GR11-10, fins a trobar la pista, a l'hivern d'esquí, que seguim per l'esquerra fins al refugi del Pradell (2117m). Des d'aquest punt es pot iniciar l'ascensió cap a la Tossa Plana de Lles, al nord, pel Pla de les Someres.
Nosaltres resseguim la pista, molt planera sense perdre alçada, per la falda del Serrat dels Congosts, fins a la casa forestal de la font de les Pollineres (2135m.). A l'estiu es pot accedir per pista forestal amb vehicle fins a aquest punt, des de el refugi de Cap del Reg i des de l'estació d'esquí de fons d'Arànser.La pista cap als estanys segueix, però amb bon criteri resta tancada al públic i és només d'accés als guardes i forestals.

Refugi dels estanys de la Pera

Deixem la pista al pronunciat revolt a l'esquerra de la pista, i prenem un sender força fressat que va remuntant i creuant varies vegades la pista, guanyant alçada i resseguint el riu del Molí. La traça a la neu es clara. Travessem un dens bosc de pins i avets i una petita esplanada que a l'estiu es converteix en un entramat de rierols que ens mena a una darrera pujada forta. Al capdamunt retrobem la pista que al cap d'uns minuts ens deixa a l'estany de Baix, des de l'extrem sud podriem optar per enfilar-nos a la dreta per pujar al Monturull.
Vorejem l'estany per la dreta fins a donar-li pràcticament tota la volta. A l'extrem nord de l'estany, ens enfilem per una pala de neu que ens deixa en pocs minuts a l'extrem sud de l'Estany de Dalt, vigilat des de l'alçada pel Perafita. El gruix de neu i gel ens permet fer una passejada pel mig del llac. El cruixir del gel sota les raquetes, en el silenci de la vall, produeix una sensanció dificil d'explicar. Arribem a l'altre extrem de llac. al davant hi tenim el coll de Perafita. Més avall, a la dreta queda el Refugi dels Estanys de la Pera . En aquest punt val la pena buscar una roca amplia per treure's les raquetes i la motxilla i gaudir del silenci. La visió de l'Estany, completament gelat, custodiat pel Monturull i el Perafita, a un costat i l'amplia vall que s'obre cap a la Cerdanya amb el teló de fons del Cadí emblanquinat, convida a quedar-se i deixar anar els sentits.

Baixem cap al refugi, que dissortadament és tancat, i baixem per una empinada pala de neu fins al començament de l'estany de Baix.
Fem el camí de retorn per la mateixa ruta de l'anada.