Mola de Colldejou i Miranda de Llaberia

8 de juny de 2009

Entre el Baix Camp i el Priorat, trobem una bonica raconada a la Serra de Llaberia. Des de el poble de Colldejou tenim accés directe a la Mola i a la serra de Llaberia. Tots dos cims de modesta alçada (sobre els 900 mts), però de relleu força accidentat, permeten gaudir d'unes excel·lents vistes de la zona, es pot albirar una bona part de la costa Daurada.

L'itinerari no comporta dificultat, però potser es aconsellable evitar l'estiu per la forta calor i la manca de vegetació a les cotes més altes del recorregut, així com la manca d'aigua potable (garantida).

Mola de Colldejou
Accés i punt de partida: El punt de partida proposat és la petita localitat de Colldejou, a la que podem accedir per la T-322 des de Montroig del Camp, al Baix Camp.
Desnivell: 1600 mts. acumulats.
Horaris: unes 5 h. aproximadament.
Dificultat: baixa. Evitar l'estiu.
Bibliografia i Cartografia: Serra de Llaberia. 1:20.000 Editorial Piolet.
Editorial Alpina

Descripció de l'itinerari:
- Sortim del poble de Colldejou seguit la pista marcada amb indicadors del GR7 en direcció al Coll del Guix. Deixem a l'esquerra una pista, per on discorre el GR i que porta en primer terme a l'Hípica de Colldejou. Als 10' trobem una altra cruïlla, seguim per la dreta per una pista que fa pujada en principi i que planeja després en direcció N-NE. Comencem a veure al davant un Parc Eòlic.

Mola de Colldejou

Parc eòlic de la Serra de l'Argentera

Per la dreta s'incorpora una pista a un encreuament on trobem un dipòsit d'aigua. Seguim per pista menys definida per l'esquerra, estem donant la volta a la Mola. Arribem a una cadena que ens barra el pas, som al Coll Roig, just a l'esquerra comença una sendera que en suau pujada al principi i més enfilada després ens va elevant de cota fins arribar a dalt de tot de la Mola (1h 15')
- Mola de Colldejou, 922m. Es tracta d'una mola de forma allargada, custodiada quasi en la seva totalitat per elevats cingles. Al mig de la Mola hi ha les runes d'una torre defensiva circular. Les vistes són espectaculars, tenim al davant bona part de la costa, a un costat el parc eòlic i més enllà s'albiren els cingles de la Mussara, a l'altra banda el proper objectiu: la serra de Llaberia i la Miranda coronant-la, amb el seu característic radar meteorològic.

Comencem a davallar de la mola en direcció oest, resseguint la línia dels cingles per camí poc definit. Hi ha marques blaves, ens trobem amb una variant del GR que també puja a la mola, i finalment arribem al Coll del Guix.
Des del Coll, encreuament de camins, seguim la pista en direcció oest (GR7), cap a la font de l'Abellà i el Grau dels Revolts. La font ens permetrà refrescar-nos però un cartell ens anuncia que no està controlada la seva potabilitat. El grau és un preciós tram del GR que en una empinada ziga ziga ens porta fins al Portell de Llaberia.

Coll del Guix

Font de l'Abellà

Portell de Llaberia

En aquest punt deixem el GR i agafem un corriol a l'esquerra, poc marcat, que resseguint el fil de la cresta de la serra ens portarà fins a "La Foradada" en primer terme i a "La Miranda" una mica més enllà.
El cim de La Miranda de Llaberia, és inconfundible. A més del vèrtex geodèsic, des de l'any passat, el 2008, hi ha instal·lat un radar meteorològic al mateix cim. Es tracta d'un edifici de formigó coronat per una gran bola blanca, que es pot veure des de qualsevol punt de la contrada. La veritat és que em va causar certa confusió perquè dos anys abans havia estat per la zona, i evidentment encara no hi havia aquest "monument tecnològic". De tota manera cal assenyalar que l'andròmina serveix, si més no, per donar ombra i aixopluc al bestiar que campa per la zona. Al davant, direcció nord podem veure la postal de la majestuosa mola que hem coronat fa una estona amb el poble de Colldejou als seus peus.

La Foradada enmarca la Mola de Colldejou

Miranda de Llaberia

Comencem a davallar en direcció sud i seguint una pista que arriba fins a l'esmentat radar. Després d'uns revolts trobem el collet dels Collivassos , on un pal indicador que ens marca el sender a l'esquerra que cal seguir a partir d'ara. Donem una volta semicircular per la part alta del barranc de la Dòvia. Les vistes són espectaculars.
- A mà esquerra trobem el pujador per arribar fins a la Creu de Llaberia, i més endavant un altre pal indicador ens permet escollir entre la pujada al Mont Redon a la dreta o tallar camí cap al Cavall Bernat. D'una manera o de l'altra cal seguir fins a la gran Mola calcària que ens queda a l'extrem nord-est de la serra, de 834m, el Cavall Bernat.

Cavall Bernat de Llaberia

Seguint el sender trobem un corredor entre la roca que ens permet pujar-hi. Cal donar la volta a la mola per la dreta d'aquesta, i per la base de la paret. Ara el sender comença a davallar quasi sempre en direcció est. Cap al final de la davallada ja dins el bosc trobem el PR, antic camí de Pratdip a Colldejou, al Collet de la Terra Blanca . L'emprenem cap a l'esquerra. El PR discorre per sota els cingles que conformen el crestall de la serra, per entre el bosc, s'agraeix l'ombra, i va davallant cap a la font del Bullidor. Una gran bassa invita a posar-se en remull. Baixem el barranc fins a terrenys cultivats amb molts avellaners. Estem a la carretera i tenim al davant Colldejou.