La Talaia. Serra de Bonaire.

Curt itinerari per assolir la Talaia. Es tracta d’una torre de vigilància forestal força alta que hi ha al capdamunt d’una lloma de la serra de Bonaire. L'any 2013 es va fer una ampliació/reforma del llistat inicial del 100 cims de la Feec, ampliant el catàleg a 309 cims, però deixant fora de la llista alguns dels que en formaven part del llistat inicial, com és el cas de la Talaia.

- La Talaia és un dels punts més alts de Vilanova i la Geltrú i en el seu cim s'hi han fet troballes ibèriques. El topònim es documenta a l'any 1358 en una disposició reial d'erigir senyals de jurisdicció amb forques, entre altres llocs, en el "puig de la Talaia". En el cim de la Talaia s'hi va clavar una creu de ferro (1954), s'hi construí un cocó (1960), actualment arranjat, i s'hi col·locà una capelleta de fusta amb la Moreneta (1964). A l'any 1988, un gran incendi deixà la muntanya copletament desconeguda- Font: web de Vilanova i la Geltrú

Horari: 1-1,30 h
Desnivell acumulat: 200 m. Pujada.
Dificultat: fàcil
Època ideal: qualsevol donada la curta durada.

Itinerari:
Podem accedir per la BV-2115, carretera comarcal des de Vilanova i la Geltrú a Castellet, Pantà de Foix. Venint de Tarragona per l’autopista Pau Casals, a la sortida 16, empalmem a una rotonda amb la BV-2115. Un cop a la comarcal en direcció a Castellet deixarem el cotxe a un petit apartador a la dreta, passat el punt 6 km  ( es tracta d’una carretera estreta on es pot fer complicat aparcar).

Seguim caminant per la carretera uns 300m fins a un revolt a la dreta, a l’altre costat  hi ha un entrador a una finca amb una cadena (alberg?) on es pot canviar de sentit. En aquest punt deixem la carretera, a la dreta veiem una fita i el començament del sender que hem de seguir. Al principi el sender serpenteja entre pins,  i poc a poc anem guanyant alçada. En uns 15min arribem a una lloma bastant pelada que resseguim sense complicacions per la fressada sendera, a l’extrem nord d’aquesta primera lloma trobem la Fita dels tres termes, punt de confluència dels termes de Castellet, Cubelles i Vilanova, amb una placa. Seguirem la sendera direcció nord, ara comença a enfilar-se més fort cap a un petit bosc de pins, un cop hi estem, a la nostra esquerra entre el brancatge podem veure una creu, si ens apropem per un petit sender trobarem una mena de capelleta amb la Moreneta, un cop a la mateixa sendera i planejant sempre direcció nord ja veiem a pocs metres la Talaia, molt envoltada de vegetació. Cap a llevant una gran vista de la línia de costa i de Vilanova.

Riu de Foix

Ermita de Lurdes

Capelleta

Talaia

Tèrmica de Cubelles

Vilanova i la Geltrú

Fita dels Tres Termes

Pantà de Foix

Des de la capelleta tenim un excel·lent mirador de la presa del pantà de Foix, al fons Castellet i als nostres peus el traçat sinuós del riu passant a tocar de l’esglèsia de la Mare de Deu de Lurdes i de Loreto.
Retornem al cotxe pel mateix camí.