Coll de Pins. Serra de Cardó. 100 cims.

Des de Rasquera, poble de la Ribera d'Ebre als peus de la serra de Cardó, fem aquest curt i interessant itinerari que ens mostra com es va viure la guerra civil en aquesta zona de l'Ebre.

Temps: 2h
Dificultat: Fàcil
Recorregut: 5Km apox. 650 m de desnivell acumulat

Aproximació: Al poble de Rasquera, a la Ribera d'Ebre. Es surt de la plaça de Rasquera al costat de la font, puja un carrer força empinat a l'esquerra en direcció a l'ermita de Sant Domingo. Uns metres abans d'arribar trobem una àmpla esplanada amb la figura d'un gran Sagrat Cor. Aquí podem deixar el cotxe, tot i que el podem deixar tranquilament al mig del poble.

Itinerari:
 A l'ermita de Sant Domingo, a la part del darrera hi ha una zona de bancs i torradores. A l'esquerra d'un mur fet de marge on s'acaba l'esplanada, trobarem un cartell explicatiu de l'itinerari de Líster, el que avui us proposo, i que és també una de les maneres d'accedir al Coll de Pins, també anomenat Mirador de Líster.

Agafarem la sendera que surt del costat mateix del cartell. A partir d'aqui el recorregut ressegueix el fil de la cresta d'aquestes llomes que ens portarà fins al cim de Coll de Pins.  Trobarem a la primera punta de lloma, un altre cartell informatiu  amb detalls de com es va viure aquells episòdis de la guerra a la població de Rasquera, que ara tenim als peus.

Pujant i baixant per la cresta a estones empinada arribarem al cim. al Mirador de Líster.  Lloc molt estratègic des d'on el general controlava les maniobres de l'exercit, i on encara es pot veure la petita cova excavada a la roca que li servia de trinxera. Les vistes són excel·lents: de la Ribera d'Ebre, de la Terra Alta, del Baix Ebre...

Trinxera de Líster

Deixem el cim i comencem a baixar, seguint la carena fins al primer coll, allà trobarem un pal indicador. Una opció interessant és seguir el fil de la carena en direcció sud-oest, cap a Terracuques, pel mas del Garrupo i el Pas de l'Ase, i assolir el segon cim més alt de Cardó: les Picòssies, de 771 m. Però això serà una altra ocasió, ara cal tancar el circuit.
A l'indicador deixem el crestall i baixem pel sender de la dreta, que serpentejant per dins del bosc ens deixarà en poca estona a un pronunciat revolt de la carretera que puja des de Rasquera cap a Cardó.

Emprenem la pista cap avall, en direcció al poble. Tot i anar per carretera, d'ençà que va tancar la planta embotelladora és molt tranquila. No m'he creuat cap cotxe en tota l'estona de baixada.
Ja quasi bé al poble la carretera fa una ampla corba cap a l'esquerra, i a la dreta hi ha les restes d'un antic mas. Un  altre pal indicador ens mostra el sender que ens puja un altre cop a l'ermita en poca estona.

Rasquera de Pinyol

Rasquera de Garrupo

Pujador a l'ermita

Un interessant passeig per la muntanya i per la història de les nostres terres.