Roques Benet. Port. 100 cims

14 de febrer de

Una sortida clàssica del Port a un dels miradors més espectaculars i singulars de tot el massís: les Roques de Benet.

Temps: Unes 3h. Comptant parades
Dificultat: Moderada.  Pel que fa al cim de Roques Benet, i sobretot a la sendera de la Moleta del Sovatge. Compte, és molt aèria!
Recorregut: 8,21 km. Uns 1300 m de desnivell acumulat.

(Roques Benet des de l'Espina)

Aproximació: Des d'Horta de Sant Joan, a la Terra Alta. Cal agafar la pista en direcció al Mas de la Franqueta., i seguirla 4,74 Km. Trobem una desviació a la l'esquerra que puja cap a Roques Benet. Sovint a l'estiu trobem la pista tallada i cal deixar el cotxe aquí. Si és oberta, i amb compte, si no porteu un 4x4, pugem fins al Coll de Membrado, després de deixar a l'esquerra dos trencants de la pista principal.

Coll de Membrado

Itinerari:  Deixem el cotxe al Coll de Membrado, i baixem per la mateixa pista per la que hem accedit. Uns quants revolts més avall trobem un sender a la dreta amb un indicador, al terra, cap a les Roques Benet. Iniciem una suau però continuada pujada. En uns pocs metres veiem a dalt a la dreta un cingle amb una obertura mig tapiada en pedra en sec, és la cova de l'Angerra. es pot entrar fins al final on hi ha la base d'una colada que fa de recipient d'un degoteig del sostre. L'aigua és absolutament cristalina.

Sender a Roques Benet

Cova de l'Angerra

La Llastra i el Castell

Les Gronses

La Canal

Seguim pel sender que ens deixa a la base d'una empinada canal que hem de remuntar. Ens trobem al capdamunt de les Roques, a una esplanada bastant gran, als nostres peus, en direcció nord-est tenim el Cap del Gos i el Faralló, dalt a l'esquerra el cim del Castell. Hi accedim per un corriol que va cap a l'esquerra, vorejant la carena per sota. Trobarem un indicador que ens aconsella anar en compte. Donem una volteta i pujant arribem al cim de les Roques Benet. El panorama deixa sense alé... Les Gronses, La Ballestera, Els Montsagres, L'Espina... Però el fred vent apreta i obliga a desfer camí.

Canal de baixada

Tornem a baixar per la mateixa canal, un cop baix, seguim el sender cap a la cova, però abans d'arribar, ens fixem en unes fites i uns corriols que pugen cap a l'esquerra de cara al coll que hi ha a la Moleta del Sovatge.  Un cop al coll es tracta de seguir un corriol poc fressat de dóna la volta a la Moleta per l'esquerra. Compte! el corriol va just per sobre d'un gran cingle, una relliscada i... vol lliure!. Una vegada hem donat la volta a la Moleta, el sender ens deixa al Mateix Coll de Membrado.

Faralló i els Montsagres

Cingles de la Punta de l'Ereta

Coll de la Moleta del Sovatge

Seguim ruta pel sender que queda a l'altre costat del coll, direcció sud. Anem per dins del bosc, ens hem de fixar perquè a pocs metres a l'esquerra hi és el Pou del Cullerer, uns metres més endavant a la mateixa sendera trobem els plans del Mas del Cullerer a la dreta del camí. Seguim remuntant el sender que després de passar una colladeta es dirigeix en baixada cap al pronunciat Coll de Botana, abans passarem a tocar de la Corralissa de Franxo. Tot i no estar molt marcat aquest punt és un gran encreuament de camins. Cap al sud pel Coll de Botana es pot baixar a la Franqueta, però jo prenc direcció Est, seguint una vella pista forestal. Passem a tocar d'un povet i d'un bassis i anem baixant per la pista. Uns revolts més avall un trencant a l'esquerra ens deixa a la Font Blanca i una metres més avall a la pista que cap a l'esquerra ens retorna al Coll de Membrado.

Pou del Cullerer

Font del Sord de Borrell

Cap del Gos, des de la pista de les Eres

Coll de Membrado

Ja de tornada per la pista en direcció a Horta, podem veure a la nostra esxquerra la bonica Penya del Gall, més endavant i amagat al bosc el Mas del Ferrassó, i a tocar de la carretera la vella Farinera

Penya del Gall

Mas de Ferrassó

La Farinera

La sortida es pot fer més o menys llarga combinant la visita a antics masos i fonts del Port, com us proposo, però la pujada al Castell de Roques Benet és imprescindible!
ës també un dels 100 cims del repte de la FEEC.