Mola de Genessies

Abril 2013.

Entre les comarques de la Ribera d'Ebre i el Baix Camp, a les muntanyes de Tivissa-Vandellòs, trobem la Mola de Genessies. Un impressionant monòlit de roca, ínicament accessible des de la part de ponent, amb dos puntes: el cim nord de 650 m. i el cim de Genessies, la punta sud, amb 712m. n'és el punt més elevat.

Part superior de la Moleta de Genessies (712 m. d’altitud). Des d’aquesta part culminant s’albira un panorama colpidor. És una de les millors vistes de què es pot fruir per aquestes serralades; un panorama de muntanyes abruptes amb pics i cingles alterosos que sobresurten uns darrera els altres. Extensions extraordinàries de serres per tots costats".
J. Iglésies i J. Santasusagna. “Del Camp de Tarragona a l’Ebre”. 1931

A mig camí entre Tivissa i Vandellós, a la carretera C-44, trobem a la dreta una pista que ens deixa en una estona als peus del Mas de Genessies, antiga construcció que data del 1584 i inclosa al l'inventari de Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. A la vora de la carretera hi ha espai per deixar el cotxe.
Pugem al Mas i passem entre les construccions, a la part de darrera hi ha una font que abastia al mas amb un safareig.

Mas de Genessies

Safareig

Seguim pel camí entre conreus d'avellaners,fins a la base de la Mola, un cop passat el barranc Fondo. Un indicador ens mostra les dues opcións per pujar: a la dreta per la Portella de Genessies o a l'esquerra pel Coll del Rourar.

Trenquem a l'esquerra i anem pujant fins la portella. Una vegada passada hem d'estar atents a un corriol bastant perdut a l'esquerra que ens porta cap a la Mola, el sender ens portaria a Atzavara i Fatxes. A tocar de la Mola ja veiem el únic pujador que hi ha. Un pas on el cingle es deixa caure cap a la base, a la part de ponent, hem d'anar cap a aquest punt i pujar pel corrriolet que ens porta a la gran esplanada que conforma la part superior de la Mola. Un cop dalt podem arribar fins al cim Nord, entre nombroses restes d'antigues construccions de pedra en sec, possiblement pertanyents a algún assentament ibèric.
Cap al sud trobem un petit esglaó rocós que ens portarà fins al cim de la Mola, de 712m. Les vistes són extraordinàries de tota la serra amb la múcica de fons del dringar de les esquelles de les cabres que pasturen per la base.

Esplanada de la Mola de Genessies

Vèrtex geodèsic

Coll del Rourar

Defem el camí fins al punt de pujada i ara seguim un sender més marcat cap al sud, que ens porta al Coll del Rourar. Punt estratègic d'encreuament de camins, si seguíssim la carena en la mateixa direcció podíem pujar a la Mola d'en Botí, des d'on es pot gaudir d'una excel·lent panoràmica de la Mola de Genessies.
Baixem des del Coll del Rourar per l'empinat sender fins a l'indicador, al costat del barranc Fondo. Hem tancat el cercle, només cal desfer camí fins al Mas.