La Coscollosa i la Moleta d'Alfara. Els Ports. 100 cims

14 de juliol de 2013

Volta circular a la Coscollosa i la Moleta d'Alfara, un interessant recorregut per la zona de la Font Nova, al Port, prop d'Alfara de Carles.

La Coscollosa

Horari: unes 4 hores
Dificultat: moderada
Distància: uns 10 km.
Desnivell: Uns 1000m. acumulat.

Itinerari: Partim del Mas d'Ossera on podem aparcar. Deixem enrera el mas i la bassa a la nostra esquerra, i resseguim una pista forestal en suau pujada fins al coll de la Tossa de Vences.

Mas d'Ossera

Bassa d'Ossera

Forn de calç

Al baixar agafem una pista a l'esquerra i enseguida un corriol a la dreta que ens deixarà al peu del Pi de Perillo. Un impressionant pi blanc monumental de prop de 20 mts de capçada.

Pi de Perillo

Seguim per un corriol vora la caseta que trenca a la dreta i segueix en direcció NE ,primer per sender, deixem les runes d'un corral a la dreta i després per pista en baixada.

A un bifurcació de la pista, seguim per l'esquerra fins a un petit maset: la caseta de Pocopan.

Caseta de Pocopan

Uns bancals més alts i cap a la dreta seguim un corriol que ens deixarà a la Font de Nadal.

Font de Nadal

Defem camí fins a l'envista del Pi de Perillo, ara agafem la pista a la dreta que ens porta fins a unes casetes en suau pujada. A tocar trobem la font de Perera

Font de Perera

A la part de dalt de la font seguim un sender que fent ziga-zaga va guanyant alçada pels colls d'en Garcia. Passem a tocar de la caseta de Pecho i en poca estona trobem uns bifurcació del sender.

Caseta de Pecho

Recte aniriem a la Font Nova, bona alternativa si volem fer una ruta molt més curta. Jo us proposo seguir cap a la dreta, enfilant-nos als Plans de Rambla entre coscolls i un petit bosc de pins, canviem de vessant cap a l'ombria i el barranc de la Vall de l'Infern.

Plans de Rambla

Hem vanviat de direcció, en sentit SO. Trobem la preciosa font de la Vall de l'Infern i seguim tramuntant el barranc fins a la capçalera, a l'encreuament de senders seguim per l'esquerra pujant, a la dreta aniriem en direcció a Paüls.

Font de la Vall de l'Infern

Encreuament de senders a la capçalera del barranc

Ja quasi bé dalt al pla, trobem una altra bifurcació, el sender de l'esquerra puja de la Font Nova pels Avenquets, seguim per la dreta per guanyar l'aresta i ja tenim al davant la Moleta d'Alfara i la seva peculiar forma de gran cub de pedra. Per la punta de la Moleta, tocant al sender hi ha un petit i fàcil grau que ens permet pujar a cavall de la Moleta. Les vistes són espectaculars.

Moleta d'Alfara

Pas equipat

Cim de la Moleta d'Alfara

Un cop feta la visita, tornem al sender i el seguim fins al coll. Aviat veurem la traça del sender que cap a la dreta ens portarà de baixada. Però encara hem de fer la darrera pujada. Els aguts xiulets de les cabres delaten la seua presència! Seguim el sender cap amunt, hem de guanyar el coll del Montaspre, i un cop allí resseguir un corriol per la mateixa aresta en direcció a llevant, fins la cim de la Coscollosa.

La Coscollosa

Als nostres peus, mirant al nord: Paüls, cap al sud, la Moleta, Alfara i tota la vall de l'Ebre que desemboca al delta. En dia clar, la mirada es perd en totes direccions.

La Moleta d'Alfara

Cal tornar, i per fer-ho baixarem un altre cop al coll que comentava abans, prop de la Moleta, i ara si: avall!! resseguint el sender sense pèrdua farem cap a la Font de Domingo

Font de Domingo

Cara sud de la Moleta

Compte!, estem en terreny de bous braus. Seguim la sendera ara en direcció NE, dalt a l'esquerra ens queda la imponent Moleta, sempre vigilant. Aviat trobem un trencant entre bancals perduts i restes d'antigues casetes de camp, que cap a l'esquerra ens portarà fins al refugi de la Font Nova. Uns bancals i unes quantes curves de pista ens deixaran a tocar de la sempre cabalosa Font Nova, recentment remodelada. el paratge convida a aturar-se i fer un respir.

Refugi de la Font Nova

Corrals Font Nova

La Font Nova

Font Nova

Seguim baixant per la pista asfaltada i en poca estona retrovem el Mas d'Ossera. Hem completat una volta intensa per tota la zona de la Font Nova: cims, fonts, masos, arbres monumentals... que més es pot demanar!

Jo vaig veure la "llum" per fer aquesta magnífica sortida al bloc: "Pel Port", de Lluís Ibàñez. Absolutament recomanable per als amants del Port.

Ruta plagada de catxés per als geocercadors i amb la cirereta de la Coscollosa i la Moleta d'Alfara per als 100 cimeros!!