La Tossa de Tivissa. 100 cims.

29 de setembre de 2013

Visita a la muntanya de Tivissa per assolir un dels seus cims més emblemàtics: la Tossa, de 718 mts. Un altre dels 100 cims de la FEEC.

Aproximació: l'itinerari parteix de Tivissa. Al costat de la Pista Municipal d'esports hi ha una esplanada on deixar els cotxes.

Dificultat: moderada.

Desnivell: 800m. acumulats.

Durada: 6,68km. Unes 4h.

Itinerari: Sortim del poble, des de l'amplia avinguda que hi ha davant les piscines i el camping, el carrer de Foix, on podem deixar el cotxe. Sortim en direcció sud, cap al final del carrer, on es converteix en un sender, amb marques de PR. Al cap de pocs metres deixem el PR i entrem per un sender entre dos pals indicadors.

Cap a la nostra dreta aniríem cap a la via ferrada de la Fotx, una interessant alternativa. i comencem a pujar. Al principi bastant suau, però poc a poc guanyant alçada cap a la roca de Cabell que ens queda al front.

Barranc de la Fotx i cingleres del Tossal de la Margarida

Sota la base de la paret la sendera canvia de direcció per anar pujant, ara força empinada cap al Grau de Pinangleres, que supera les estribacions de roca.

Roca de Cabell

Grau de Pinangleres

Al front ara ens queda la cara sud de la roca de Migdia

Un cop a dalt el paisatge s'obre al davant nostre en una ampla vall: les Pinangleres.

Passem per costat d'una petita caseta de camp, la de Toneto, i guanyant alçada cap a llevant anem a buscar la carena de la nostra esquerra, travessant un pinaret.

Un cop a dalt carenegem en sentit sud per anar a trobar el coll de Monetze. És un encreuament de camins, a l'esquerra tenim el gran corral de la Riba, una altra pista va cap al sud a buscar Melica i el Manou, enfront ens queda la imponent punta de l'Àliga i a la dreta el camí de la Llena que més tard retrobarem.

Deixem les pistes i enfilem un sender, al mateix coll en direcció oest, que travessa una gran tartera, per la part superior, per guanyar ràpidament un altre collet.

Corral de Benito

A l'altra vessant veiem les restes del corral de Benito, el deixarem a la nostra esquerra i carenejant arribem al nostre destí: la Tossa.

La Tossa de Tivissa

A l'oest, els grans contraforts de roca ens obren una extensa balconada, des d'on veiem, als nostres peus el coll de Montnegret, i més enllà, la Creu i l'afilada aresta que dóna recer a la emblemàtica ermita de Sant Blai, bressol de l'excursionisme català: allí s'hi va pintar la primera marca del GR 7, el primer sender de gran recorregut de tota la península ibèrica, l'any 75.

Sant Blai

Emprenem la tornada però ho fem per un sender que surt del mateix cim en direcció nord, la drecera de Benet que baixa decididament fent ziga zaga cap al camí de la Llena que ens queda als nostres peus. Un cop a la pista l'agafem cap a l'esquerra, deixem el ramal de pista que baixa cap al coll de Montnegret i l'ermita de Sant Blai, i seguim cap a la dreta conservant la cota, fins al coll de Llena.

Coll de la Llena

Una opció és pujar fins al turó de la Margarida i després guaitar cap a Roca Verdura, on hi ha una gran senyera, i unes vistes magnífiques de Tivissa. Després ja només queda desfer el camí de la Llena, que en franca baixada i després de nombrosos revoltrs va perdent alçada. A la nostra dreta ens queden les coves de la Llena, als grans cingles, i una mica més avall la roca del Tormo de la Margarida, per on transcorre una altra via ferrada. La nota curiosa és la gran "M" pintada al cap damunt del gran cingle. Sembla ser que un senyor mallorquí anomenat Mercader, va fer estada per estes terres i tenia la dèria de pintar la seva inicial a les grans parets de la serra...

Cova de la Llena

Un cop arribats al poble, només cal seguir cap a la dreta per retrobar l'avinguda on hem deixat el vehicle.

Molt recomanable la visita al poble: els safarejos, l'esglèsia de Sant Jaume i els seus carrerets que ens transporten al passat...