GR 92. Etapa 2. Cadaqués- Llançà

2 d’agost de 2016

Emprenem una altra de les etapes del GR 92, el sender del Mediterrani, que ressegueix tota la costa catalana des de Portbou, al seu extrem nord, fins a Alcanar on ja s’endinsa al País Valencià.

La segona etapa està plantejada sempre en sentit nord-sud, des de Llançà a Cadaqués, al Parc Natural del Cap de Creus, però nosaltres la vam fer en sentit contrari per raons de combinació de transport. De qualsevol manera es tracta d’una etapa dividida clarament en dos parts: la que transcorre per l’interior del Parc Natural del Cap de Creus, des del Port de la Selva a Cadaqués, i la costanera, per camí de Ronda, del Port de la Selva a Llançà. Cadascuna amb el seu particular encant, conformen una jornada molt variada i distreta a nivell paisatgístic.

Dificultat: Moderat
Desnivell: Uns 800m. acumulats
Durada: Unes 5 o 6 h sense comptar parades. 20 Km aproximadament

Cadaqués

Itinerari: Sortim del mateix port de Cadaqués, buscant al nord-oest de la població la carretera GI-614 que ens conduiria a Roses. A la darrera rotonda que trobem, hi ha una estàtua ben curiosa dissenyada per Dalí, veí d’aquesta vil·la. Una estàtua de la Llibertat amb els dos braços enlaire sostenint dues torxes, una a cada ma. Entre la carretera de Roses i el camí a Port Lligat veiem l’inici de la sendera que ens pujarà fins al cim dels Bufadors.

Camí ample, en suau pujada, que va guanyant alçada poc a poc, allunyant-nos de la costa i guanyant terreny cap a l’interior. La fita ens queda al davant, un turó arrodonit amb antenes de comunicació coronant-lo. A la nostra esquerra la Riera de Sant Vicent, per on transcorre la carretera i a l’altre costat del barranc s’eleva imponent el Pení, de 607m, també coronat pel que semblen unes instal·lacions militars. Quasi bé al coll, a la dreta i al mig d’una petita zona amb més vegetació hi trobem la Font del Maiadeu, una petita surgència en terra argilosa i l’única mostra d’aigua en aquesta serra pelada, castigada per la tramuntana.

Font de Maiadeu

El Pení

Deixem a l’esquerra el puig dels Bufadors i arribem al coll. Som al punt més elevat de la jornada i les vistes són esplèndides. Des d’aquí es divisa tot el cap de Creus cap  a l’est i el Cap Ras cap al nord, la punta més oriental de la serra d’Albera. La serra de Rodes, coronada al crestall pel castell de Saverdera i el Monestir de Sant Pere. Un plaer per als sentits.

Cap de Creus

Cap Ras

Castell de Saverdera i St Pere de Rodes

Ara el camí fa baixada. Anem deixant enrere diferents encreuaments, fent cas sempre a la senyalització del GR que en aquest tram és molt fiable. Passem a tocar de les restes del Mas dels Bufadors, i sempre en direcció nord-oest, deixem també a ma dreta les restes del Mas dels Obertins. Arribats a un encreuament, a l’esquerra veiem una típica barraca de pedra en sec, seguim recte,  deixant una pista a la dreta, pel sender marcat i comencem fent ziga-zagues al principi, a davallar cap al Port de la Selva.

Mas dels Bufadors

Mas dels Obertins

Arribats a la carretera la seguim cap a la dreta. Unes quantes rotondes ens porten a la vora de la platja d’aquesta esplèndida població marinera. Visita obligada a l’església de Santa Maria de les Neus,  a la platja per tal de relaxar-nos a les seves cristal·lines aigües, i com no pot ser d’altra manera a uns dels nombrosos restaurants, prop del Club Nàutic per agafar forces pel camí que encara queda per fer.

Sta Maria de les Neus

Port de la Selva

Sortim del Port de la Selva i agafem el camí de Ronda que ens acompanyarà tota la resta  de jornada, resseguint platges, penya-segats i urbanitzacions, sempre amb els ulls curulls de totes les tonalitats de blaus, entre turquesa i maragda de la nostra estimada Mediterrània, i una suau brisa marinera que calma la xafogor de l’agost.
Tot i ser espectacular, el camí de ronda que recorre aquesta costa  de l’alt Empordà, està absolutament ocupada per la dèria dels humans de colonitzar-ho tot, gairebé fins arran de mar. Amb l’única excepció del salvatge Cap de Creus, que confiem en que algú tingui el suficient coneixement per tal de conservar-lo intacte.

S'Arenella

Punta d'en Feliu

Desgranant el camí cap al nord, trobem al nostre pas el Far de  de s’Arenella, la Punta d’en Feliu, la concorreguda platja del Cau del Llop i la de les Tonyines, la Punta de la Farella i finalment el imponent turó del Castellar, que s’aixeca al mig del mar i marca la nostra arribada al Port de Llançà, fita i objectiu de la nostra jornada senderista.