Creu de Santos per la Font de l'Oliver. 100 cims

12 de març de 2018

Degut a una visita recent  a la zona, torno a reprendre la recerca de camins i racons de la meva estimada serra de Cardó, la Vall Amagada. Ja he fet diferents entrades on es descriu la visita a les ermites i altres punts interessants de la zona. Avui torno a fer el cim, la Creu de Santos o Xàquera, aquesta vegada però, per un traçat diferent, cercant diferents alternatives per conèixer a fons tota la Vall.

Aproximació: Deixarem el cotxe davant l'entrada de la planta embotelladora i del Balnerai, on s'acaba la carretera esfaltada, estreta i revirada, que ens hi ha portat des de Rasquera (TV 3031).

Dificultat: fàcil

Desnivell: 900 m acumulats

Durada: Unes 3 o 4 hores, depén de les parades. Uns 7 Km.

Itinerari: Prenem la pista de terra que surt a la dreta de l'esplanada, el camí vell de Tivenys que remuntarem al llarg de 1,7 Km. Passem a tocar d'un forn de calç, a l'esquerra de la pista, i uns metres més endavants caldrà estar atents a unes fites de pedra, a la dreta, que ens indiquen l'entrador per visitar les restes l'ermita de Sant Joan, i el petit pou excavat a la roca que l'abastia d'aigua. Seguim remuntant la pista i  després d'un fort revolt a la dreta, on creuem el barranc de la Font de l'Oliver que més tard visitarem, trobem uns metres més endavant el baixador cap al barranc de la Font del Pastor, també marcat en fites de pedres a la dreta del camí.

Ermita de Sant Joan

Poc més endavant, prenem un entrador de la pista a l'esquerra. Al final d'aquest comença el sender que primer en suau pujada i després guanyant alçada fent una llarga i empinada ziga-zaga, ens deixarà a un replà on trobem la Font de l'Oliver. Les darreres vegades que l'he visitat sempre ha estat seca. Entre la sequera persistent i les canalitzacions que es van fer per tota la vall per concentrar totes les surgències a la planta embotelladora, les fonts de Cardó han perdut l'encant, el só del seu brollar... i els animalons, les aus i els viatgers ocasionals també hem perdut l'ocasió de fer un traginyol i gaudir més encara d'aquests paratges singulars.

Font de l'Oliver

Seguim remuntant el sender. Deixem els camins a l'esquerra a les dos bifurcacions que trobem, degudament senyalitzades per les oportunes plaques indicadores que van instal·lar la gent de la UEC de Tortosa, i acabem la pujada per un vell sender, a trams encara empedrat, que ens conduaeix al Coll de Santos. En arribar, ens aboca a la cara sud de la carena. Les esplèndides vistes de la vall de l'Ebre i del magnífic Port, m'enbadaleixen. Allà al fons, Paüls als peus de la Punta de l'Aigua, sembla un poblet de postal.

El Port

L'Ebre i l'illa de Xerta

Punta de l'Aigua i Paüls

Ara el camí remunta per l'esquerra fort i guanya l'aresta per terreny rocallós. Un senderó a la dreta ens baixaria fins al Coll de Murtero, però seguim endavant per trobar el refugi de guaita forestal i a la seva esquerra,. uns metres més amunt, la Creu de Santos o Xàquera, que amb els seus 942m, és el cim de la serra de Cardó. Uns metres més enllà cap a llevant una altra gran creu assenyala l'indret. Les vistes, tant de la vall de Cardó, i el balneari, com de la serra del Boix són excel·lents. Al fons es retalla a l'horitzó la imponent vertical de la punta de Cabrafeixet i al seu darrera assoma la punta del Fangar i el delta, relluent de mar i llum.

Sender al coll de Murtero

Guaita forestal

Creu de Santos

Balneari

Punta de Cabrafeixet

Desfem el camí, tornem a baixar pel coll de Santos i anem a trobar la primera de les dues bifurcacions que hem vist de pujada. A la segona trenquem, ara per la dreta i comencem a baixar. Un pas estret i equipat amb una corda fixada al cingle, ens ajuda a superar-lo. Encara hi ha les restes d'un antic tancat per evitar que els ramats passessin d'un costat a l'altre. De seguida una altra bifurcació que ara prenem per l'esquerra. A la dreta ens portaria al Portell de Cardó. Una immensa bretxa que s'obre a l'aresta que baixa de la Creu de Santos, i que ens menaria al povet de Xàquera. Uns metres més endavant i als peus d'un gran cingle descompost, a l'esquerra, trobem tamé les restes, seques, de la font dels Teixets, entre grans blocs despresos. Ara el sender baixa decidit cap al fons del barranc de la Columna. A un replà al llit del barranc trobem una altra bifurcació.

Pas equipat

Cova dels Porcs

A l'esquerra i als peus d'un altre cingle hi ha la Cova dels Porcs, i el sender que porta a l'ermita de Sant Onòfre. Seguim per la dreta aigües avall del barranc. A un apartador a l'esquerra del camí podem gaudir d'un gran pi negral que ramifica la soca principal en quatre grans soques que verticals, busquen la llum. El sender ens deixa a la cruïlla de l'ermita de la Columna, de visita quasi obligada i que ja he descrit en altres itineraris.

Ermita de la Columna

I a pocs metres retrobem el camí de Tivenys i baixem fins al balneari.