La Cova del Bruto. Montsià

26 de març de 2018

Tot just fa tres anys, el març del 2015, després de moltes consultes i revisant documentació del Montsià, vaig trobar la cova. Només hi havia el topònim marcat erròniament als mapes excursionistes, fins i tot als més actuals de l'editorial Piolet, que et fan cercar al barranc equivocat i s'acaba convertint en la recerca d'una agulla a un paller. Finalment però, rellegint una articles sobre excursionisme al Montsià: Natura, itineraris al Montsià, que publicava l'amic C. Cabanes a Revista Ràpita, cap a l'any 1986, vaig veure la pista definitiva que em va portar a trobar-la.

Tres anys més tard, l'amic Agustí em demana d'acompanyar-lo per conèixer l'indret, i aprofito per compartir-lo també amb vosaltres.

Aproximació: Sortim de Freginals pel camí vell de la Ràpita. A l'alçada de la Serreta, a l'esquerra, el camí es bifurca i baixem per la dreta. Creuem el barranc de les Fenoses i ara prenem el camí de l'esquerra, i el seguim sempre recte en direcció al Montsià, fins al final, a unes finques d'oliveres i garrofers del racó de les Fossetes. Deixem el cotxe a un apartador del camí.

Dificultat: La marco com a moderada. A pesar de la curta aproximació. L'estat del sender no és el més adequat per a gent poc avesada al Montsià. Compte, dins la cova hi ha forts desnivells.

Desnivell: 350m acumulats

Durada: 1,30 h. Depén de l’estona de visitar la cova.

Itinerari: Travessem la darrera finca d'oliveres del camí i ja veiem un sender al fons que es dirigeix cap al barranc que se'ns obre al davant. Deixem a l'esquerra una petita barraca de pedra en sec i anem remuntant el sender que en princip ens deixa a la part dreta del barranc, entre antics bancals perduts, ara aprofitats pels caçadors. Quan acaben els bancals esclarissats, mirem de baixar i creuar el barranc per canviar de vessant, a la part esquerra.

Final del camí de les Fossetes

Barraca de les Fossetes

Dir que anem per una sendera seria molt pretenciós, resseguim petits corriols, que caçadors i caçats han anat deixant, per remuntar fort per l'esquerra del barranc. La referència ha de ser una punta de cingle enlairada, que al costat té un pi bastant gran. El corriol hi passa per sota.
Un cop arribats al pi seguim en direcció est, planejant sense perdre alçada, quasi per la base dels cingles que ens queden a l'esquerra i que configuren el cingle de Talarn. A l'esquena deixem una bona panoràmica del Racó de les Fossetes, i dels Freginals.
El barranc gira cap a l'esquerra. Uns grans gendarmes de roca, que podem sortejar per la base ens indiquen el camí, que ara es torna a empinar, descompost per diferents corriols aqui i allà que van guanyant alçada ràpidament. Ja hi som a prop, estem a l'anomenat racó de Peret.

Racó Fossetes

Gran gendarme de roca

Cingle de Talarn

El cingle rogenc de la nostra esquerra és la fita. Hem de remuntar quasi fins al final del cingle, i a la mateixa base, a tocar d'un gran arboç hi trobem la boca de la Cova del Bruto.
Es tracta d'una mena de diaclassa diagonal que s'enfonsa al cingle. Al fons s'eixampla, però sempre mantenint aquesta forta inclinació i ens regala nosmbroses formacions. Destaca una gran colada fòssil que segueix la direcció del cingle que amaga la cova. Al fons una fisura deixa entreveure una gatera molt estreta, des de la que es nota corrent d'aire, i que podria ser una continuació de la cova. Cap a la part superior i inferior també hi ha fissures que podrien tenir una certa continuïtat.

gatera en continuitat?

Una curta però intensa aproximació, que ens porta a conèixer una altra de les petites joies que amaga la nostra estimada serra. Refem el camí per tornar al cotxe.
Des de la cova, mirant a la capçalera del Racó de Peret, passa el sender que ve del Racó de Cedrilles i va cap al Pic d'Andara, que veiem cap a la dreta. El cap treballa ràpid i ja imaginem connectar aquesta ruta amb Cedrilles i Andara, i fer una circular. Queda pendent!