GR 92 Etapa 3. Cadaquès - Roses

3 d’agost de 2016

Seguim fent camí pel GR-92, per terres del Parc Natural del Cap de Creus. Aquesta etapa, la 3 del GR per territori català, la plantegem des de Cadaquès fins a Roses, en direcció sud. Cales d’aigües turquesa, i panorames inoblidables com el Cap de Norfeu, ens porten de la ma per aquesta etapa.

Aproximació: Sortim de bon matí de Roses amb el bus que ens porta cap a Cadaquès.

Desnivell: A pesar de semblar una etapa plana, hi ha uns 1200 metres acumulats de desnivell

Dificultat: moderada

Durada: Unes 6h. 20 Km aprox.

Itinerari: Des de l’estació de bus, baixem per l’avinguda Caritat Serinyana, fins a la plaça Frederic Rahola, davant de la platja Gran, que s’obre a la badia de Cadaquès.

Port Alguer. Cadaquès

Seguim vora mar cap a la platja de Port Alguer, escenari de milers de fotos de la cala amb l’esglèsia de Santa Maria de fons.
Sortim de Cadaquès per la part sud, vora mar, a trobar el camí de Jòncols que s’enfila cap al turó per la dreta. El sender, sempre marcat per les eternes franges roges i blanques, va tallant directament les ziga-zagues de la pista, guanyant alçada. A la dreta tenim al capdamunt del turó, la base de comunicacions del Pení, de 607m d’alçada i cim del Parc natural del Cap de Creus.

Badia de Cadaquès

Indicador GR

Passem pel Mas d’en Baltre,ben rehabilitat, que encara té restes de velles corralisses pels voltants. Fem aquest tram per pista, mantenint la cota a uns 210m. A l’ample barranc del Torrent Bo, veiem una curiosa barraca de pedra en sec. Quadrada i plana de dalt, ben diferent de les de casa nostra.

Mas d'en Baltre

Cap de Creus

Barraca al torrent Bo

Aviat arribem a un coll: la Cruïlla que ens canvia de vessant i ens aboca cap als barranc que baixem directes cap a Cala Jòncols. Una preciosa cala de sorra fina entre els alts turons pelats de vegetació que es precipiten al mar. A la platja hi ha una bonica caseta de pescadors.

Coll de la Cruïlla

Cala Jòncols

Caseta de pescadors a Cala Jòncols

Des de la platja tornem a pujar fort per sender, per trobar un altre coll, que separa la petita península del Cap de Norfeu de la terra ferma. Des del coll i mirant al turó de l’esquerra veiem les restes del Castell de Norfeu.
El sender creua la pista que arriba fins al coll i baixa fort una ltre cop per dins d’un barranquet per tornar vora mar, per damunt de grans acantilats, fins a la Cala de Calitjàs.

Castell de Norfeu

Gavià argentat

Cala Calitjàs

Creuem la cala i el sender es dirigeix cap a la Punta de la Ferrera, i un altre cop per pista tornem a entrar terra endins per guanyar la Cala Montjoi. Una preciosa platja, que té com a teló de fons el famós restaurant del Ferran Adrià: el Bulli.
Sempre per sender i resseguint el contorn de la costa anem guanyant terreny cap la punta Falconera. Abans anem visitant les cales, Rostella, Murtra i del Lledó.

Cap de Norfeu

Cala Montjoi

El Bulli

Cala Rostella

Un cop a la Punta Falconera sorprenen les quatre impressionants casamates d’artilleria i el búnker de comandament a la part més elevada. Bastides entre els anys 1945 i 46, eren la defensa de la part nord de la badia de Roses. Concretament aquesta era la bateria nº 8, artillada amb canons Vickers de 15,2 cm. Cap a finals dels anys 80 la base militar va ser abandonada definitivament.
A partir d’aqui, sempre vora mar, el GR ja entra a la zona urbanitzada de l’Almadrava, i creua les platges de Canyelles Grosses primer, i Petites després.

Punta Falconera

Búnkers de la Falconera

Cala Canyelles Grosses

Cala Canyelles Petites

Guanyem la punta de la Bateria, amb el castell de la Trinitat elevat, i als seus peus el Far de Roses, base també de la 7a bateria de defensa.
Entrem ja a Roses, deixant la platja dels Palangrers i el Port, i avançant fins a la gran platja de la badia de Roses, que ens espera amb els braços oberts per refrescar-nos de la impressionant canícula d’aquest agost. De camí a l'estació de busos on ens espera el cotxe, encara tenim temps de visitar els safareigs de Roses, vestigi d'altres temps, enmig de la moderna ciutat turística.

Castell de la Trinitat i Far de Roses

Platja dels Palangrers i Port de Roses

Safareigs de Roses

Una jornada de grans panoràmiques, però per terreny poc arbrat i sota l’inclement sol de l’estiu. Molts quilòmetres a les cames després de tres dies seguits de GR, i molta suor vessada, però amb la satisfacció d’haver fet camí per aquests paisatges incomparables del Cap de Creus. A la meva companya: gràcies per la paciència i l'esforç de compartir aquests dies de ruta, i de vida.