Castell i poblat de la Fullola. Coll de la Mola

1 d'agost de 2018

Aprofitant la visita a Cabrafeixet, us recomano una visita força interessant i curiosa, que tenim molt a prop: el despoblat de Fullola i el Coll de la Mola. Tot i que es pot fer l'itinerari amb cotxe fins a Fullola, es pot complementar amb una passejada a peu fins al Coll de la mola.

Torre de Fullola

Aproximació. Des de la carretera TV-3022 del Perelló a Rasquera, entrem per una pista a l'esquerra, aproximadament al Km 7,5, indicada. El primer tram és asfaltat fins a una bifurcació, a la dreta puja cap a Cabrafeixet per pista de terra, i a l'esquerra segueix per asfalt fins a Fullola. De camí passarem per un collet amb un encreuament de camins i a la nostra dreta ens queda la Bassa de les Collades. Ben bé es pot arribar còmodament amb el cotxe fins a uns 100 m del despoblat, deixant-lo, apartat a un voral, a una cruïlla de camins.

Bassa de les Collades

Desnivell: uns 200m acumulats, itinerari a peu.

Dificultat: Fàcil

Durada:  Tenim 5,7 km de pista asfaltada des de l'encreuament a Cabrafeixet, i 6 km a peu, la pujada i baixada al Coll de la Mola.

Itinerari: Des de la cruïlla prenem un cami de terra, el de l'esquerra dels dos que ens queden a l'esquerra de la pista asfaltada. A la següent bifurcació prenem el camí de la dreta i ja veiem clarament la imponent Torre de Fullola.
Aquest antic poblament el trobem sobre un turonet al fons del barranc de Fullola, al terme municipal de Tortosa, però mol a prop del Perelló. Destaca la imponent torre de defensa cilíndrica d'uns 20 m d'alçada al capdamunt del turó. Una considerable escletxa a la part superior amenaça seriosament la conservació de la construcció. Pròxima a la torre, hi ha les restes de la capella, amb arcs apuntats i de mig punt que ens parlen del seu origen medieval, així com gruixudes parets de maçoneria i càrreus. Per la vora, i molt cobertes per la vegetació hi ha les restes de diferents estances i habitatges.

Pica baptismal de la capella de Fullola

Capella de Fullola

Arc gòtic a la capella de Fullola

"Les primeres referències documentals són del segle XIII. L'any 1208, Ramon de Montcada atorgà una carta de poblament a Pere Nebot i els seus per la qual els concedia el castell i el terme de la Fullola perquè els poblessin segons els costums de Tortosa. La carta parla de «castellus cum turre et domos [...] et casales». El 1216 hi ha documentada una altra carta de poblament del mateix indret feta per Ramon de Montcada a favor d'Arnau de Figuerola i els repobladors que ell hi establís.
En temps de Jaume I el lloc de la Fullola passà a mans reials i al segle XV apareix unit al terme de la ciutat de Tortosa. Al segle XIX consta com a despoblat." (Font: Viquipèdia)
Tornem al creuament de pistes on tenim el cotxe.

Murs de maçoneria poblat de Fullola

Escales

Restes d'habitatges

Des d'aquest punt podem donar la visita per acabada. Però com algú sempre em deia: "no en tens mai prou..."; una vegada a quí, i per estirar les cames, us recomano la pujada al Coll de la Mola per gaudir de les seves vistes privilegiades
Per tant seguim, a peu, la pista principal uns 200 m. fins a una bifurcació. Recte seguiríem el camí del barranc de Fullola que aviat s'enfila per l'altra vessant del barranc i remunta cap a les Moles. Prenem la pista de l'esquerra que , primer en fortes ziga-zagues i després més planera va pujant per assolir el Coll de la Mola, a uns 2,5 Km del creuament. Trobem unes antenes de comunicacions, però seguim encara uns metres més fins al final de la pista per arribar a una gran balconada natural. Des d'un ressalt rocós i mirant a llevant tenim unes vistes espectaculars del Delta de l'Ebre, on destaca la badia del Fangar. Val la pena pujar fins aquí i gaudir de la panoràmica si el dia acompanya.

Coll de la Mola

El Fangar

Desfem el mateix camí per retrobar el cotxe.
Una passejada per descobrir indrets interessants de la nostra història i sovint molt desconeguts !