Cova de la Rabosa. Serra del Boix

1 i 7 d'agost de 2018

Aquesta sortida ha estat una de les més espectaculars de l'estiu. Tot i tenir referències, no m'esperava trobar aquesta meravella. El dia 1 d'agost vaig fer una primera sortida fins a la cova, en solitari, i donada la magnitud de la cavitat, després de baixar uns dos terços, es va imposar el seny i vaig decidir abandonar. Uns dies més tard, vaig tornar amb "reforços", i equipats amb cordes i material específic per arribar fins al fons. Aquesta vegada sí que vam explorar detingudament la cova i vam poder gaudir i compartir una experiència inolvidable.

Atenció!!! Si voleu fer la visita, es fa imprescindible anar adequadament equipat, i tenir nocions bàsiques de progressió en espeleo. D'altra manera resulta bastant perillós aventurar-se a entrar, donades les característiques complexes d'aquesta cavitat.

Aproximació: Al punt quilomètric 12,5 de la carretera C 212 que va del Perelló a Rasquera, a la zona del Pla del Burgar, deixem aquesta per una pista a l'esquerra. Es bifurca i prenem la de l'esquerra, que seguirem sempre pel seu ramal principal, Camí dels Eixoriguers, que es va endinsant per entre conreus d'oliveres, masos i barrancs en direcció a la Serra del Boix. Al final de la pista trobem la Bassa de la Paret, amb molts abeuradors per als ramats, on deixarem el cotxe.

Bassa de la Paret

Itinerari: a la part superior de la bassa, enmig d'un bosquet de pi trobem un indicador per pujar cap al Mas de Serafí i Viamar. Nosaltres anem cap a un pla a l'esquerra amb les restes d'unes arnes d'abelles. Per darrera les arnes prenem un corriol que comença a baixar cap a un barranquet, que creuarem per uns vells bancals abandonats i comencem a remuntar per l'altra vessant, cap a l'esquerra, resseguint un corriol. Un cop a la carena, pugem uns metres cap a la dreta fins a les restes d'una barraca de pastors, de la que només queda la base de les parets, i a l'esquerra el corriol ens porta al fil de la carena, amb unes vistes fantàstiques del Barranc del Clot d'en Pastor. El corriolet comença a baixar i a uns 20 metres,  ja trobem la boca d'entrada de la Cova de la Rabosa. Uns metres més avall hi ha una segona boca que comunica amb la primera.

Mola del Boix

Barranc del Clot d'en Pastor

Cova de la Rabosa

"Descoberta per uns excursionistes la primavera del 1954. Diferents veins del Perelló, recolzats per l'alcalde van fer diferents incursions a la cavitat i davant la gran profusió d'espeleotemes, van creure en la possibilitat d'una explotació turística. El “Gobierno Civil” de Tarragona va contactar amb Grup d’Exploracions Subterrànies del Club Muntanyenc de Terrassa, i els va subvencionar per tal de portar a terme una exploració total i un estudi de viabilitat de poder fer un projecte turístic. L'expedició va tenir lloc dels dies 5 al 7 de juny del 1954 i van fer un informe negatiu respecte a les possibilitat d'una explotació turística". (Font: Espeleoindex)

Topografia

Entrada

Pas estret

La cova té un recorregut total de més de 260m, i un desnivell de 63m. La fa interessant, a l'hora que perillosa, el fet de ser una gran rampa i mantenir un desnivell d'uns 45º, potser més pronunciat a la part final. D'amplada molt variable, presenta tot tipus de formacions de coloracions espectaculars: columnes, colades, petites banderes, massissos estalagmítics, sostres plagats d'estalactites. Una autèntica meravella per als sentits...

Remuntant

Al fons trobarem una rajola amb la imatge de Sant Roc, i la inscripció d'algun grup espeleològic. Nosaltres vam instal·lar dos cordes fixes d'uns 40 metres, que ens vam permetre assolir el fons de la cavitat amb seguretat.
Poder gaudir de l'experiència amb la companyia de bons amics i dels meus fills ha estat un autèntic plaer. Un regal d’aquest estiu.