Racó d'en Marc, Castell de l'Airosa i Roca Xapada

4 d'agost de 2018

Una volta per la zona del Barranc de la Vall, dins del Parc Natural dels Ports, que ens permet descobrir llocs emblemàtics del massís. La volta que proposo, qualificada de moderada, centra tota la dificultat en la baixada vertiginosa de la canal de Roca Xapada. Una opció més moderada és tornar a baixar pel barranc d'en Marc.

Castell de l'Airosa

Aproximació: Des del Mas de Barberans prenem la T 3421 en direcció a la Sénia, després de 1'5km aprox prenem una pista senyalitzada a la dreta: "La Vall". La seguim 1,8 km, fins a la confluència dels barrancs de la Vall i de les Carroveres, on prenem la pista de la dreta que creua el barranc, i remuntem la pista fins a l'indicador que ens marca la bifurcació a l'esquerra per baixar fins a l'Àrea recreativa de la Vall. Una gran esplanada acondicionada, on podem deixar el cotxe.

Desnivell: 1400 m. acumulats

Dificultat: moderada/difícil, fent la baixada de la canal de Roca Xapada

Durada: 4,5h. Uns 10 Km.

Itinerari: Tornem per la mateixa pista que ens ha baixat a l'àrea fins a la pista principal que hem pujat i l'emprenem per la dreta, desfen el darrer tram de camí que hem fet amb el cotxe. A la dreta deixem el Mas de Misèria, i a l'esquerra del camí una fonteta on podem repostar aigua. Uns metres més avall, i aixecant la vista cap a l'esquerra veiem les precioses agulles del Racó dels Capellans, al més pur estil montserratí. Més endavant, a una corba a la dreta de la pista, un apartador a l'esquerra ens porta al pont per creuar novament el barranc de la Vall i començar a remuntar per un encaixat barranquet cap al Racó d'en Marc.

Maset de Misèria

Racó dels Capellans

Pont al Barranc de la Vall

Un altre indret màgic dels Ports: l'allargassada cova d'en Marc, la bassa, la gran agulla que la custòdia... el sender comença a remuntar per la dreta de la cova i ens regala vistes aèries del racó que acabem de visitar.

Racó d'en Marc

Cova d'en Marc

Una bifurcació al sender ens porta per la dreta a visitar el Forat de la Vella. Un gran forat que travessa el cingle i que també ens regala vistes excepcionals en els dos sentits. Cap al nord el Racó dels Capellans, cap al sud el Forat Roig.

Forat de la Vella

Forat Roig

Racó d'en Marc

Escalant al cingle del Forat de la Vella

Tornem al sender que puja del racó d'en Marc per seguim remuntant. Ràpidament anem guanyant alçada gaudint de les panoràmiques plagades d'agulles de roca del Barranc d'en Marc que portem a l'esquerra. En un revolt del sender una cova a un gran ressalt rocós a la dreta convida a visitar-la. El sender, sempre en direcció nord va remuntant suaument cap a la carena que ens queda a la dreta. Trobem una bifurcació, amb l'indicador tombat al terra, que ens marca el camí de l'Airosa. Al davant els grans tormos de roca ens indiquen que ja som a tocar de la carena.

Barranc d'en Marc

Cova al camí de l'Airosa

Crestalls de l'Airosa

Tormos del Coll de l'Ascens

Bifurcació a l'Airosa

Prenem el sender en direcció sud-est, que va donant la volta en sentit contrari a les agulles del rellotge, per la base del castell. Per l'esquerra comencem a veure els primers contraforts del cim. Després d'un ampli revolt del sender cap a l'esquerra arribem als peus de la cara sud del magnífic Castell de l'Airosa. Remuntant el sender arribarem a la mateixa base de les parets de roca, i al Forat del Castell. Les vistes són impressionants,  en totes les direccions possibles. Els voltors planegen plàcidament pels merlets rocosos del cim del castell.

Contraforts del Castell

Castell de l'Airosa cara sud

Forat de l'Airosa

Retornem a la bifurcació del sender, on hi ha l'indicador tombat i el resseguim novament en direcció nord. Deixem enrera els grans blocs rocosos del Coll de l'Ascens i a la nostra esquena la règia cara nord del castell de l'Airosa. Al davant el sender comença a remuntar, seguint el fil de la carena  Per una canal a la dreta veiem al fons del barranc el Mas de Paraigües al Clot de l'Hospital, i aixecant la vista podem reconèixer cova Ebre, i al fons el cim de Caro.

Coll de l'Ascens i cara nord de l'Airosa

Panoràmica cap a Caro

Clot de l'Hospital

El sender, al punt més alt, ens deixa pràcticament al cim de Roca Xapada, un altre dels mítics cims dels Ports. En aquest punt cal prendre la decisió de continuar, o girar cua i baixar pel mateix camí. A partir d'aquí el desnivell en baixada és gran i cal desgrimpar una canal prou vertical. La cara nord de Roca Xapada és ferèstega, però encisadora: es succeixen les grans agulles, parets verticals, grans canals... Al petit grau que cal desgrimpar trobem a la dreta una estreta escletxa que s'endinsa a la roca.

Roca Xapada

Escletxa de Roca Xapada

Gran agulla de roca, damunt: Cova del Vidre, Serrassoles, Mola del Boix i Marturi

Cingles encimbellats de Roca Xapada

Gran canal de Roca Xapada

Grau de Roca Xapada

Escletxa al grau de Roca Xapada

Un cop superats els passos més verticals trobarem en una lloma boscosa, un tant perdedora, una bifurcació que per la dreta ens portaria fins al mateix Coll de Lloret. Opto per seguir les fites de pedres que, en més pendent, i per un senderó molt descompost i brut ens deixa un centenar de metres més avall del coll. L'entrada al senderó està marcada en una fita de pedres. Només ens cal seguir la pista aigües avall i gaudir de les vistes de la cara de ponent de Roca Xapada, que des d'aquí ens mostra la gran esquerda vertical que la parteix.

Pista al Coll de Lloret

Cara oest de Roca Xapada

La Joca, des de l'area recreativa de la Vall

Àrea de la Vall

Aviat trobem la pista principal que remunta cap a Casetes Velles i que prenem cap a l'esquerra per trobar , uns metres més endavant, el baixador cap a l'Area de la Vall, on podem referescar-nos a la font i contemplar la imponent bitlla de roca de la Joca.