Riu Cervol i Cova Fumeral

23 de juliol de 2018

Us proposo una volta pel terme de Canet lo Roig, al Baix Maestrat, per cercar  racons interessants del nostre patrimoni natural i etnogràfic. Bona part del recorregut transcorre pel llit del riu Cervol, completament sec. Progressant entre còdols i grans roques, ens porta fins al Molí del Manc. De tornada prenem el Barranc de la Barsella, aigües amunt, per anar a veure una petita meravella natural, la Cova Fumeral. A pesar de les fortes calors que ens estan maltractant, cerco la ocasió de sortir a fer petits recorreguts per visitar, gaudir  i conèixer el nostre entorn proper, i compartir-lo amb tots vosaltres.

Riu Cervol

Molí del Manc

Aproximació: Jo la vaig fer des de Rossell, tot i que també es pot plantejar des de Canet lo Roig. Per la dreta del Camp de futbol de Rossell surt una pista asfaltada que creua el Barranc de Requena. A la primera bifurcació prenem el camí de la dreta, passem per davant d'unes granges i prenem un desviament a l'esquerra. La pista es trifurca i prenem el camí de la dreta, que seguim un bon tram, fins a un apartador a l'esquerra de la pista, on hi trobem un indicador a la Font de l'Argent.

Dificultat: Fàcil

Desnivell: Uns 400m. acumulats

Durada: Unes 4h. 14,5Km.

Itinerari: Prenem la pista en baixada paral·lela al barranquet de la Coma Negra, que va a parar al riu Cervol. La pista discòrre per la llera cap a l'esquerra, aviat aquesta la creua i comença a enfilar-se per l'altre costat del riu. Aquí trobem un pal indicador del PR CV 295. Jo segueixo pel llit del riu cap al Molí Manc. El riu, avui un codolar immens, va dibuixant corves i meandres... grans blocs de roca i cadolles que conserven dos dits aigua, potser de la darrera tronada. Costa imaginar aquest riu baixant de vores a vores, en l'estat actual de sequera. Les cabres cerquen entre els còdols algun petit bassal i brots tendres, i em xiulen, ofeses, en passar. Despres de 4,5 Km de còdols, arribo a una altra pista que creua el riu, i a la dreta, arrapat als cingles de conglomerat hi ha les restes del vell Molí del Manc, per sobre d'aquest transcorre l'assagador dels Camps. Vells camins ramaders.

Riu Cervol

Indicador PR

Cabres

El molí, tot i que prou enrunat, conserva estructures rellevants com una gran sala en volta de canó, grans arcades apuntades, les velles moles de molí... havia de ser força important en la seva época donades les grans dimensions de les sales.  "Segurament anterior a 1345, perquè d'aquesta data hi han documents del Molí Figuera, situat més avall, al mateix riu, que pertanyia a la familia Garau, i que sembla ser que és posterior al molí del Manc" (Font: Mauri Estellé).

Molí del Manc

Un cop feta la visita tornem riu amunt remuntant de nou el codolar, fins a una bifurcació que hi trobem per l'esquerra, ara en pujada. És el punt on s'incorpora al Cervol el barranc de la Barsella.

Cervol

Barranc de la Barsella

El remuntem, en principi entre grans blocs de roca i després ja més planer. Aviat si ens fixem, veurem el nostre proper objectiu, a un cingle a la nostra dreta, a uns 50 metres per sobre del llit del barranc: la cova Fumeral. Per accedir, a pocs metres d'una corba del barranc a l'esquerra, ens hem de fixar en un molló de pedres que ens indica el pujador. L'empinat i descompost senderó ens deixa a la mateixa boca de la cova. Trobem el que sembla una cara amb expresió de sorpresa!. La boca de la cara és l'entrada a la cova, els ulls, finestres naturals que li donen claror a l'interior de la gran sala, i dins, al capdamunt, un gran forat que devia fer les funcions del topònim, de fumeral. Refugi de ramats i pastors, al seu interior devien fer fogueres per escalfar-se, les parets estan recovertes encara d'estalzim. Una gran sala bastant plana, només amb algun ressalt rocós, de grans dimensions que convida a protegir-se una estona de l'implacable sol d'aquest estiu.

Cova Fumeral

Des de la boca de la cova cerco un sender, amb alguna petita fita que per l'esquerra em remunta fins a la propera carena, que entre coscolls, hem de recòrrer en direcció oest. Podem aprofitar per assomar-nos a la cara nord on tenim una excel·lent miranda del camí del Cervol i més al nord Rossell. En front i cap a ponent el contorn dels Ports ens convida a descobrir la Mola Rasa, la Talayola i més a l'esquerra el Turmell i la Mola de Xert. El senderó és perdedor, però les fites ens guien entre la malesa fins assolir conreus d'oliveres. Cal seguir ara el camí que després d'un parell de bifurcacions, prenem cap a la dreta. Ja hem trobat novament l'indicador del PR, a tocar d'una senyalització d'un coto de caça.

Carena de les Deveses

Meandre al Cervol

Retrobem el PR

El camí va baixant entre conreus d'oliveres, i a la dreta veiem una barraca de "barres" que encara fa les funcions de petit magatzem d'eines del camp. Ara el camí comença a baixar decidit per retrobar un altre cop el llit del riu Cervol. Abans, i per la dreta, podem veure a l'altre costat del riu el vell Molí de les Deveses que encara aguanta dignament el pas dels anys. Tornem a remuntar la pista que ens condueix al cotxe, deixant enrera el Cervol, i encara baixo per un camí a l'esquerra per visitar la Font de l'Argent, que amb prou penes goteja, però aporta la humitat suficient per que els joncs envaiexin el llit del barranc.

Indicador PR

Barraca de barres

Moli de les Deveses

Font de l'Argent

De tornada a Rossell, i després d'un petit avituallament per recuperar forces, pujo encara fins al mirador de la Capella de Sant Marc, on es pot gaudir de magnífiques vistes del poble als seus peus, i de tota la contrada.