Roca Comptadora i Cova Ebre

30 de juliol de 2018

Una nova aproximació a la zona de llevant de Caro, punta cimera dels Ports, per descobrir racons emblemàtics de les nostres estimades muntanyes. Aquesta vegada remuntant pels Pallers, us convido a visitar les espectaculars Roca Comptadora i Cova Ebre.

Cova Ebre

Aproximació: Pujant des de Roquetes per la carretera dels Reguers, T 342, prenem el desviament cap a Caro i remuntem el Port per la carretera del Caragol. Un cop passat el Portell, a la bifurcació prenem la pìsta de la dreta que ens interna a la urbanització del Port, que passem de llarg. A la seguënt bifurcació, una doble corva molt tancada a la dreta ens baixa cap al Mascar, però seguim recte per la pista en direcció a Fredes. Superat el primer coll, entrem a una esplanada a l'esquerra on podem deixar el vehicle. Som al Coll de la Carrasqueta, punt d'inici de la sortida.

Dificultat: Fàcil

Desnivell: 1400m acumulats

Durada: Unes 6h sense comptar parades. Uns 11 km.

Itinerari: Des del Coll de la Carrasqueta prenem el GR 7 que remunta el Coll de Pallers: dos grans blocs de roca que recorden pallers arrodonits, i punt de partida de diferents opcions de ruta per aquesta zona: Caro, Bassis de Caro, Cresta del Marturi, Cova del Vidre... algunes de les quals ja he publicat en aquesta web.

Coll de la Carrasqueta

Pallers

Baixem pel sender de la cara de llevant per trobar la Travessa del Camí, a un collet estret. Un altre famós creuament de camins del Port, que prendrem cap a l'esquerra. Ja no estem al GR i per tant cal afinar l'atenció per seguir el sender, bastant trepitjat i marcat amb alguna franja vermella i nombroses fites de pedres, en sentit nord-est. Després de superar la primera gran barrancada, anem a trobar un coll que a la dreta presenta un gran sortint rocós. Abans d'arribar-hi, i cap a la dreta, un senderó ens condueix fins a la Font i Bassis d'en Bernat, uns metres més avall. Donada la forta sequera d'aquesta temporada, no em molesto ni en baixar a cercar-la, i m'estalvio el penós espectacle de veure una altra font del Port completament seca.

Coll del Bassis d'en Bernat

Seguim pel senderó mantenint la cota i en la mateixa direcció per superar la amplíssima barrancada que baixa directament de Caro i s'aboca en direcció sud cap al fons de la vall, el Barranc de Cova Pintada. Un sortint rocós a la dreta ens fa de balconada i convida a assomar-se a gaudir d'aquesta immensitat.
Altre cop al sender seguim encara uns metres més per canviar de barrancada, la següent, el barranc de la Conca de les Anglesoles. A la mateixa carena que separa els dos barrancs, que constitueix el potent contrafort sud del cim de Caro, trobem el primer dels objectius de la jornada: Roca Comptadora. Dos espectaculars agulles de roca, apenes separades per un metre a la seva base, que devien servir als pastors per fer recompte dels caps de bestiar, en haver de pàssar necessàriamenr d'una en una. A la serra del Montsià també tenim el Comptador, un estret pas que feia la mateixa funció.

Barranc de Cova Pintada

Roca Comptadora

Balma a Roca Comptadora

Desfem tot aquest tram de sender i retornem a la Travessa del Camí. Abans hem baixat per l'esquerra, recte el GR 7 ens menaria fins a la Cova del Vidre, ara prenem el sender de l'esquerra. Aquest recorre la mateixa carena que remunta cap al Coll de Pallers. Primer per la dreta de la carena, a tocar del Racó de l'Avellanar, que aigües avall es converteix en el potent barranc d'Orió. Passem aviat a l'altra vessant, per l'esquerra de la carena, amb excel·lents panoràmiques de Caro, el barranc de Cova Pintada...

La Travessa del Camí

Sender a Cova Ebre

Vistes de Caro

Vistes del Coll de Pallers

En suau però mantinguda davallada anem guanyant metres per dins d'un bosquet primer, i després per una zona desploblada de vegetació fins a un marcat collet a la mateixa carena, on el sender ens fa canviar novament de vessant. Donem un tomb al crestall rocós que ens queda a l'esquerra i ens surt al pas la Cova Ebre. La immensa i ennegrida boca dóna pas a una amplíssima balma, encarada al sud, que de ben segur que ha estat, i és, refugi de bestiar i pastors, en altres temps. Una gran heura cuita per cercar el sol, escalant una gran fisura en extraplom, mentre que un solitari bassi, recull pacientment el degotall del sostre de la cova. La cova respira un àmbient quasi místic, perfecte per reposar i recuperar forces mentre la vista es perd cap a la Roca Xapada, el Castell de l'Erosa o el Montsià, entre les bromes del calorós estiu.

Cova Ebre

Bassi de Cova Ebre

Retornem novament a la Travessa del Camí, remuntem cap als Pallers i baixem al Coll de la Carrasqueta... Mil papallones fan el camí entretingut, i alguna cabra observa encuriosida el nostre pas des de dalt d'un penyal.