Ruta de la Sal. Montsià

23 de setembre de 2018

Després d'un estiu rigorós torno a pujar al Montsià, a descobrir nous racons i senders pendents. Tot i ser petit, per coneixer a fons el Montsià, cal dedicació.
Aquesta vegada el repte el plantejo a la cara de ponent, sense pujar directament a la serra, passejant pels racons de la Pedrera, lo Rajolar, la Ferradura; per la petita serra que transcorre paral·lela al Montsià, i que separa la Foia del barranc de les Codines, i que culmina al cim de la Cogula. Recorrerem l'anomenada Ruta de la Sal d'anada i un bon tram de la Ruta del Ferro, que uneix els poblats íbers de la Ferradura i la Moleta, de tornada.

Jaciment de la Ferradura

Aproximació: des d'Ulldecona prenem la carretera TP-3318 en direcció a Alcanar. Només passar el pont de l'AP-7, entrem per un camí a l'esquerra que transcorre paral·lel a l'autopista, en sentit nord. Girem al tercer camí per la dreta, que enfila recte cap al Montsià, i el remuntem fins al final, després de deixar una granja a l'esquerra, on trobem una esplanada on deixar el cotxe.

Desnivell: Uns 1000 metres acumulats.

Dificultat: Fàcil

Durada: Unes 4'30 hores. Prop de 12 km.

Itinerari: Prenem un camí ample direcció nord, i per una pista que s'enfila per la dreta cap a la serra, pugem fins a la bassa i les restes del mas del Noi i un mas restaurat. Per darrera d'aquest remuntem per un camí fins un ampli coll on prenem una pista que comença a remuntar. L'espesa boira d'aquesta matinada dóna un toc misteriós i fantasmagòric a la serra.

Bassa del Mas del Noi

Mas del Noi

Boires a la Cogula

A una corba prenem el trencall de l'esquerra que remunta per una antiga pista. Abans d'arribar al final d'aquesta, per la dreta, en un pinaret, trobem la fita que ens assenyala el corriol per pujar cap al Rajolar, una vella finca d'oliveres margenada fins a la carena. El sender transcorre per la cara nord del vessant, i aviat trobem les restes del Povet del Podrit, recentment netejat per companys d'Ulldecona i la Ràpita. El sender ens puja fins a la carena.

Deixem la pista per la dreta

Povet del Podrit

Lo Rajolar

Som al sender de la Ruta del Ferro, que prenem cap al nord. Al primer coll trobem un poste indicador, en tractar-se d'una cruïlla de camins. Cap a la dreta baixariem cap al Mas de Mulet o al Rajolar de Vailet, recte cap a la Ferradura, per on tornarem. Prenem el sender que davalla per l'esquerra, per anar a trobar el Lligallo de la Pedrera.

Baixem per aquest sender al lligallo de la Pedrera

Ja quasi al pla, després de deixar a la dreta un pal de la llum, prenem un sender que ens porta un altre cop en pujada, novament en direcció nord-est, conegut a Ulldecona com la Ruta de la Sal, i que passa a tocar de diferents masets enrunats i un gran corral al capdamunt d'un tossal que deixem per l'esquerra. Desconec els toponims d'aquestas masos, tot i que ho he consultat, en diferents fonts. Si algú els coneix, li estaria força agraït que me'ls fes saber, perquè és una manera de recuperar el nostre patrimoni, que poc a poc va desapareixent. El sender ens remunta fins al monte del Curret on retrobem la Ruta del Ferro. En aquest bonic racó de monte trobem els masets del Curret, el primer més contemporani i el segon més enrunat.

Primer maset enrunat de la Ruta de la Sal

La Cogula

2n maset a la Ruta de la Sal

Curiós molló de pedra en sec

3r maset a la Ruta de la Sal

Corral al tossalet, al fons Ulldecona

Maset del Curret

Caseta i corral del Curret

Indicador al monte del Curret

Monte del Curret

Ara el sender ressegueix la carena i puja fins al cim de la Ferradura, que ens regala unes excel·lents vistes del Barranc de les Codines, el Mas de Mulet, les Comares, Molacima...
Comencem a davallar fort en sentit nord per anar a trobar el poblat íber de la Ferradura, a l'extrem nord de la petita carena per on trancorre la ruta, també conegut com els Castellets. "L’assentament de la Ferradura es va excavar fa 40 anys per Juan Maluquer de Motes, i durant aquests temps ha estat un jaciment de referència del s.VII a C, pels vestigis d’estructures i les restes de ceràmica descobertes... l’assentament de la Ferradura, no és un poblat ibèric... és un assentament protohistòric, anterior als Íbers. La seva posició estratègica el convertia en un lloc de guaita de la foia d’Ulldecona, punt des d’on controlaven els moviments a través de la foia, sobretot de comerç."
(Font: Ulldecona digital)

Cim de la Ferradura

Curiosa perspectiva del jaciment

Caseta assolada a la Ferradura

Jaciment Ferradura

Detalls del jaciment

Segueix "l'espoli" de terra, als peus de la Ferradura

Retornem desfent el mateix camí fins al monte del Curret, però un cop superat el segon maset, trenquem per un sender a l'esquerra, ruta del Ferro, que ressegueix la carena, ara en sentit sud. Per la dreta deixem les restes d'una antiga corralissa i comencem a baixar cap a un coll, on trobem l'encreuament anteriorment citat.

Corralissa a la carena de la Ruta del Ferro

Sender carener

Barraca del Punyalet des de la carena

Abans però i per l'esquerra, les restes d'una caseta amb un xiprer al davant ens marquen l'entrada d'un corriol que ens portarà fins a la barraca del Punyalet. Una preciosa construcció de pedra en sec, amb un petit corralet adosat, que tristament ha patit un despreniment d'una de les parets... anem perdent patrimoni inexorablement...

Caseta del Punyalet

Barraca del Punyalet, setembre de 2018

Barraca del Punyalet, juliol de 2012

Detall de l'ensorrament parcial

Un altre cop a l'encreuament seguim carenejant cap al sud, passant pel Rajolar cap a la Mola del Tendre, el següent turó de la carena. Un cop superat ja som al coll de la Cogula, on trobem un altre encreuament important. A l'esquerra per sota de les restes del maset d'Uixan un sender ens baixaria a la cova Terril i la barraca d'Uixan, recte, seguint la ruta del Ferro, baixariem al barranc dels Castellans, recte per la dreta, un sender ens pujaria a la Cogula.

Maset i corral d'Uixan

Povet d'Uixan

Indicador al coll

Baixem per la vella pista que s'obre a la dreta del coll. Abans, en un raconet del coll, a la dreta del sender a la Cogula, visitem el vell povet d'Uixan. La pista baixa decidida, fent giragonses cap al Mas del Noi, on retrobem el cotxe.