Ermita de Sant Domingo. Vallibona

4 de novembre de 2018

L'ermitori de Sant Domingo, o Sant Domènec, de Vallibona està situat a uns 10 km. de la població, aigües avall del riu Cervol, a una lloma de la serra a una alçada d'uns 600 metres, tocant al barranquet de Sant Domingo.
No és té constància de si  l'inscripció de 1754 al paviment, fa referència a l'inici o final de la seva construcció o si es tracta d'alguna reforma. Hi ha algunes fonts que atribueixen l'origen al S XIII, ja que hi ha documentació que parla de la gran devoció a Sant Domènec de Guzman des de llavors, i per tant cap la possibilitat de l'existència, al mateix lloc, d'alguna antiga ermita medieval.

El conjunt monumental de l'ermitori ha passat per diferents fases: d'un abandó quasi total a finals del segle passat, a la reconstrucció de l'hostatgeria i algun altre edifici adjunt, fins a avui, en que un grup de joves emprenedors porten l'antiga hostatgeria, reconvertida en alberg.
Aquest col·lectiu , la cooperativa "La Pastora", constituït per gent jove arrelada al territori, centren els seus esforços, des del 2017, en l'educació ambiental, l'ecoturisme i el desenvolupament rural, i estan donant un important impúls socioeconòmic a la zona, posant en valor el patrimoni cultural i natural, i dinamitzant iniciatives socials, culturals i econòmiques en el context de la comarca dels Ports. Una excel·lent notícia!!!

Pou

Dins el seu calendari d'activitats, els passats 3 i 4 de novembre vam gaudir de les Jornades de Memòria Històrica, organitzades per l'Associació d'amics de  Florencio Pla Meseguer "La Pastora" i la pròpia cooperativa, endinsant-nos en fets històrics de la comarca de la mà d'historiadors com Raül González que va presentar el seu darrer treball:  "Tragèdies silenciades" , el grup de recerca de Memòria Històrica de Castelló, i el grup de teatre "La Ravaleta".

El diumenge 4 es va dedicar la jornada per a conèixer els voltants de Sant Domingo, endinsant-nos amb totes les perspectives possibles la vivència en els masos, la connexió en la natura, les relacions socials, la importància d'un estil de vida arrabassat...

Vanesa de la cooperativa la Pastora ens fa el guiatge

Felicito des de "Senderes", l'empenta i compromís de la Cooperativa la Pastora, i els animo a seguir proposant jornades com la que hem viscut, de difusió i estima del nostre patrimoni històric i natural.
Us deixo la descripció de la ruta que vam fer el diumenge 4 pels voltants de Sant Domingo.

Aproximació: Per accedir a l'ermita ho podem fer des de Vallibona per la pista esfaltada que uneix aquest poble amb Rossell. A uns 10 Km i a l'esquerra veiem l'entrador que per la vora del barranc de Sant Domingo ens puja fins a la lloma on es troba l'ermita. També, evidentment, podem pujar des de Rossell i seguir durant uns 16 Km, la revirada pista esfaltada cap a Vallibona, fins a l'entrador de l'ermita.

Desnivell: Uns 400 metres acumulats

Dificultat: Fàcil

Durada: Unes 3h 30' comptant parades

Carrasques monumentals de Sant Domingo

Peiró de Sant Domingo

Itinerari: Sortim de l'esplanada de davant de l'ermita passant a tocar de les monumentals carrasques centenàries, al mateix accés de l'ermita, i creuem un gran bancal en direcció oest fins al Peiró de l'ermita. Allí prenem el sender, que en la mateixa direcció seguim uns 650 m. Punt on deixem el sender principal i davallem per un corriol a l'esquerra, senyalitzat amb una fita de pedres,  que en poca estona ens deixa al Mas de Llepús.

Mas de Llepús

Carrasca del Mas de Llepús

Porta del mas

Al sudoest del mas veiem una  gran carrasca que lamentablement, potser degut a algun tipus de fong, o a la contaminació, està bastant malmesa. Sobta veure com tot i ser a molts quilòmetres de la "civilització" i estar al mig d'un bosc a la muntanya, fins aquí arriba la fatídica contaminació que ens farà perdre exemplars monumentals, com la carrasca del Mas de Llepús. Grans arbres que, per altra part, es poden veure sovint prop de les masades d'aquesta zona. Arbres que per als propietaris dels masos eren com una mena d'assegurança per als mals temps (com per exemple assegurar-se davant alguna malaltia, o algun daltabaix econòmic, i poder fer-hi front econòmicament posant a la venda la llenya). Eren reservoris naturals per poder tirar ma en cas de necessitat.
Del mas baixem pel camí de carro que porta a la carretera. La seguim uns metres en direcció sud-oest i entrem al primer camí que trobem per l'esquerra i que també en pocs metres ens deixa al Mas de Segura, una altra gran masada als peus de l'ermita, amb nombrosos edificis adossats, una bassa argiler, un pou, corrals... Sembla ser que algun dels masovers era també el responsable de l'ermita donada la seva proximitat.

Mas de Segura

Bassa del Mas de Segura

Detall de la porta del mas

Les mines de Sant Domingo

L'ermita des del Mas de Segura

Pou del Mas de Segura

Sortim pel camí ample del nord-est de l'era de davant del mas per anar a trobar el barranc de Sant Domingo, que creuarem diverses vegades baixant cap al riu Cervol. Quasi a tocar del riu trobem el camí que el remunta, i que ara seguirem en direcció oest. A la cruïlla trobem la Capella de Baix, força enrunada, que segurament marcava el punt d'accés del camí cap a l'ermita, als viatgers que pujaven de Rossell cap a Vallibona.

Capella de Baix

Resseguim la llera completament seca del Cervol, creuant-lo fins a quatre vegades, per amples camins paral·lels al riu. A uns dos Km de la Capella de Baix, i pendents al costat esquerra del camí, uns metres per sobre del riu, veiem les restes del Molí del Tossalet, on encara hi ha una vella mola i per la part de sota, a nivell de riu veiem el forat de sortida del cup del molí. Remuntant uns metres per la llera arribem a una gran cadolla del riu Cervol, on hi ha un fort escaló del riu d'uns tres o quatre metres, desnivell que segurament van aprofitar per conduïr aigua fins al molí i aprofitar la força de l'aigua i el desnivell per moldre.

Riu Cervol

Molí i mola del Tossalet

Sortida del cup

Cadolla del Cervol

Interessants relats sobre els molins de Vallibona

Uns metres més endavant trobem la confluència del barranc dels Cocons amb el Cervol. El camí el creua i remunta per l'altra vessant. Al final d'un empinat coster trobem la Capella de Dalt de Sant Domingo. Punt que, com abans, assenyalava el camí d'accés a l'ermita a la gent que baixava de Vallibona.

Capella de Dalt

Foto de Grup a la Capella de Dalt (foto de l'organització)

Foto de grup i desfem uns metres el camí, baixant la costa fins al barranc del Cocons que comencem a remuntar per l'esquerra per un senderó senyalitzat. Aviat deixem el barranc, creuant-lo i prenen un sender que en lleugera pujada i en direcció est, va guanyant metres fins a retrobar la carretera a una pronunciada corba. La creuem i seguim pel sender que segueix remuntant fins a assolir una cota que mantenim sempre en direcció est cap a l'ermita. Trobem també aviat la bifurcació que havíem pres per baixar al Mas de Llepús. El mateix sender de l'inici de la ruta ens retorna a l'ermita de Sant Domingo.

Un altre cop, agraïr a la gent de la Pastora, la descoberta i història d'aquests racons de la Tinença.