Les Moles de Xert. Maestrat

Una nova visita al Maestrat. Aquesta vegada des de Xert, Baix Maestrat, us proposo una volta molt interessant per descobrir una singularitat del territori: immenses moles de roca que s'aixequen formant grans altiplans, envoltats per tot arreu per alterosos cingles: les Moles de Xert.

Roca d'Enceloni. Mola de Xert

Aproximació: Des del poble de Xert, prenem una pista asfaltada al nord de la població que ens puja cap a l'ermita de Sant Marc. En arribar a un coll, trobem el Molló de Sant Marc, aixecat a la dreta a de la carretera.Uns metres més avant podem deixar el cotxe a un apartadopr a la dreta.

Molló de Sant Marc

Desnivell: 1100 m. acumulats.

Dificultat: Moderada. per la distància. Tota la ruta transcorre per senders i pistes. Aconsellable portar equip de ferrata per pujar a la Mola Redona.

Durada: 4h 30' comptant parades.

Itinerari: Sortim de l'aparcament i tornem per la carretera al Molló de Sant Marc, al mateix coll. prenem la pista a l'esquerra, i pocs metres més endavant la de la dreta. La de l'esquerra puja a la mola, més tard baixarem per aquí.
Seguim la pista, que planera, li va donant la volta a la mola, per la seva base en el sentit contari a les agulles del rellotge. Anirem veient a la nostra esquerra, les grans pedreres de les canteres que hi ha a la part superior de la mola. Una bonica raconada amb agulles arrapades a la cinglera, cobertes per grans heures que s'arrapen a la roca cap al cel.

Mola de les Calderes

Agulles de la Mola de Xert

Xert

Pasada una gran pedrera, que ja forma part del paisatge de Xert, i que permet lopcalitzar-lo al territori des de molts quilòmetres de distància, i on a la seva dreta ja es veuen les grans torres de comunicacions a la part més alta de la mola, ens assomem a la dreta de la pista, fins a un molló de pedres. Als nostres peus un altre cingle ens separa d'un mar d'oliveres que s'estén cap al Montsià, que s'aixeca a l'horitzó entre bromes.

Pedrera de Xert

Montsià a l'horitzó

Mas de Bel i Moleta Redona

Seguim la pista fins a unes fites a l'esquerra que ens marquen el corriol que cal seguir per pujar fins al Mas de Bel. Les seves ruïnes són avui refugi de cabres salvatges. Mestre dono un cop d'ull a les diferents estances malmeses, per fora del mas s'hi passegen un gran grup de cabres.

Sender al Mas de Bel

Mas de Bel

Cabres al Mas

Segueixo la pista que surt del mas en direcció nord fins a trobar el coll del vell Camí de Rossell. Al davant s'aixeca imponent la Moleta Redona. Per l'esquerra d'aquesta, prenc un sender per vorejar-la, sempre en direcció nord. El sender em porta a una pista que ve per baix (esquerra) i que pocs metres més endavant em deixa al coll de la Mola Llarga. A una corba forta a la dreta de la pista, al mateix coll, prenem el corriol que surt per l'esquerra, i que va resseguint tota la mola.

Bassa al coll del Camí Vell de Rossell

Vella corralissa

Punta del Curulló i la Talaiola

Abans d'arribar al següent coll, deixem a l'esquerra les restes d'un antiga corralissa i la punta del Curulló, cap al nord-oest s'aixequen La Talaiola i els Morrals Rojos. El sender, per l'esquerra arriba al coll, però remuntem per la dreta cap a la punta nord de la Mola Llarga, en forta pujada. El sender arriba al peus de la punta del cingle i va donant la volta cap al sud per trobar uns metres després el corriol que remunta cap a l'altiplà de la Mola Llarga, d'uns 400 metres de llargada, envoltats de cingles.
Anem carenejant-la fins al seu extrem sud, el punt més elevat, amb uns 680m. d'alçada, i on també s'obre una gran escletxa que es permet davallar cap al coll.

Cingle nord-oest de la Mola Llarga

carena de Mola Llarga

Moleta Redona i Mola de Xert des de Mola Llarga

Escletxa de Mola Llarga

Passem pel costat de les restes d'una caseta i arribem al camí que creua el coll. El sender ara puja recte amb fort pendent fins al cim de la Moleta Redona. Una gran roca rodona d'uns 30 metres de diàmetre corona el turó amb unes vistes espectaculars a tota la volta. Només podem accedir a la roca per la seva cara nord-oest, on trobem un pas equipat, tipus ferrata que ens permet remuntar els 10 metres de roca que ens separen del seu sostre.

Caseta enrunada al Coll de Mola Llarga

Bassa de la Moleta Redona

Moleta Redona

Pas equipat de Moleta Redona

Mola de Xert des de Mola Redona

Mola Llarga des de Mola Redona

Baixem per la cara oposada, direcció sud, cap al coll del Camí de Rosell, per on ja hem passat. Ara tornem per la mateixa pista cap al Mas de Bel, però abans d'arribar-hi, trenquem per un camí a la dreta que s'enfila, un altre cop en fort pendent cap a la Roca d'Enceloni, el cingle nord de la Mola de Xert. Deixem a l'esquerra la bassa del Mas de Bel abans de la forta pujada. Un cop als peus del cingle, l'anem resseguint per bon sender en direcció contraria a les agulles del rellotge. Després d'una tanca per al bestiar, al fons d'una gra balma, trobem la font i la basseta de la Roca d'Enceloni.

Coll del Cami Vell de Rossell

Bassa del Mas de Bel

Roca d'Enceloni

Les Moletes, Redona i Llarga

Balma de Roca d'Enceloni

Bassa de Roca d'Enceloni

Font de Roca d'Enceloni

El sender segueix resseguint els peus de la cinglera, i mirant a ponent veiem al fons de la gran vall l'ermita de Sant Marc de la Barcella i a la carena, més a l'oest encara, destaca el Turmell.
Ja situats a la part de ponent de la Mola, s'acaba la cinglera i el sender remunta cap a l'altiplà. El sender segueix cap a la base d'un nou cingle que aïlla la mola, però no el segueixo. Trenco per l'esquerra per anar a trobar pocs metres més amunt la pista que puja a la part més elevada de la Mola. Allà hi trobem les antenes de comunicacions coronant-la. Darrera de l'antena més a la vora del cingle de l'est hi trobem el vértex geodèsic, cim de la Mola de Xert, amb 806m. d'alçada.

Sant Marc de la Barcella i Mas dels Fontanals

Mola de Xert

Cingle nord-oest de la Mola de Xert

La Mola de Xert

Vértex geodèsic de la Mola

Resseguint ara la vora del cingle cap al sud, a molts pocs metres ens surten al pas les restes de la gran cantera de Xert. Val la pena donar-li la volta i arribar fins a la gran esplanada de roca envoltada d'impressionants murs de roca tallada completament plana.

Cantera de Xert

Pista per la carena

2a cantera de Xert

Ara la pista surt per la part de davant dels vells edificis de la cantera de cara al sud, per anar carenejant tota la Mola.
Deixem a l'esquerra unes altres antenes i més endavant també a la vora del cingle trobem les restes d'una altra cantera, aquesta més petita, i la pista que des d'aquí davalla cap al Molló de Sant Marc. Punt d'inici de la sortida.

Pista cap al Molló de Sant Marc

Un cop aquí no es pot deixar de visitar, amb el cotxe, l'ermita de Sant Marc, a un turonet al mig de la partida de la Barcella. Un antic poblament que es va incorporar a Xert, al segle XV. El 1779 es va inaugurar en una solemne missa, l'ermita d'estil barroc, adosada a una torre de defensa amb merlets. També és força interessant l'aljub amb arc de volta per recollir l'aigua de pluja.

Ermita de Sant Marc de la Barcella

Les Moles des de Sant Marc

Porta de Sant Marc

Aljub de Sant Marc

De baixada cap al poble també val la pena aturar-se a veure la Font i rentadors de l'Aubelló, i un cop al poble passejar una estona pel casc més antic, pujant pel carrer de Fredes fins a l'Esglèsia Vella de Xert. L'esglèsia de la Mare de Déu de l'Assumpció, data del segle XIII, amb restes arquitectòniques de l'antiga ordre de Sant Joan de l'Hospital. Destaca el campanar, amb 4 campanes paral·leles i una espadanya superior amb una altra campana.

Font de l'Aubelló

Carrer de Fredes. Xert

Carrer de Fredes

Esglèsia Vella de Xert

Porta lateral de l'esglèsia Vella

Safareigs de Xert

Salut i muntanya!!! i patrimoni...