Mola de Mitja-Vila. Coratxà. Tinença de Benifassà.

Aquests darrers dies he tornat a visitar la Tinença de Benifassà en diferents propostes força interessants. De fet el passat cap de setmana vaig tornar a visitar un racó d’una bellesa i pau indescriptible: la Mola de Mitja-Vila, al Coratxà. Pujant a la Puntassa em va venir a la memòria la ruta que vaig fer, ara farà un any,  a aquest mateix lloc, amb la companyia d’un altre enamorat de la Tinença, l’amic Josep Capilla. Us deixo la crònica i les imatges d’aquella sortida inoblidable.

30 de juny de 2018

Aproximació: Millor en tot terreny, la pista està una mica descarnada!
Des del Coratxà prenem una pista que surt per la part est del poble, en direcció nord. A la primera bifurcació prenem el ramal de l’esquerra que va en direcció oest, pels Plans de Roda. A la següent bifurcació prenem ara la pista de la dreta que comença a remuntar, un altre cop cap al nord, la Solaneta. Un cop al capdamunt, a una nova cruïlla seguim la pista de l’esquerra que puja fins al Maset o Paridora del Serenero, al costat d’una bassa, on podem deixar el cotxe.

Bassa de Josep a la carretera del Coratxà

Maset de Josep a la carretera de Coratxà

Bassa del Serenero

Maset del Serenero

Desnivell: Uns 1000m. acumulats

Dificultat: Moderada

Durada: Unes 6h. 14,6 km.

Itinerari: Com és habitual amb les meves rutes, l’objectiu és veure i descobrir raconades interessants i per tant algun tram transcorre camp a través, fora sender, a la recerca d’indrets singulars. Per tant, com sempre, aconsello estudiar detingudament el track, i decidir si es vol seguir al peu de la lletra les meves petjades, a estones de “mal pair”, o aplicar el sentit comú que a mi em falta, i seguir senders i pistes evidents i propers, que us poden estalviar sorpreses o passos complicats. Som-hi!

Des del maset del Serenero seguim la pista que remunta cap al capdamunt de la Mola de Mitja-Vila en direcció nord-est, la pista però gira també cap a l’esquerra per un ramal que rodeja una punta rocosa, a la que ens apropem per visitar la primera perla de la jornada: L’avenc de l’Ase. Un potent avenc d’uns 37 metres de profunditat, amb una primera sala espectacular on destaca una gran columna càrstica, i al seu costat el pou d’uns 20 metres que porta a la zona inferior, només accessible a gent experimentada i equipada, i on des de la base i després d’un tram vertical d’uns 5 m, s’accedeix  a una altra sala plena de colades, un estretiment i una petita sala final.

Avenc de l'Ase

Deixem enrera l’avenc i remuntem cap al cim de la Mola: la Puntassa, i el seu vértex geodèsic a 1344m.  La zona és d’una bellesa extraordinària, a més de ser una talaia de primer ordre de bona part de la Tinença i de l’horitzó que cap a l’oest se’ns obre a Terol, és també una microreserva de flora, que en aquesta època pimaveral ens regala un festival de vistosa floració de tot tipus de plantes.

La Puntassa

Cingle de Sant Jaume

Ens assomem a la balconada del cingle més septentrional de la Mola, i a una esclexa oberta al rocam trobem la boca de la Cova de la Puntassa. Un abric d’uns 6 metres d’alçada d’on surt una galeria en pendent descendent d’uns 80 metres de recorregut. Una cova carregada d’història: a la boca es va fer una excavació arqueològica l’any 85, i es van trobar abundants indicis de l’edat del bronze. Més contemporani, el segle passat, va ser refugi d’un famós bandoler de la zona: el Floro.

Cova de la Puntassa

Tornem al centre de la mola, on un petit nucli d’arbres ens assenyala la petita depressió on trobem amagada la boca de la Cova de Mitja-Vila. Una altra galeria en pendent d’uns 30 metres de recorregut, que a la part final ens regala unes boniques formacions arrapades a les parets.

Cova de Mitja-Vila

Tornem a la mola, però en lloc de baixar per la mateixa pista que ens ha pujat, prenem un petit barranc, fora sender i per la dreta que va baixant fins a un  primer nivell de cingles, en direcció sud-oest. A una raconada del barranquet trobem una curiosa balma, on un forat travessa tot el cingle. Anem a la recerca de la Cova de la Mestra, però per la informació de que disposo no es tracta de la mateixa cova. Seguim en la mateixa direcció per una feixa entre cingles i entre monumentals exemplars de pi negral que fan que valgue la pena aquesta recerca sense èxit. Uns metres més endavant i aprofitant una canal accesible per l’esquerra, fent alguna petita grimpada, tornem a la boca de l’avenc de l’Ase.

Abric als cingles de Mitja-Vila

Cingleres de la carena

Gran negral

Canal del cingle de Mitja-Vila

Ara baixem un altre cop al Maset i la bassa del Serenero, on tenim el cotxe, i uns metres més endavant prenem la pista de l’esquerra. La tornem a deixar per baixar al barranquet que transcorre per la dreta i resseguim la seva llera per trobar, uns 50 ó 100 metres barranc avall, i arrapada a la vessat dreta del barranc, la Font Freda. Una bonica barraqueta de pedra en sec que recull l’aigua i la condueix a un llarguíssim bassi per abeurar els ramats, envoltada d’una verdor exultant.

Font Freda

Tornem a pujar a la pista que seguíem. Sense perdre molta alçada, va donant la volta en sentit anti-horari a tota la Mola de Mitja-Vila. Cal estar atents perquè a la dreta de la pista, quan tenim uns llaurats per l’esquerra, trobem l’imponent Pi de Petxí, Un altre negral monumental, digne d’una pel·lícula del Senyor dels Anells, que estira les branques fins al terra. L’abracem respectuosament per impregnar-nos de la seva energia mil·lenària i seguim pista avall per entre un bosc de pins i carrasques ufanós.

Pi de Petxí

Prenem una pista a la dreta, en suau baixada i en sentit oposat al que portavem per visitar les restes del vell Mas de Petxí. Les seves parets, el sostre mig enrunat, les escales trinxades, el blauet dels llindars de portes i finestres, la vella porta despenjada, l’antic forn… ens expliquen en silenci la seva història.

Mas de Petxí

Forn

Tornem a la pista principal i seguim rodejant la Mola. Més endavant una fita de pedres a la dreta ens marca el sender que ens portarà al capdamunt del gran cingle de Sant Jaume. A la seva punta més al nord trobem un petit molló en motiu de la rogativa del 2005, que ens marca que en dues hores arribaríem a Pena-Roja de Tastavins. Una immensa proa de vaixell, de roca, que ens assenyala el nord i les terres del Matarranya.

Punta del cingle de Sant Jaume

Mas del Ginero

Desfem camí per l’altiplà del cingle per tornar a trobar la mateixa pista, que amb el mateix sentit que portavem, segueix rodejant la Mola. A la part més oest d’aquesta pista trobem també amagada entre grans roques despreses i densa vegetació, a l’esquerra, la Font de Naprú o de l’Embarronada que també deixa anar el seu doll d’aigua a un bassi de negral.

Font de Naprú

Ara la pista fa una gran corba, mantenint la cota i donant la volta a tota la gran capçalera del barranc d’en Ferri. A una corba tancada de la pista cap a la dreta, prenem per l’esquerra un sender que en pocs metres ens deixa als peus d’una altra de les maravelles de la jorrnada: l’espectacular Pi de les 12 branques. Un altre immens exemplar de negral que es ramifica exuberant cap al cel.

Pi de les 12 branques

Per la part de darrera, i per un corriol poc marcat baixem en direcció nord per retrobar un altre cop la mateixa pista. Ara anem cap a l’esquerra uns metres i la tornem a deixar per la dreta, creuant un petit barranquet i enfilant cap a la gran mola que se’ns obre al nord: Els Molinars. A simple vista veurem a pocs metres del barranquet un altre gran arbre que crida l’atenció. Es tracta del Càdec, un atre arbre monumental. Per ser un senzill càdec, normalment un arbret arbustiu de poca alçada, aquest llueix un diàmetre de soca i una capçada que el fan únic. Un altre dels “iaios” dels boscos de la Tinença!

Lo Càdec

Des del càdec, anem en direcció nord-est per arribar a la vora del gran cingle que configura la raconada del barranc: l’Escaleta. Deixem per a una altra ocasió la visita a les carrasques monumentals que s’amaguen al fons del profund engorjat, i la visita també als masos d’Antolino i del Ginero. Tornarem!

Salt de l'Escaleta

De nou tornem al Càdec i a la pista que ara pren direcció sud i després sud-oest, estre un preciós bosquet de pins. M’entretinc perseguint amb la càmera vistoses papallones que pasturen al seu aire entre les mil flors que engalanen el bosc.
La pista s’acaba i per l’equerra es converteix en un sender empinat que va guanyant alçada cap als cingles que tanquen la carena. Una fletxa de fusta ens marca l’escarrissó de Mitja-Vila, que ens remunta fins a dalt de la llarga carena que al nord-est acaba a la Puntassa.

Preciós exemplar de Paó de dia

Escarrissó de Mitja-Vila

Escarrissó

De camí, anem mirant per sobre els cingles que s’aboquen per la nostra esquerra a la recerca de la cova de l’Abella, que no sabem trobar, tot i que l’espectacularitat dels cingles amaguen boniques raconades amb grans balmes i passos aèris entre les feixes més elevades, per on corren juganeres les cabres salvatges.

Cinglera de la carena

Tornem a sortir a l’avenc de l’Ase, per tercera vegada aquesta matinal, i novament baixem fins al cotxe.
Encara ens queden ganes i forces per arribar fins al capdamunt de la Mola de la Solana, per una pista que puja cap a llevant, i veure les restes de l’imponent Pi Gran del Serenero, que algun llamp devia escapçar, i del que només algunes branques verdegen entre un caos de fusta morta.

Maset del Serenero

Pi gran del Serenero

Una sortideta on es pot gaudir d’arbres monumentals, coves, masos, una floració generosa i una pau infinita.
Una cerveseta sota el gran til·ler del Coratxar, i l’amabilitat dels amos de l’hostatgeria Sant jaume, del tot  recomanable, arrodoneixen un dia fantàstic amb bona companyia.

1. Quins racons tan magnífics!, gràcies per compartir-ho. Intentarem visitar-los un dia o altre, com ja hem fet amb alguna de les teves propostes del Montsià o el Port.