Els Baluards de Tortosa.

5 de maig de 2019

Dins del calendari de sortides de Terres de Cruïlla per al 2019, des del Camp d'aprenentatge del delta de l'Ebre, i donant continuïtat a la sortida de les Muralles i fortificacions de Tortosa que vam portar a terme el juny del 2017, us convidem a conèixer la resta de baluards que van  configurar la defensa de la ciutat de Tortosa als segles XVII i  XVIII. 

Un sorprenent itinerari on es barreja la història amb l'excursionisme, en tractar-se de donar una llarga passejada per tota part est de Tortosa, de nord a sud, visitant els diferents baluards i fortins que configuraven la seva xarxa defensiva: Fort de Tenalles, Avançades de Sant Joan, Fortí de Bonet, baluards del Sitjar i fortí d’Orleans.


Recreació en 3D de la Tortosa del S XVIII. Albert González

De la ma de l'expèrt guiatge de l'amic Albert González, entenem els conceptes defensius moderns, les innovacions militars després de l’edat Mitjana, i el context històric en que es van fer.


Podeu complementar aquesta informació amb una altra entrada d'aquest mateix bloc que ens parla a fons sobre el Castell de la Suda i les avançades de Sant Joan: https://senderes.blogspot.com/2018/06/avancades-de-sant-joan-tortosa.html

Porta de Tarragona al baluard de la Victòria


Dificultat: Fàcil
Desnivell: 400 metres acumulats
Durada: Unes 3h, comptant parades i explicacions. Uns 8Km.

Itinerari: Ens trobem davant del Mercat de Tortosa, a la plaça de Barcelona. Seguim per la Rambla Felip Pedrell, vora el riu. Pasat el Pont de l'Estat, a la plaça del Paiolet trenquem a la dreta fins al carrer Ciutat que seguim per passar per davant de la Catedral. Davant la façana veiem les excavacions arqueològiques que s'hi estan realitzant. Seguim el carrer Sta. Anna fins a la Plaça Sant Jaume i resseguint el carrer Major de Sant Jaume creuem tot el barri de Remolins. 



Carrer de la Cortadura, traçat d'una antiga muralla

Al final del carrer hi havia el Portal de Remolins, avui desaparegut degut al creixement de la ciutat. Passat el barranc del Célio, prenem un carrer en pujada a la dreta, el pujador de Tenasses, i al següent encreuemant per l'esquerra pugem per un carrer que aviat es transforma en camí i que ens puja a l'entrada del Fortí de Tenasses. 


Pujada a Tenasses





De contorn espectacular a vista d'ocell en forma de fletxa que apunta al riu, es una complexa estructura defensiva sobre un dels turons envoltats de barrancs que dominen la ciutat. Amb potents muralles perimetrals que envolten un enorme pati d'armes central. Sembla increïble que aquest fabulós llegat patrimonial de la ciutat, estigui completament abandonat.




Revellí de Tenasses

L'enorme pati d'armes


L'Hort de Pimpí. Domini total del nord de la ciutat.

Tornem a baixar i creuar novament el barranc en direcció contraria i ara prenem el carrer de l'esquerra, la Travessia del Mur que ens porta a la Torre del Célio. Potent torre circular d'uns 12 m d'alçada, del S XIV, que protegia el vértex entre la muralla de Remolins d'orígen medieval i almenada, que puja fins a les Avançades de Sant Joan en direcció sud, i la desapareguda muralla que tancava la part nord de la ciutat, cap al portal de Vimpeçol i el riu.
Resseguim la muralla fins al portal del Jueus. Un petit portal a la muralla que comunicava el call jueu amb l'exterior.


Muralla de Remolins

Torre del Cèlio

Portal dels Jueus

El camí s'acaba a una esplanada on per l'extrem est prenem un corriol que ens remunta, fent una ampla volta fins al turó on trobem les Avançades de Sant Joan. L'altra gran estructura defensiva de la Tortosa dels S XVII i XVIII, seguint els complexos paràmetres del sistema defensiu ideat per l'enginyer militar francés Sebàstien Vauban. Us aconsello la lectura dels llibres de l'Albert Sánchez Piñol: Victus, i Vae Victus, on es descriu detalladament la filosofia d'aquest famós enginyer d'una manera molt entenedora i distreta.
Tant a les avançades de Sant Joan com a la resta de baluards veiem la evolució des de les fortificacions d'origen medieval a les de l'era moderna per donar resposta a les innovacions militars: l'aparició de la pòlvora i  el perfeccionament dels canons, així com l'estratègia defensiva portada a l'extrem.


Planol elaborat pel Camp d'aprenentatge del delta. 2000
  
Les avançades en 3D



Revellí de les avançades





Cada vegada que visito aquests fortins em sorprén la paradoxa de la gran magnitud de les estructures militars i el potent valor patrimonial que hi contenen, contraposada amb el grau de desconeixement, i fins i tot d'abandó, de tot aquest conjunt monumental, tant a nivell de ciutat com de territori. Confesso que fins fa molt pocs anys jo només coneixia el Castell de la Suda, i les quatre muralles que envolten l'hospital Verge de la Cinta.


Després de la visita i les recreacions bèliques en 3D amb que ens obsèquia Albert, baixem per visitar el recinte de la Suda. Al carreró d'accés tenim unes bones panoràmiques d'altres centres patrimonials de la ciutat: Els Reials Col·legis, Sant Domènec, El Sitjar... 


Fortí del Bonet


Castell de la Suda

Sant Domènec i muralla que puja fins al Sitjar

Reials Col·legis

Baixem per la Pujada del Parador i creuem una muralla adosada a l'escola de la Mercè. Pugem per entre el Parking que tenim al davant per guanyar unes escales que ens condueixen al turonet del Fortí del Bonet. A un cantó de la muralla hi podem veure un interessant escut. 


Fortí de Bonet



Seguim pujant per la costa del Rastre fins a l'entrada del complex hospitalari Verge de la Cinta, al Turó del Sitjar -zona de la Residència-, on també aprofitant antigues fortificacions del XIV s'hi van construïr els baluards de la Victòria, del Carme -al fossars hi ha  part de l'aparcament de l'hospital- i del Sant Crist -entrada de les ambulàncies per urgències-. Avui en dia, completament abandonades i oblidades.


Baluard de la Victòria

Baluard del Carme

Porta de Tarragona al Baluard de la Victòria


Fort de Bonet i Avançades de Sant Joan

Castell de la Suda

Porta del baluard del Sant Crist

Baixem pel portal del Sant Crist i a la nostra dreta s'aixeca magnífica la muralla sud del baluard del Carme. 


Baluards del Carme

Baluards del Carme

Baixem cap al centre pel carrer Ramon Berenguer IV i prenem unes escales a l'esquerra del carrer que ens pujaran fins al darrer baluard de la jornada: el Fort d'Orleans. 



Al capdamunt del turó més meridional i com tots els altres, amb un domini privilegiat de l'entrada sud de la ciutat. El topònim fa referència al duc d'Orleans que el va manar construïr, aixecant dos baluards pentagonals, camins de ronda, fossats, polvorí... També va jugar un paper cabdal el 1810, en el setge a Tortosa de la guerra del Francès.


Porta del Fortí d'Orleans




El Seminari

Des d'aquest fortí tenim una altra perspectiva del turó del Sitjar, on podem contemplar les muralles del baluard del Sant Crist.


Baluard del Sant Crist

Un cop acabada la visita tornem al punt de trobada, al costat del mercat, on donem per acabada aquesta interessant aproximació a la història i el patrimoni de Tortosa!!

Un especial agraïment a l'Albert González i a l'Alons Navarro pel seu expert guiatge i per preparar la ruta. Gràcies també a Óscar Cid pel seu sempre valuós assessorament. 


Track cedit per Albert González

                     
Powered by Wikiloc

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teixeda de Cosp. Cardó

La Vall Cervera. Port.

Les 14 ermites de Cardó.