Les Pedreres de Godall

6 d'octubre de 2019

Sota el títol de "Serra de Godall: espais oberts i racons amagats", el passat 6 d'ctubre, vam portar a terme la 11a sortida del calendari de Terres de Cruïlla del 2019. Organitzada i guiada amb mà experta pel company Miquel Subirats i pel Centre d'Estudis Planers.

Ha estat un plaer passejar per la zona de Cap d'Àsens gaudint a la vegada de grans paisatges i petits racons amagats per aquesta bonica serra.

Aproximació: L'itinerari parteix del pàrquing de dalt del Camp de fútbol de Godall, al que s'accedeix per la rotonda de la carretera TV3313, que uneix Godall i Ulldecona.

Desnivell: Uns 400 metres acumulats. 210m. positius.

Dificultat: Fàcil.

Durada: Unes 4 h. 9,25 Km.

Itinerari: Sortim del pàrquing, creuant la carretera per la rotonda i prenem el camí asfaltat que puja cap a Cap d'Àsens. Poc més endavant prenem un corriol a la dreta deixant el camí, i ens comencem a internar al barranc de Cap d'Àsens, mantenint la cota. A un reclau del sender, als peus d'un petit cingle, descobrim la Cova de la Vila. Una gran balma que ha servit de refugi a pagesos i pastors, i fins i tot als vilatans de Godall durant la guerra.

Cova de la Vila

Ara el sender comença a remuntar per guanyar alçada fent ziga-zaga. Passem a tocar d'un gran marge arrodonit de més de tres metres d'alçada, una joia d'arquitectura rural de pedra seca. El sender creua un petit bosc de carrasques adornat amb nombrosos peus d'arboç, que en aquesta època ens regalen el seu fruit vermell i àspre, les cireres de pastor.

Margenades al sender de la Font de Cap d'Àsens

Arribem a la Font de Cap d'Àsens, tristament seca, on a l'ombra de grans plàtans s'aixeca el pou i els abeuradors.

Heura

Font de Cap d'Àsens

Pugem pel sender arranjat que ens deixa al mateix camí que portavem al principi, i que prenem cap a la dreta per carenejar la Serra de Godall. A dreta i esquerra del camí, anem deixant enrera vells corrals o paridores, de quan la ramaderia era un potent motor econòmic a la zona. Entrem per l'esquerra a la gran esplanada d'una finca privada, amb una gran caseta amb un magnífic porxo, que fa una immillorable balconada a l'espectacular Foia d'Ulldecona, amb el teló de fons del Montsià. Per la dreta de la façana de la caseta, una mica cap al nord, veiem una barraca de filat de pedra en sec.

La Foia

Barraca de filat

Vella caseta sobre la Foia

Després d'un mós per recuperar forces reprenem la passejada seguint novament el camí asfaltat uns metres més cap al sud. Aviat deixem el camí per la dreta, per un altre camí d'accés a les finques conreades de la part alta de la serra. Trobem un sender que comença a davallar resseguint la lloma d'una serreta, baixant cap al Coll de les Moles. Per la dreta deixem margenades quasi perfectes... A una cruïlla de senders trobem les restes del corral de la Pedrera, i la Pedrera pròpiament dita, que juntament amb el sender, ressegueix un cingle calcari donant la volta al turonet. A la vora del corral enrunat, a la dreta del sender ja podem veure una mola de molí que no van acabar de treure de la roca mare.

Línies perfectes de marges

Corral de la pedrera

Miquel Subirats relatant velles anècdotes de les Pedreres

Corral de les Pedreres

Gran mola de molí per acabar

Pedrera

Més endavant, també a la dreta, les restes d'una caseta amb uns murs espectaculars que amagaven una vella cisterna. Per la tapa de la cisterna s'hi passejava una petita serp de ferradura.

Cisterna de la Pedrera

Serp de ferradura

Grans murs de pedra en sec

Més endavant i també a la dreta, una gran pica picada a la roca i una altra mola de molí de grans dimensions que, quasi acabada, també es va quedar per treure. A l'esquerra una piqueta de filat.

Gran pica inacabada

Piqueta de filat

Mola de molí

Som al Coll dels Cocons i ens desviem uns metres per l'esquerra per pujar a la vella marbrera de Godall. Un gran bloc de formigó que devia ser part d'algun mecanisme per moure o baixar les peces de marbre ens assenyala el camí. A la marbrera un gran forat a terra fa de bassa per veure els animals.

Bassa de la marbrera

Marbrera

Recuperem el sender al coll i comencem a baixar, donant la volta en sentit anti-horari a la Moleta del Cocons. A la dreta s'obre el Barranc de Serret i grans margenades que pugen fins al Coll de les Obagues.

Barranc de Serret i Coll de les Obagues

Coll dels Cocons

Baixem pel lligallo de la Moleta d'Arnau i arribem a un camí ample d'accés a les finques. A la dreta un entrador a la caseta de Patorrat, deixem unes granges a l'esquerra i seguim baixant cap a la carretera que quasi tenim al davant, però abans d'arribar trenquem per un camí a l'esquerra que ens portarà a veure un altra de les perles de la sortida: les oliveres mil·lenàries de Godall de la Partida de les Comes. Uns espectaculars exemplars de fargues, veritables monuments naturals que cal fer esforços entre tots, propietaris i administracions, per presevar-les i protegir-les.

Oliveres mil·lenàries de les Comes

Seguint uns metres més el camí, visitem el Pou de les Piques. Els pous de Godall mereixen una altra visita exclusiva...

Pou de les Piques

Desfem el camí fet, fins a la caseta de Patorrat, per on transcorre el vell camí d'Ulldecona que ara seguim en direcció nord, fins a una altra cruïlla amb un ample camí que baixa cap a la carretera per l'esquerra. No podem seguir per camí vell, perquè està molt perdut i en creuar un barranc es fa impracticable, de moment.

Aprofitem per visitar altres grans fargues mil·lenàries, a les finques a tocar de la carretera. Resseguim ara la carretera en direcció a Godall. La deixem momentàniament per un camí de la dreta, seguint novament el traçat del vell camí d'Ulldecona, fins a la rotonda on acabem la sortida.

Espectaculars fargues a les Comes

Gràcies al Miquel i la grata companyia dels "cruïlleros i cruïlleres", amb qui hem gaudit d'una excel·lent visita a racons de la Serra de Godall.