Passejant pel Bellestar

26 d'octubre de 2019

Dins del calendari d'activitats del Parc Natural de la Tinença de Benifassà, el passat 26 d'octubre vam portar a terme una "Passejada cultural pel patrimoni del Bellestar": poble, masos, pedra en sec, sénies, safareig... una proposta molt interessant, sota el curós guiatge de l'Alejandro, un dels educadors del Parc. També ha estat la 14a sortida del calendari de Terres de Cruïlla del 2019.

Barranc dels Horts, Bellestar

Desnivell:Uns 250 metres. 127 positius.
Dificultat: Fàcil
Durada: 3h 30'

Itinerari: des centre d'interpretació del Parc al mateix poble del Bellestar, fem una passejada pel carrer Major, gaudint de dos rellotges de sol a les façanes orientades al sud i enfilem cap a l'esglèsia de Sant Salvador al punt més elevat del poble.
Centre d'interpretació del Parc al Bellestar

Carrer Major

Casa Capitular

Rrellotge de sol

Rellotge de sol

Al seu campanar es pot constatar l'estret vincle d'aquest nucli urbà, que depèn del municipi de la Poble de Benifassà, amb els seus orígens lligats al monestir cistercenc de Santa Maria de Benifassà. Sota del rellotge i encastada a la pared hi ha una lauda sepulcral de pedra tallada al S XV d'un cavaller cistercenc, que segurament prové del mateix monestir. El sostre de l'esglèsia ha estat restaurat recentment gràcies a l'esforç dels veïns.

Lauda sepulcral al campanar

Altar de Sant Salvador

Preciosa arcada de Sant Salvador

Prenem un carrer travesser que ens deixa a la cara sud de la població. A la dreta veiem la porta minúscula de la presó!
Davant nostre s'aixeca la Mola dels Teixets i la de la Font Morta en una magnífica panoràmica, aquí s'aprecia en detall l'arquitectura rural del poble i el sinuós traçat dels carrerons arrapats al turó.

La Presó

Balcons del Bellestar

Prenem un camí que baixa en diagonal cap al barranc dels estrets, el "camí de les tosques", per la presència d'aquest tipus de roques poroses. Arribem a un encreuament, per l'esquerra aniríem al Camí Llosà, i ens podriem apropar al jaciment iber de la Morranda, que ja vaig descriure en una altra entrada:

Camí de les Tosques

Santa Escolàstica

Prenem el ramal de la dreta que baixa cap als Estrets. Més endavant a una altra bifurcació prenem el corriol de la dreta, ja que el de l'esquerra é el vell camí dels Estrets que baixa pel llit del barranc fins al Forn del Vidre i l'embassament d'Ulldecona. El sender recorre, en direcció oest, els Estrets per la part elevada, per sobre del barranc que en aquest tram és força revirat i profund.

Camí dels Estrets

Els Estrets

Anem baixant suament fins a uns bancalets, on per la dreta trobem les restes de la vella Teuleria del Bellestar. Taller artesà on es produien teules i maons per abastir la construcció de masos i cases de la Tinença.

La Teuleria

El sender acaba al llit del barranc dels Estrets on trobem l'indicador per seguir la seva llera per l'esquerra. Per la dreta s'incorpora al barranc que puja cap a la Pobla, el petit barranc dels Horts que baixa des del Bellestar., seguim uns metres per un ample bancal, per trobar el vell camí que remunta aquest barranc per la seva esquerra i on trobem nombroses mostres de preciosos marges i curoses canalitzacions soterrades de l'aigua que raja des de la font de la Granja i que en altres temps era sàviament conduïda per regar els nombrosos horts d'aquesta vall.

Barranc dels Horts

Bellestar sobre el turó

Canalitzacions d'aigua soterrades

Bancals i marges als Horts

El sender ens deixa a una ampla pista que puja cap al poble, a l'alçada de la Font de la Granja. A l'ombra de l'espectacular om que viu arrapat al marge ens fem la foto de grup i visitem també els safareigs, també anomenats "llavaors".

Om de la Font de la Granja

Safareigs Font de la Granja

Pugem cap al poble però trenquem per un camí a l'esquerra que ens porta a la carretera d'accés al poble, que creuem i ens deixa a l'ermita de la Trinitat, molt apreciada al Bellestar. Des d'aquí i seguint un camí en baixada per la zona de les Eres arribem fins a una bassa de reg. Girem a la dreta i remuntem novament cap al poble. Ens aturem a la dreta per visitar una vella sénia i uns metres més amunt la Font de les Eres.

Ermita de la Trinitat

Sénia de les Eres

Font de les Eres

Ara prenem el camí cap a l'esquerra, fins a la següent bifurcació, on també seguim per l'esquerra un vell assagador i darrera d'un preciós marge rematat amb pedra vertical, trobem fins a tres grans barraques de pedra en sec. Les dos primeres amb el sostre enfonsat pel pas del temps i la manca de manteniment, veritables pèrdues d'un valuós patrimoni que cal posar en valor, urgentment, abans no sigue massa tard.

Barraques de les Eres

Tornem a l'encreuament i ara si, pugem el vell assagador fins al poble, deixant a la dreta les restes del vell Mas de les Eres, amb la gran era i el rodet a la part superior, i velles corralisses a l'entrada del poble per la seva cara nord.

Mas de les Eres

Era i rodet del Mas de les Eres

Era de la corralissa

Corralisses a l'entrada del Bellestar

Una preciosa passejada pel patrimoni del Bellestar. Gràcies a l'Alejandro per il·lustrar encertadament la sortida, que ha comptat també amb la valuosa presència d'una veïna del poble que ens ha explicat mil anècdotes i ens ha fet gaudir més encara de l'experiència.