Coves de la Fou. El Port

Vint-i-cinquè dia de confinament!!.

Estem a l’abril, en plena setmana de pasqua, i seguim tancats a casa. És com un malson surrealista i recurrent… el dia a dia s’està convertint en el puto “dia de la marmota”.
Poc a poc he anat desconnectant de les noticies del món exterior, per salut mental, que uns dies supero amb excel·lència a base de teletreball, ioga, “cuinetes”, alguna sèrie, neteja… , i d’altres em sotmet a un estat de catarsi depressiva…
Però siguem positius: el saber que dia a dia, familia, amics i les seves famílies, la gent del poble i del territori, estan bé de salut i ho estan portant de la millor manera possible, em dóna esperança. S’entreveu la llum al final del túnel i cada dia és un dia menys per tornar a gaudir de la seva companyia… com enyoro poder abraçar als qui estimo!, i quin poc valor li donem en una situació normal…

Tiro ma d’arxius i de sortides fetes abans de l’apocalispsi, confiant que aquesta humil publicació també us ajudi a desconnectar momentàniament i a gaudir de les nostres muntanyes i els nostres paisatges, que ben aviat tornarem a visitar. Ànims i quedem-nos a casa!!!

4 de gener de 2020

Ja feia molt temps que em rondava pel cap fer aquesta proposta d’itinerari fàcil, enllaçant tres punts emblemàtics de la zona de la Fou, al Port; unint en una mateixa jornada la visita a tres coves precioses, que ténen la particularitat de tenir associada una font i un bassi, convertint-les en petits oasis de vida, de pau i d’una gran bellesa. El dia de la visita, tot i que les tres tenien aigua, es notaven els estralls de la forta sequera que hem arrossegat bona part de l’hivern. Ara en les darreres llevantades, les imagino més vives, més ufanoses…

Cova dels Àngels

Aproximació.: Des del pantà d’Ulldecona, prenem la pista de la Fou, per la dreta un cop passat el pont, i ens internem al Port fins a l’àrea recreativa, a 8,12 Km del pantà.

Dificultat: Fàcil / Moderat

Durada: Unes 4 hores, 10,2 Km

Desnivell: Uns 1600 m acumulats.

Itinerari: Deixem el cotxe a l’àrea recreativa, i prenem la pista forestal que ens ha portat fins aquí en sentit contrari. A una marcada corba a la dreta, entrem per l’esquerra al costat d’una petita caseta forestal. Un indicador ens assenyala el sender d’accés al Racó del Tabac, un gran barranc pel que es pot accedir als Plans de Valldebous, i a la Punta de la Puça. El deixem a la nostra dreta i baixem per una vella pista barrada amb una cadena, que ens porta a creuar el barranc de la Fou, i remuntant per l’altra vessant seguint les grans ziga-zagues de la pista ens deixa al davant d’un preciós xalet forestal, envoltat de bosc.

Àrea de la Fou

Sender al Racó del Tabac

Barranc de la Fou

Xalet forestal de la Fou

Per la dreta del frontal del xalet remunta un corriol que seguim en pujada uns metres, i que aviat va planejant en direcció nord.
Passem sota els espectaculars cingles de la Mallada de Valldabella i resseguint el seu contorn per la base prenem direcció nord-est.

Mallada de Valldabella

El sender s’interna en una preciosa raconada del cingle, curulla d’una vegetació ufanosa. Som al Racó de la Cova dels Àngels.
A la dreta, el bassi vuit ens mostra el camí que per una feixa del cingle ens porta a una balconada privilegiada des d’on podem assaborir molts racons de la Fou. Per l’esquerra del bassi i entre boixos enormes arribem a l’entrada de la cova, amb multitud de formacions fòssils, i nombroses columnes que formen un petit bosc calcari. Per la dreta i pujant a un petit ressalt visitem l’interior de la petita cova que acull una espectacular colada, que regalima aigua per tot, inventant mil matissos de colors a la roca. Al fons un petit llac acull les mil gotes del sostre… serenament.
Un regal per a l’esperit, i una pau immensa que t’embolcalla. Com sempre que hi torno, un retrobament especial amb el meu pare, que me la va descobrir fa molts anys!! Em fa feliç ser-hi i compartir-la. Gràcies.

Racó Cova dels Àngels

Des de la cova prenem un sender que comença a baixar decidit entre els boixos i els pins. Per la dreta trobem un altre sender que ens remuntaria cap a la Punta de la Puça pels bancals de Sarpa, però seguim baixant decidits fins a retrobar la pista.
La prenem per la dreta i l’anem remuntant. Després d’un petit portell entre grans roques, ens fixem i a l’esquerra veiem un tram molt ampli del rocós barranc de la Fou. Després de fortes pluges, aquí s’aplega força aigua. Som al Pantanet.
Uns metres més amunt la pista creua el barranc per una mena de pontet encimentat, que dóna a una esplanada gran. Sota el cingle gran que tenim a la dreta, i al mateix llit del barranc brolla la Font del Teix, al recer dels altius pollancres.

Pista de la Fou

Font del Teix

Sender a Cova dels Bous

Per l’esquerra de la pista, uns metres més amunt de la font, veiem l’indicador que ens mostra el sender a la cova dels Bous.
Un sender que puja sense concessions, uns 200 metres de desnivell en menys d’un quilòmetre de recorregut. Al capdamunt, i sota un altre cingle espectacular trobem la Cova dels Bous. Una gran balma que obre a la base del cingle, però sense adentrar-s’hi. Per la dreta i també seguint el cingle, deixem el sender que ens portaria al Turmell i les Vallcaneres, que ja he descrit en altres entrades. A l’esquerra de la coveta, veiem el vell bassi, ara vuit d’aigua, un gran arbre tombat, i darrera de les seves arrels, el raconet que acull la font de la Cova dels Bous.

Cova dels Bous

Font de la Cova dels Bous

Des de la mateixa raconada de la font veiem el sender que surt en direcció sud-oest, resseguint la base dels cingles.
El sender ens porta a una zona més despoblada de vegetació que ens regala unes magnífiques vistes del barranc de la Fou, als nostres peus.
Comencem a baixar fort per entre caps de barranc, per arribar a la zona de les Fagedes. A l’esquerra veiem l’indicador que ens porta uns metres més avall, al llit d’un barranquet, fins a la Font dels Hortets, que només deixa anar un fil d’aigua.

Barranc de la Fou

Font dels Hortets

Un altre cop al sender, el seguim i passem un coll entre el Solà dels Hortets a la nostra esquerra i la Moleta dels Hortets enlairada a la dreta. Mil agulles de roca, amb el teló de fons del Morral del Catinell. Ens crida l’atenció, a l’altra banda del barranc de la Fou, una curiosa agulla de roca solitària en forma de bolet.
El sender torna a baixar decidit. Ara estem enfront de la imponent Mola Aixada, que més tard quasi carenejarem. El sender ens porta al fons  d’un barranc, on trobem un indicador. Estem a l’aiguabarreig de dos importants barrancs, el de Cova Roja a l’esquerra i el de les Tosques a la dreta. Prenem el primer, i el sender molt trescat ens porta pel mateix llit remuntant-lo.

Morral del Catinell

Racó de la Cova dels Àngels

Mola Aixada

El sender s’enfila ara pel vessant dret del barranc guanyant metres, però aviat prenem un corriol per la dreta, que torna a baixar al llit del barranc. Aquest corriol ens portari a la capçalera del barranc de les Tosques i a la Canal Negra, que remunta fins al Negrell, una ruta encara pendent.
Al mateix llit del barranc i uns metres més amunt trobem el bassi de la Font de Cova Roja, d’aspecte fantasmagòric, amb curioses canals de fusta que abasteixen d’aigua el bassi. Només hi falten els follets!
Tornem al sender principal  i pocs metres més amunt trobem l’entrador a la Cova Roja. També anomenada Cova Na Roja, té als mateix peus del cingle on s’interna, una bonica barraca de pedra en sec, i la font a la seva esquerra. Uns metres més enllà la estreta boca de la cova, protegida per una paret de pedra en sec, que com un tub recte s’interna a la muntanya uns 30 metres. Prop de la boca de la cova, reposen les restes d’una petita cabra, que va trobar-hi aquí el seu darrer refugi.

Bassi de Cova Na Roja

Font de Cova Na Roja

Cova Na Roja

Tornem al sender i seguim remuntant cap a la capçalera del barranc, sota uns espectaculars exemplars de pi negral que poblen aquesta raconada.
Ara el sender puja fort i va girant cap a l’esquerra uns 180 graus, però per sobre dels cingles que acullen la Cova Roja. Anem per la Costa Dreta, en direcció nord-est per sota de la carena de Mola Aixada, dibuixant tot el seu contorn sense perdre alçada. Per l’esquerra tenim una àmplia panoràmica de les Muntanyes del Negrell.

Muntanyes del Negrell

En arribar a la punta, el sender segueix el contorn de la muntanya i comença a baixar per sobre de les Lleixes, els espectaculars cingles que formen els contraforts orientals de Mola Aixada. Passem a la vora d’una preciosa balma, i arribem a una punta de cingle, on el sender passa per una estreta lleixa de roca sobre un alt espadat. Un cable fixat a la roca ens permet passar assegurats. Allà on acaba la lleixa, i a una petita balma dalt a la dreta, s’amaga la font de la Portella de la Malladeta, i uns metres més endavant ja estem al Coll de la Portella, amb unes vistes fantàstiques del Pont Foradat.

Balma de les Lleixes

Les Lleixes

Font de la Portella de la Malladeta

Moleta de l'Àliga

El Pont Foradat

Des del coll, prenem el sender que per l’esquerra comença a baixar decidit cap al fons de la vall de la Fou. Més avall retrobem el sender, que per l’esquerra ens tornaria a portar a la Font dels Hortets i al Barranc de les Tosques. El seguim per la dreta i acabem de baixar el metres que ens separen de l’àrea de lleure de la Fou, on hem començat la ruta.
Bon itinerari i millor companyia!

Salut i muntanya!!!  Ara més salut que mai…