Tossal de la Moradilla. Segrià. 100 cims

3 d'agost de 2020

Nova ascensió a un dels 100 cims del repte de la FEEC. Aquesta vegada és el torn del Tossal de la Moradilla, als Alamús, a un tret de pedra de Lleida.
Un petit tossal de tant sols 242 m. a la comarca del Segrià. Humil però carregat d'història, repartida pels 3 petits turons que el conformen. Història que segurament caurà en l'oblit si la Paeria no posa remei, i el pas del temps acabi per fer desaparèixer aquest clar exemple de patrimoni, que caldria preservar urgentment.

Tossal de la Moradilla

Així explica l’historiador Quintí Casals, del Centre d’Estudis Comarcals del Segrià, la importància del Turó de la Moradilla:
per què és important la Moradilla? En primer lloc, com succeeix amb la resta dels nostres tossals, perquè és aquí on encara podem observar part de la nostra flora i fauna immemorial. Les timonedes, la màquia o els carrascars continentals mediterranis de plantes aromàtiques allotgen vida d’espècies ornitològiques pràcticament autòctones, a més d’altres mamífers, rèptils i insectes propis dels tossals. Però és que, a més, en el cas que ens ocupa, a banda de la seva importància natural com a timoneda, a Moradilla hi ha 3 llocs molt ben contrastats d’interès històric. Un per a cadascuna de les tres elevacions del tossal… Des del CECS proposem que l’espai es declari Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) i es comencin les tasques de decòrum i defensa.”

L'aproximació la fem arribant a Els Alamús, des de la sortida al poble que trobem a l'autovia N-II. Quasi a la mateixa rotonda sortim per la dreta i deixem el cotxe a un apartador.

Desnivell: 100m. acumulats

Dificultat: Fàcil.

Durada: 4,5 Km. 1h.

Itinerari: Prenem la pista que en direcció sud passa per davant d'un centre de reciclatge, les granges de Robert, i just a la següent bifurcació prenem per la dreta el cami de terra que puja a una zona de nou cultiu. La referència del tossal és clara i ens hem de dirigir cap allí. Creuem una zona desarbrada fins a una pista que ens condueix a una vella masada enrunada, a la dreta i en alt deixem el primer turó, on es poden entreveure les restes  d’un poblat iber, que era a dalt de tot, i un cementiri medieval excavat en una gran roca, els dos elements gairebé totalment coberts de terra.

A un encreuament prenem la pista de l'esquerra que entra a una finca, i on trobem, a la dreta l'inici de l'empinat sender que ens portarà fins al cim del segon turó del Tossal de la Moradilla, el més elevat. Allà hi veurem les restes d'una  torre de telegrafia òptica, bastida a finals del XVIII, sobre un poblat medieval. Una petita joia patrimonial que està caient a trossos, sense que cap administració prengui part en la recuperació. Al costat de les restes d'una antiga antena de telecomunicacions en desús, i compte!, d'un forat important, tot i que senyalitzat, del que semblen les restes d'algun pas subterrani, s'aixeca el vértex geodèsic del Tossal.

Empinat sender al Tossal

Torre de telegrafia óptica

Vértex del Tossal de la Moradilla

Un petit coll ens separa del tercer turó, el segon el alçada, coronat per una zona rocosa, on trobem la tercera part del pastís històric. Tot el cim del petit turó està excavat amb trinxeres que van formar part de la linia de defensa republicana del Front del Segre. A l’interior del búnker trobem 2 plaques de ciment amb la inscripció que ens indica que fou construida per la 2ª Companyia del 37 Batallon de Obras y Fortificaciones, dins el XII Cos d'Exèrcit. I que el dia de culminar-la fou el 10 de desembre del 1938. Tretze dies després, començava l'ofensiva feixista que escombrà Catalunya.
 Als voltants d'aquest turó, cap als anys 50 del segle passat es va rodar la pel·ícula "La fiel infanteria", sobre la guerra civil.

Coll i turó fortificat

Fortificacions

Un cop visitades les restes del búnker, baixem pel costat oest, per una empinada sendera. A la part baixa i per la dreta prenem un sender que envolta tot el turó per la seva base nord fins a una gran bassa de reg. Al seu extrem veiem una pista a la que accedim i seguim per l'esquerra en baixada, entre camps de pereres. Una altra gran bassa de reg a la dreta abns d'arribar a la pista paral·lela a l'autovia que seguim per la dreta per tornar al cotxe.

Turons del Tossal

Basses de reg

Pista paral·lela a l'autovia

Un petit passeig per la història en aquest singular turó del Segrià. Esperem que en un futur no gaire llunyà es prenguen les mesures necessaries per preservar aquesta interessant mostra de patrimoni.