Cova del Conill. Farrúbio. Els Ports.

9 de maig de 2021

Casualment em van caure a les mans ressenyes d'una cova dels Ports de les que no surten als mapes: la Cova del Conill, o de Paulino. Fent recerca vaig veure que sí que està al mapa topogràfic del ICC, i remenant per les xarxes, a l'espeleoíndex, vaig veure que també hi està catalogada.

Cova del Conill, o de Paulino.

És una petita sala arrodonida  però molt carregada de formacions: colades, columnes, petites estalagmites i un petit gour artificial per recollir aigua. Una cavitat viva amb força humitat que la fa especialment interessant. No l'hem de confondre amb la Cova del Conill d'Horta de Sant Joan, també als Ports, però de grans dimensions. Completo la visita fent un petit recorregut circular per visitar altres indrets interessants dels costers orientals de la Punta de Farrúbio.

Aproximació: Des de Roquetes prenem la T-342 en direcció als Reguers. Per l'esquerra prenem la bifurcació que puja a Caro. Abans d'arribar al Barranc de Carreretes on comença la pujada al Port, tot just passades unes granges a l'esquerra, prenem per la dreta el Camí dels Bandejats i el seguim 1 Km. A un entrador a l'esquerra del camí podem deixar el cotxe.

Desnivell: 700 metres acumulats

Dificultat: Fàcil. Compte si es visita la cova.

Durada: 2h 30 min. Uns 5 Km.

Itinerari: Prenem un cami entre finques d'oliveres que remunta en direcció oest, de cara a la falda oriental de la Punta de Farrúbio. A la dreta deixem una preciosa caseta de camp i seguim el traçat del camí fins a uns bancals abandonats. que comencem a remuntar.

La referència és remuntar en tendència al límit esquerra dels bancals on acaba la finca i comença el monte, on veiem un gran pi a la vora d'un rocam. Remuntant els vells bancals perduts trobarem les restes d'una barraca de pedra en sec i grans marges amb curiosos pujadors que abancalen el pendent, cada cop més pronunciat. Hem de localitzar i arribar fins al pi.

Restes barraca

Pi de referència

Boca de la cova

Als peus de l'arbre, arrapat a un petit cingle de roca, trobem la petita porta metàl·lica que protegeix la boca de la Cova del Conill. Als Reguers es coneix com la Cova de Paulino.

Es tracta d'una petita cavitat arrodonida d'uns 6 metres de diàmetre a la que s'accedeix per un lateral de fort pendent. L'interior amaga força concrecions: colades, estalactites i un gour artificial que recull l'aigua dels degotalls. Petita però preciosa, amb mil raconets per contemplar aquests regals que ens fa la natura.

Acabada la visita, decideixo completar la ruta fent una circular per  arrodonir la jornada. Remunto des de la cova dos o tres bancals més, ara ja molt empinats i per la dreta vaig guanyant terreny cap al barranquet, que cal creuar per trobar el sender que remunta cap a la Punta de Farrúbio. La primavera engalana el sender amb nombroses estepes i lliris d'espasa fent agradable el fort pendent. Sota un cel enterbolit per la sorra sahariana guanyo metres pels costers de la cara sud de la Roca dels Assucats, amb grans panoràmiques de la plana de la vall de l'Ebre. Velles casetes de camp es ressisteixen a desaparèixer, entre els estrets bancals perduts que remunten la falda de la muntanya.

Casetes als costers dels Assucats

Sender a Farrúbio

Etepa negra

Lliri d'espases

Dalt la mola és planera i el sender serpenteja en direcció oest cap a la Punta de Farrúbio que treu el nas entre les moles rocoses que l'envolten. El sender ens porta a una collada pronunciada on s'amaga la Bassa de Ganguls. Cruïlla de camins que per la dreta remunta a Farrúbio. Jo prenc el sender de l'esquerra, en direcció sud, cap a la capçalera del barranc de Ganduls, davant s'aixequen les moles del Port de Ganduls.

Collada sender Farrúbio

Bassa de Ganduls

Estepa blanca

Barranc de Ganduls

Port de Ganduls

Sabonera de roca

Estrets del barranc de Ganduls

El sender comença a baixar fort resseguint el traçat del barranc. A l'esquerra i amagat sota una balma de roca, veiem les restes d'una gran paret de pedra en sec que devia fer les funcions de corral. Poc més avall trobem el Maset de Cames, al bell mig del barranc, força enrunat però que encara aguanta l'implacable pas dels anys.

El sender passa uns estrets del barranc per còmode sender, a la dreta un coconet a la roca proveeix d'aigua als animals.

Corral de Cames

Mas de Cames

Coconet

El barranc perd el pendent i s'obre cap a la plana, i el sender el deixa per la dreta per anar a trobar el vell Corral de Ganduls. Una bassa de pedra en sec, un pou i els abeuradors, un petit safareig, nombrosos corrals i les restes del mas configuren el conjut d'una masada que en el seu temps devia ser força important com a punt estratègic d'accés als Ports.

Corral de Ganduls

Bassa

Safareig

Abeurador

Vivenda

Corrals

Entre cuidats bancals d'oliveres i a tocar d'un mas trobo dos precioses barraques de pedra en sec, una d'aïllada, rodona i una altra integrada a un marge. Camí avall i passat un altre maset  sàbiament restaurat, per l'esquerra un passador ens porta a trobar de nou el Camí dels Bandejats, que ara seguim també per l'esquerra. Uns metres endavant, també a l'esquerra, visito un altre vell maset enrunat abans d'arribar al cotxe.

Barraques

Maset al Camí dels Bandejats

La Cova de Paulino o del Conill, una altra petita joia del Port, amagada a un recer de la Punta de Farrúbio. Un racó per descobrir i gaudir, no cal cap tipus d'equipament, tan sols el frontal, però que cal respectar i preservar.