La Vall. Els Ports

30 d'abril de 2022

Aquesta primavera, generosa de pluges, ha deixat els Ports absolutament plens d'aigua. Brolla per tot arreu, sovint inesperada i inèdita; barrancs normalment secs ara són petits esclats de vida, fonts minses ragen desenfrenades vessant els bassis i inundant l'entorn... Una bona ocasió per revisitar la Vall als Ports, i aprofitant per descobrir noves raconades, masos i corralisses encara pendents de geolocalitzar i inventariar, al meu recompte particular dels Ports. Gràcies novament a l'amic Agustí Barceló, i la seva colla de caminadors d'Ulldecona, per la seva companyia i per compartir l'experiència.

Font del Bosc

Aproximació: Des del Mas de Barberans prenem la T 3421 en direcció a la Sénia, després de 1'5km aprox prenem una pista senyalitzada a la dreta: "La Vall". La seguim 1,8 km, fins a la confluència dels barrancs de la Vall i de les Carroveres, on prenem la pista de la dreta que creua el barranc, i remuntem la pista fins a l'indicador que ens marca la bifurcació a l'esquerra per baixar fins a l'Àrea recreativa de la Vall. Una gran esplanada acondicionada, on podem deixar el cotxe.

Dificultat: Fàcil

Desnivell: 1300m. acumulats.

Durada: 13,5 K. Unes 4:30 h.

Itinerari: des de l'àrea de lleure de la Vall on hem deixat els cotxes, prenem la pista que creua el barranc de la Vall, avui ple d'aigua, que ens obliga a fer "meravelles" per poder creuar la seua llera. Som a primera hora del matí i encara es fa complicat fer fotos decents per manca de llum. Les parets encara ombrívoles de Roca Xapada i la imponent Joca, aquesta banyada pels primers rajos de l'albada, ens dónen la benvinguda.

Roca Xapada

Àrea de la Vall

La Joca i les Mirandes

Barranc de la Vall i Racó dels Capellans

La Joca a l'alba

Poc més endavant deixem la pista que puja als masos d'Enric i del Petroli, i trenquem per l'esquerra pel sender senyalitzat cap al Mas de Barró.

Gaudim de la pujada a la fresqueta del matí i anem guanyant alçada fins a la bifurcació de l'Escaleta, pas per accedir a la sendera de les Faixes. Seguim recte en direcció nord-oest, però pendent d'un pal indicador de direcció, a l'esquerra del sender, que em serveix de fita per deixar el sender i internar-me a la dreta, per sobre d'una petita lloma i descobrir les restes del Mas de Segall, una de les fites pendents de la jornada. Completament assolat, però amb l'encant d'estar situat als peus de la Joca, en un entorn encimbellat. Des del mas i en fort pendent cap al nord, es pot baixar a les Basses del Mas de Segall, una sèrie de surgències formen un seguit de basses i un esclat de densa vegetació.

Indicador UEC

Fita d'accés al Mas de Segall

Mas de Segall

Un altre cop al sender principal creuem la Canal de la Sitja, normalment seca, per on davalla l'aigua de la part alta de les Mirandes.

Aviat som al Mas de Barró, mirador incomparable de la gran Vall. A la dreta ressalten la Joca, la Mola dels Conills i parets immenses de les Mirandes.

Canal de la Sitja

Mas de Barró

Mola dels Conills a les Mirandes

La Vall

Sender amunt trobem la bifurcació, per la dreta remuntem el sender que mena a Casetes Velles, i on poc metres després trobem a l'esquerra el corriol que ens porta a la Font del Paradís. Un espectacle. Un esclat de vida on l'agua sorgeix de tots els racons, i fa sobreeixir el bassi...

Font del Paradís

Tornem a baixar a la bifurcació i per la dreta prenem direcció al Mas de Llobera, que deixem emboscat a la nostra dreta. Som al sender que passa a tocar de la Tormera del Gravet i la seva corralissa, i on en direcció nord arribariem a la Font de la Llagosta. Prenem però el sender principal que comença a davallar perdent alçada per anar a trobar la pista que puja a Casetes Velles. Un corriol ens permet anar trencant les grans llaçades del traçat de la pista.

A una gran corba a la dreta de la pista en baixada, trobem el gran xalet forestal de la Vall. Uns metres més avall i  a l'esquerra de la pista brolla potent la font del xalet...

Pista a Casetes Velles

Font Xalet forestal de la Vall

Xalet forestal de la Vall

Ara ja no prenem cap corriol més i optem per baixar més còmodament per la pista, fins a trobar despres d'una gran recta en direcció sud, l'entrador a la dreta de la pista que s'endinsa cap a la Font del Bosc.

Un cop al col·lector cal seguir la pista que puja paral·lela a un rec mig tapat que recull les aigües de la font i les envia cap al fons de la Vall. Va guanyant metres, planer, ara en direcció nord.

Aquí deixo novament la pista i remunto una lloma arrodonida a la dreta per trobar un altre dels "pendents": el corral del Foro, les restes d'una altra vella corralissa de la Vall.

Corral del Foro

Un altre cop a la pista cal seguir-la fins al final, sempre al costat del rec, fins al punt on la pista esdevé corriol i s'endinsa a un potent estret del barranc de la Vall, on trobem la Font del Bosc. La captació de l'aigua del rec que ens ha acompanyat fins aquí, i el preciós salt d'aigua que s'aboca a un gran toll, verd maragda. Podríem dir que som al Pirineu, però som als Ports. El racó convida a badar gaudint de l'espectacle d'un barranc, avui ben viu!

Font del Bosc

Tornem a desfer camí fins a trobar de nou el col·lector de l'aigua des d'on baixa sense contemplacions un empinat i descomposat sender per on transcorre la tuberia que baixa l'aigua cap al fons de la Vall. Sense deixar en cap moment la tuberia, a trams malmesa, arribem a la llera del barranc i a la pista que en pocs metres ens torna a deixar a l'àrea de la Vall on tenim els cotxes.

Col·lector de la Font del Bosc

Sender de la tuberia

Barranc de la Vall

Una sortida preciosa, sense complicacions, per descobrir la Vall.