Mola d'Irto. Serres de Cavalls i Pàndols. 100 cims.

18 de juliol de 2022

Pujant a Gandesa des de l'Eix de l'Ebre, just entre la Serra de Cavalls i de Pàndols, i a la dreta de la carretera s'aixeca una imponent mola de roca completament envoltada de grans cingles que la fan inexpugnable. Només accessible a escaladors experimentats, però.. per la seva cara nord-est, una petita canal permet remuntar-la i arribar al seu cim a l'extrem nord: la Mola d'Irto. Una de les noves propostes dels 100 cims.

Aproximació: Punjant cap a Gandesa per la C-43, al Km 8 hi ha un entrador a la dreta, es tracta d'una pronunciada corba de l'antiga carretera. Es pot accedir i deixar el cotxe. És el pàrking habitual dels escaladors de la Vall Closa d'en Gaspar.

Desnivell: 1150m. acumulats

Dificultat: fàcil.

Durada: Unes 3h 30’. 9 km.

Itinerari: Des-de l'aparcament seguim uns metres la vella carretera fins a la confluència del barranc que forma la Vall Closa d’en Gaspar. D'aquí parteixen nombrosos senders d'accés als peus de via de tota la zona. Comencem a remuntar el sender principal en direcció nord-est, cap a una gran punta de roca. A l'altre costat de la carretera s'aixeca l'espectacular cinglera del Puntal de l'Ós. Un cop a la base de la punta de roca (Punta Gaspar), per la dreta accedim a una barrancada. Enganxats al peu de la paret, trobem un sector equipat en cadenes que ens permet l'accés a la zona superior d'aquest petit barranc.

Pàrquing a l'antiga carretera, sota les cingleres de la Gran Balma

Puntal de l'Ós

Punta Gaspar. Vies d'escalada

Pas equipat de Punta Gaspar

Dalt i a l'esquerra trobem les restes del corral de les Llobes, on destaquen els espectaculars marges. El sender remunta fins al coll. A la nostra dreta el proper objectiu: La Punta de l'Àliga. Hi accedim per un corriol que des de la carena hi puja directament, superant un altre petit tram equipat. El dia s'ha despertat amb núbols baixos que dificulten la visió del panorama, però que atenuen la calor xafogosa d'aquest estiu.

Amb 473m. la Punta de l'Àliga és un dels darrers valuards del sector occidental de la Serra de Cavalls. Només tinc una visió tèrbola del proper Puntal de l'Ós, a l'entrada de la Vall Closa i de la carretera serpentejant entre les Serres de Cavalls i Pàndols.

Corralissa de les Llobes

Marges de la corralissa

Coll del Bosc de Serrac

Pas equipat Punta de l'Àliga

Barranc de la Teuleria

Baixo de la Punta per un sender en direcció est, que aviat agafa fort pendent cap al nord i ens retorna al coll. Ara el camí es fa evident, recte en direcció nord, deixant a la dreta el bosc de Serrac. en suau pendent.

Arribat a les cingleres del sector nord de la Vall Closa d'en Gaspar puc gaudir dels capricis geològics que en aquest sector són espectaculars: grans parets verticals, pronunciades balmes... un paradís de l'escalada.

Cingleres Vall Closa

Punta de l'Àliga

Dóno la volta a quasi tota la Vall Closa de Gaspar per dalt i ara el sender torna a prendre direcció nord, cap a les Petges. Al sender hi trobem les restes d'una antiga caseta amb una preciosa cisterna feta en pedra en sec, just al davant.

Segueixo en suau pendent en direcció a la carena principal de la Serra de Cavalls. Ara a l'esquerra del sender una curiosa coveta al peus d'un caramull de roca, per la dreta el Barranc Fondo de les Petges.

A l'encreuament amb el GR 171, el prenem cap a l'esquerra, deixant a la dreta la Punta de la Carabassa.

Caseta de les Petges

Barranc fondo de les Petges

Mola d'Irto

Forat de les Petges

GR 171 baixant de la Carabassa

El sender comença a baixar però criden l'atenció uns curiosos forats, a una cresta rocosa. Segurament trinxeres de la Guerra Civil, des d'on els republicans devien controlar el pas entre les serres de Cavalls i Pàndols. El GR baixa decidit cap al fons de la vall, enfront ja destaca el nostre objectiu principal: La Mola d'Irto.

En arribar al coll, el GR ens porta cap a l'esquerra, direcció sud. A la dreta deixem els senders que ens donen accés a la Vall de les Carroves, o Carruves, i a la Serra de Santa Madrona.

Trinxeres de la Carabassa

Roca Foradada de les Petges

El GR transcorre planer fins a assolir un pal de llum a la vora del sender. Per la dreta surt el corriol que ens permet pujar dalt a la Mola d'Irto.

Una canal és l'únic pujador natural d'aquesta gran fortalesa de roca.

Un cop dalt, les restes de vells xipresos ens marquen el camí a les restes de l'ermita de Sant Marc. Un pi ha pres l'espai central de la petita ermita i les parets són plenes d'inscripcions que fan alusió a la guerra. Aquest devia de ser un punt molt estratègic en aquells dramàtics embats del juliol del 38. Fa 84 anys...

Des de Sant Marc, mirant al nord veiem un sector rocós que configura la seva punta cimera.

Cara nord Irto

Sant Marc

Serra de Cavalls. La Carabassa

El cim de la Mola d'Irto, amb 537m. és com deia un punt estratègic de primer ordre en termes militars, però també un destí imprescindible en termes excursionistes. Som al punt intermig entre Cavalls i Pàndols, des d'on gaudir de grans panoràmiques de les dos serres.

Cim Mola d'Irto, cap a Cavalls

Cim Mola d'Irto cap al Puig Cavaller

Vall de Carruves i serra de Santa Madrona

Sant Marc i Serra de Pàndols

Hem de desfer camí fins a la torre de llum i seguir el traçat GR 171 en direcció sud fins a la carretera.

Un túnel per sota d'aquesta ens permet passat sense perill i ja hi som als peus de la Serra de Pàndols. Ara per la dreta cal seguir el llit del barranc de la Teuleria. Aviat trobarem un indicador on el GR es bifurca. Cal sortir del barranc per l'esquerra i en pendent pronunciat començar a remuntar els contraforts de la Serra de Pàndols. El GR cerca el traçat d'un barranquet per guanyar la carena. Just trobar-la, deixem el GR que segueix per la dreta i prenem un corriol a l'esquerra que ens porta a la carena d'un gran cingle per on transcorre l'itinerari de la Vall Closa, que també vaig publicar fa uns mesos al meu bloc.

Un panell informatiu a la vora del cingle ens interpreta la Mola d'Irto que ara tenim enfront.

Túnel 1 de la carretera

Cara sud Mola d'Irto

Punta de l'Àliga

Ara el sender comença a baixar per trobar, a tocar d'una gran cisterna i les restes d'una vella caseta feta amb pedra en sec, el monòlit de les Brigades Internacionals, que van construir els mateixos soldats durant la guerra, en memòria dels seus companys que van caure al front. Reconstruït l'any 2000, les restes de llaunes i diferents materials dels mateixos soldats, i una gran bandera republicana, acompanyen el monòlit que ens recorda aquell episodi tant cruel viscut per aquestes serres.

Més endavant passem per l'àrea de descans de les tropes i a la vora d'algunes trixeres excavades per protegir l'indret.

El sender baixa decidit cap al fons de la Vall Closa de Berano, tancada per grans parets de roca, i en direcció nord-est tornem a sortir a l'alçada de la carretera C-43, que tornarem a creuar per sota, per un túnel. El mateix sender ens deixa a l'antic tram de carretera on em deixat el cotxe.

Vall Closa de Berano

Nova visita a les Serres de Cavalls i Pàndols, aquesta vegada amb la cirereta de la Mola d'Irto. Molt recomanable!