XIII Marxa Tinença i GR 331 Etapa 10. Tinença de Benifassà.

29 de maig de 2022

Després de dos anys d'aturada obligada pel Covid, aquest any s'ha reprès la Marxa a la Tinença en la seva XIII edició. Cada cop sóc menys partidari de les Marxes de muntanya, per la massificació que suposa aquest tipus d'esdeveniments, però com sempre comento, la meva devoció pel territori de la Tinença i els Ports guanya la partida i participo en la marxa. Un total de més de 450 persones ens apleguem a Castell de Cabres per fer una bonica ruta que ens portarà fins a Herbeset, i tornem seguint bona part del traçat del GR 331 Camí de Conquesta (10a. etapa Herbeset-Castell de Cabres).
Com sempre una excel·lent organització, i un temps fantàstic han fet possible una gran jornada de muntanya!

Herbeset

Aproximació: La sortida es fa des de Castell de Cabres, a la Tinença de Benifassà, Baix Maestrat.

Dificultat: Moderada, donada la llargada de l'itinerari. Senders bons i pista.

Desnivell: Uns 1250 m. acumulats.

Durada: 20,5Km. Unes 5 hores

Itinerari: Sortim de la plaça del poble pel carrer de les Eres i baixem a trobar la carretera d'accés, la CV-105. Abans d'arribar-hi trenquem per la dreta per passar a tocar del prigó de St. Llorenç i prendre el vell assagador del Camí del Fontanal. Deixem enrera el pou i els afareigs del Fontanal i remuntem fins a una llarga pista que en direcció nord-oest ens portarà fins al Mas de Gabino.

Sortida de la XIII Marxa a la Tinença. Castell de Cabres

Prigó de St. Llorenç

Assagador dels Fontanals

Pou dels Fontanals

Safareigs del Pou dels Fontanals

Castell de Cabres

Coll de Sant Antoni

Mas de Gabino

La pista fa una gran ziga-zaga i segueix en la mateixa direcció que portàvem, quasi carenejant la Serra de les Canals. A una forta corba a la dreta de la pista que segueix remuntant cap al Mas de Godes, trenquem a l'esquerra per una altra pista que baixa cap a la confuència dels barrancs de Gabino i de la Mina. La pista segueix per l'esquerra cap al barranc de la Mina, i a l'alçada del barranquet de la Bassa, creuem el barranc i remuntem fort per la costa fins al Coll del Tossal Gros, on hi trobem un punt d'avituallament.
Ara la pista en baixada i en direcció sud enfila decidida el barranc de l'Obscur, que en trobar la llera resseguim en direcció nord fins a la nova confluència amb el barranc de les Rotes, ara en direcció sud-oest. Pocs metres més enllà deixem la pista i el barranc, i prenem per la dreta un sender que remunta ara el Barranc de les Sitges fins quasi bé la seva capçalera. El sender deixa de cop el llit de barranc i remunta decidit per la dreta seguint els antics bancals del Pla dels Corredors fins al collet de la Santa Creu on empalmem amb el PR que entra al poble d'Herbeset per la part de llevant, per sota de l'esglèsia.

Bc. de la Mina

Coll del Tossal Gros

Bc. de les Rotes

Herbeset

Allí ens espera un bon tiberi, i el retrobament amb molts i moltes dels habituals de la marxa a la Tinença. Fem petar la xerrada mentre gaudim d'una estona de descans per recuperar forces. Cal pujar a fer la visita a la parròquia de Sant Miquel, al costa de la gran esplanada on estava el Castell d'Herbeset. Des d'aquí es pot gaudir d'un privilegiat mirador d'aquest racó de la Tinença.

Sant Miquel

Forn a una casa d'Herbeset

La Tinença

Seguim. Sortim des de la plaça cap a l'entrada del poble. però trenquem per l'esquerra per un carreró que ens dóna sortida al sender que recorrerà les darreres cases del poble per sota, en direcció sud-est, pel camí del Mas del Lleuger, recuperat per a portar a terme la Marxa. Passem a tocar de la Bassa de St. Isidre, uns metres per sota de la carretera i el Peiró de St. Isidre (per on transcorren els primers metres de la 10a. etapa del GR-331).
A pocs metres d'una corralissa de bestiar retrobem una pista que seguim uns metres per la dreta, i la tornem a deixar aviat ara per l'esquerra. El sender deixa a l'esquerra el Mas del Lleuger i aviat empalma amb el GR 331 en tornar a trobar una pista que arar seguim per l'esquerra. A partir d'aquí seguim el traçat del GR-331, Camí de Conquesta. La pista pren direcció nord fins a una collada on la referència és un enorme exemplar de pinassa centenària. En la mateixa direcció enfilariem cap al Tossa Gros, però els indicadors del GR ens fan trencar per la dreta i prendre la pista en baixada. A la dreta també podem visitar la bassa de l'Ombria de la Mina.

Bassa de St. Isidre

Mas del Lleuger

Pinassa centenària a la carena del Tossal Gros

Bassa de l'Ombria de la Mina

Al llit del barranc de la Mina, trenquem a la dreta i comencem un llarg tram que el ressegueix en direcció sud-est. Creuem una zona de grans plans abancalats que devien pertànyer al Mas de la Guinyardera, i per on encara transcorre una mica d'aigua formant petits bassals al barranc. Més amunt, el barranc es bifurca i prenem, just passar una tanca de bestiar, el de l'esquerra, que puja cap al Pinar Negre de Regatxol. El sender remunta en fort pendent fins al Molló Blanc, a una corba tancada de la carretera que va a Castell de Cabres. Sense tocar-la, prenem una altre vell assagador que baixa resseguint velles margenades per passar a la vora del Peiró de Sant Roc, i del Pou de Carrerons. Aquí la pista es bifurca i prenem el ramal de l'esquerra que puja al Peiró de Sant Llorenç i novament a Castell de Cabres.

Bc. de la Mina

Plans de la Guinyardera

Molló Blanc

Prigó de Sant Roc.

Pou dels Carrerons

Blavetes

Prigó de Sant Llorenç

Esglèsia de Sant Llorenç

Una preciosa ruta per la Tinença entre Castell de Cabres i Herbeset, que de tornada ens porta a fer també quasi tota l'etapa 10 del Camí de Conquesta, el GR-331. Ens estalviarem un bon tram de carretera del traçat original del GR, ja que en motiu de la marxa s'ha substitut pel vell sender recuperat al Mas de Lleuger.