GR 331 Camí de Conquesta. Etapes 1 i 2. Vilafranca- Portell-Cinctorres

15 d'octubre de 2022

El Camí de Conquesta és engrescador! Aquesta vegada la fem més grossa i ens plantegem dos etapes seguides aprofitant una sortida conjunta amb gent de la zona.

La 1a etapa de Vilafranca al Portell de Morella ens convida a gaudir del patrimoni arquitectònic de la Pedra en sec, desenvolupada des de fa segles: "arquitectura pròpia, senzilla, popular i ecològica que ha transformat el paisatge d'una manera sàvia i respectuosa amb el medi ambient"· (font: els ports). Al llarg dels seus 14,1Km podem gaudir de preciosos exemples d'aquest llegat patrimonial, en forma de barraques, povets, màrges interminables...

La segona etapa  enllaça el Portell de Morella i Cinctorres. Aqui el plat fort és el patrimoni natural on destaca el Bovalar: terres i boscos comunals de pastures, amb una gran riquesa pel que fa a la vegetació i la fauna que l'habita.

Som-hi!!

Aproximació: Al ser un recorregut lineal, cal fer una combinació de cotxes, deixant-ne un a Cinctorrres i un altre a Vilafranca des d'on parteix l'itinerari.

Dificultat: moderada, per la distància del recorregut total.

Desnivell: 514m. positius i 746 negatius.

Durada: etapa 1: 14,1Km. Etapa 2: 7,5Km. Total: 23, 68 Km. Unes 5h i 30'.

Itinerari etapa 1: Sortim de Villafranca des de l'avinguda del Llosar i prenem l'avinguda de Castelló cercant  la sortida del poble. Just abans de la plaça de bous trenquem pel carrer del Portell per anar a trobar la Caletxa de Sant Pere que en direcció nord deixa enrera Vilafranca. Caletxa en dialecte local fa referència a un camí estret de pedres delimitat per parets de pedra en sec. I això és el que anirem trobant a dreta i esquerra del camí: precioses barraques de pedra en sec, “artigues” i els interminables marges, constant de les terres del Maestrat.

Barraques de la caletxa de S.Joan

La caletxa creua la zona de la Devesa i aviat troba l'assagador de les Fonts del Llosar. Seguim recte pel camí de Sant Pere remuntant en suau pendent cap a la Bassa d'Hivern, un vell abeurador dels ramats que transitaven aquests lligallos. De camí deixem a la dreta el Mas de la Blaia, encimbellat al turó, i més endavant i a l'esquerra la gran masada de Tena. Desde la bassa remuntem cap a un collet i a l'esquerra trobem una altra barraca de pedra en sec totalment integrada dins d'un gran marge. Més amunt, el Peiró de Sant Pere, creu devocional que data del S XVII.

A l'encreuament del peiró amb l'assagador de l'Empriu, prenem en sender PR-CV 402 per la dreta que comença a baixar suau, creuant un petit bosc i vells bancals perduts.

Assagador de les Fonts del Llosar

Mas de la Blaia

Mas de Tena

Bassa d'Hivern

Barraca de marge

Peiró de Sant Joan

Entre els bancals, a un clar, destaca a la dreta la Font de Fabregat, en forma de povet, protegit també per una barraca de pedra en sec.

Creuem el Barranc de la Creu, i per la dreta, a l'ampla vall que remunta el barranc, s'aixeca el Mas de Llesca. El GR passa entre els edificis, en molt bon estat de conservació, del Mas de la Curra, i sempre en direcció nord careneja planera la Serra Simona, entre els barrancs de Sellumbres a l’esquerra i el de la Rambleta a la dreta.

La pista comença a baixar per trobar la llera del barranc de Sellumbres, dibuixant grans llaçades.

Font de Fabregat

Barranc de la Creu

Mas de Llesca

Mas de la Curra

Serra Simona

Fita a Serra Simona

A una corba, un indicador ens porta a creuar el preciós pont medieval de la Rambla, d’un sol ull i volta de canó d’uns 10 metres.

Ara el sender ens porta a retrobar la pista que puja decidida  la Costera del Pont fins a la Creu de les Artigues, on tornem a deixar la pista i per la dreta el sender comença a baixar cap al Molinet.

Rambla de Sellumbres

Pont de la Rambla

Creu de les Artigues

El Molinet

A l’encreuament amb el barranc de la Cova d’Antolà, per l’esquerra, veiem la Caseta del Molinet però el sender ens porta per la dreta cap a les Sortanelles, des d’on ja tenim una excel·lent panoràmica del proper Portell.

Creuem la carretera i remuntem una pista que ens porta a l’entrada sud del poble. Allà hi trobem l’ermita de Nostra Senyora de l’Esperança i els vells safareigs del poble, que encara s’utilitzen!

Casa del Molinet

Les Sortanelles

El Portell

Ermita de Nostra Senyora de l'Esperança

Safareigs

Entrem al poble pel carrer Major, i val la pena trencar per algun dels carrerons medievals a l’esquerra per pujar a visitar l’esglèsia de l’Assumpció, del S XVIII. El campanar era una de les torres de l’antic castell. El topònim del poble fa referència a l’entrada a les terres aragoneses des de les valencianes.

Esglèsia de l'Assumpció

Al pavelló municipal ens espera un avituallament de l’organització  on poder agafar forces i reposar una estona.

Itinerari etapa 2: A la sortida del poble trobem la carretera CV-125 a Cinctorres. El GR ara pren un camí paral·lel a la carretera, que en direcció nord puja entre llaurats fins a l’encreuament d’aquesta carretera amb la de la Cuba. Creuem les dos i per la dreta remuntem per l’assagador de Montllover, entre margenades de pedra en sec i bosquets de carrasques i grans ginebres. A l’altiplà i en un encreuament de pistes prenem la de la dreta. A la dreta veiem la Creu del Gelat, prop de la carretera que ens separa del turó del Molló Blanc coronat per antenes i una caseta d’observació forestal.

Sortida del Portell pel Puçol

Creuem la carretera de la Cuba

Assagador de Montllover

Corrals dels Vilàs

Creu del Gelat

El Molló Blanc

Creuem la carretera un altre cop i pugem, però prenent el primer ramal de l’esquerra. Som a la Serra del Bovalar, a les cotes més altes del terme de Cinctorres. Una zona d’especial protecció pel que fa a la vegetació, amb una microreserva  de flora, i a la fauna, on s’hi poden trobar diferents observatoris d’aus.

El traçat proposat baixa sempre per la vessant esquerra del barranc del Bovalar, marcat com a GR 331. Em queda el dubte de si és el traçat original o un d’alternatiu, ja que he vist altres ressenyes que van per  dalt la carena del Bovalar fins al Coll del Sester i després baixen pel barranquet del Pouet a trobar el traçat que fem nosaltres.

En qualsevol cas el paisatge és preciós, el barranc baixa decididament cap a Cinctorres i per la dreta els grans boscos del Bovalar estàn de festa, vestits de tardor.

El Bovalar

Barranc del Bovalar

Cinctorres

Boscos del Bovalar

Cap a la part baixa del barranc, al Racó d’en Berga, retrobem els camps de conreu i velles vinyes també tardorenques. Novament creuem una carretera, la CV124, i per un caminet enfonsat, paral·lel a la carretera, arribem a la bonica ermita del Pilar, a tocar de la Font del Bassi i el vell safareig.

El camí ara ens puja fins a l’entrada de Cinctorrres.

Vinyes al Racó d'en Berga

Ermita del Pilar

Font i safareigs del Bassi

“El lloc de Cinctorres nasqué després de la conquesta del S XIII al voltant de la Torre del Quartillo, una de les cinc torres d’orígen musulmà que protegien el curs del riu Sellumbres i les bones pastures del Monte Bovalar…” (Font: els ports).

No podem deixar Cinctorres sense visitar l’ermita de Sant Lluís i la plaça del Pou, l’espectacular esglèsia de Sant Pere Apòstol, del SXVII i la preciosa creu del Peiró de la Plaça Nova… i sense gaudir del preceptiu “cremaet” als porxos de l’ajuntament.

Ermita de Sant Lluís

Esglèsia de Sant Pere

Peiró de la Plaça Nova

Bona ruta i excel·lent companyia, no és pot demanar més...