GR 331 Camí de Conquesta. Etapa 3. Cinctorres-La Mata

7 de gener de 2023

Tornem al Camí de Conquesta, el GR 331, per fer l'etapa 3 entre els pobles de Cinctorres i la Mata, un tram al que podriem posar el títol del Camí de les Ermites. El traçat, com és habitual als Ports, és un viatge al passat entre preciosos paisatges de dura fesomia i detalls de patrimoni arquitectònic, religiós i històric que marquen aquestes terres i que li donen el seu especial caràcter. El visitem?

Aproximació: al tractar-se d'un itinerari lineal caldrà fer una combinació de cotxes, deixant-ne una a cada poble. La ruta proposada parteix de Cinctorres.

Desnivell: 367m. positius, 444m. negatius.

Dificultat: fàcil

Durada: 15 km. Unes 4h 30'

Itinerari: Abans de deixar el poble, i en temperatures sota zero vé de gust fer un cafè calent abans d'emprendre la partença. Aprofitem per fer una visita al poble: La casa palau Sant Joans, que alberga el museu dels dinosaures, la Plaça del Pou, l'ermita de Sant Lluís i el monument al Cinctorrà ens dónen la benedicció per emprendre el camí, sortint del poble pel carrer Sant Lluís en direcció nord-oest.

Casa palau Sant Joans

Plaça del Pou

Ermita St. Lluís

Entre les darreres cases del poble, abans de la piscina municipal trobem a la dreta el rentador de la font d'en Prats. Més endavant i després de creuar el barranc de la Granja, també a la dreta veiem un curiós arc solitari i el peironet de la Mare de Déu, a la zona de l'Umbria. El camí entre conreus ens porta a la primera ermita del recorregut: la de la Verge de Gràcia, al costat del barranquet de la Parra.

Font d'en Prats

Peiró de la Mare de Déu

Ermita Verge de Gràcia

Barranc de la Parra

Per la dreta de l'ermita remuntem el GR cap al Mas Roig. Un altre exemple d'arquitectura rural que pren el topònim, suposo,  de  la pedra rogenca que basteix la casa i els corrals del mas. Per pista seguim remuntant, deixant al darrera diferents encreuamanets perfectament indicats, fins al Collet de la Buitrera, on prenem una variant de pista en direcció nord-est entre boscos replantats de pins i alzines. Aviat trobem el camí flanquejat de xiprers que puja cap a Sant Cristòfol, i que seguim en pujada per la dreta.

Mas Roig

Cinctorres

Collet de la Buitrera

Camí de l'ermita

Sant Cristòfol i Mas de Barberà

El paisatge s'obre i la pista ara formigonada ens puja al turonet arrodonit de l'ermita de Sant Cristòfol de Saranyana, a 1103 m. d'alçada. Ja anomenada en documents del 1332, es tracta d'una ermita de gran veneració per tots els pobles del voltant, que acull diferents rogatives. Val la pena parar una estona i gaudir de les grans panoràmiques sobre el Forcall, Mola Garumba, el riu Calders, les bancalades del Mas de Barberà, sota l'ermita, o les vistes cap a la Mola de Cantavella, cap a ponent, o la Serra de la Creu i la dels Castellans...

Les arcades de la casa de l'ermità ens donen recer per fer un descans i recuperar forces. Bàsicament hem pujat, i ara cal baixar... una llarga baixada.

Sant Cristòfol de Saranyana

Mola Garumba

Forcall

Mas Barberà i Cinctorres

Deixem l'esplanada de l'ermita pel PR CV-117, coincident amb el GR, i creuem una portera de pastor elèctric per endinsar-nos cap a l'alzinar de Sant Cristòfol. El sender entre carrasques ens porta al Mas de Casanova, a una petita vall de la serra per on pasturen vaques indiferents a la nostra visita. Entre les diferents cases abandonades del mas visitem el peironet de Sant Pere. Tot i estar reconstruït encara conserva perdres de l'original, anterior a la guerra civil, en que es va destruir.

Mas Casanova

Peiró Snat Pere

Ara el GR pren direcció nord pel camí del Mas de Casanova, un vell assagador entre prats.  El deixem per un sender a l'esquerra i ens endinsem en un dens pinar. Creuem una portera a un marge i seguim en baixada fins a flanquejar per la dreta grans bancals de pastura del Mas de Carbó.

Després de deixar un petit maset a la dreta el sender creua perpendicularment el Camí del Mas de Soler i segueix baixant per sender fins a trobar una nova pista, que per l'esquerra ens deixarà al despoblat de Saranyana. Una petita pedania de Todolella, habitada fins al S XX, on destaquen les restes de la  vella esglèsia preromànica de Sant Miquel, amb una interessant cúpula construida al S. XIII, i l'arc faixó que separava l'absis de la nau. Una petita joia del patrimoni!

A la part més baixa destaca també l'esglèsia de Sta. Quitèria, i velles cases medievals que ens transporten en el temps. Sembla ser que hi ha interès per recuperar algunes de les cases, plenament restaurades.

Esglèsia Vella de Saranyana

Sta. Quitèria

Saranyana

El GR surt de Saranyana, i aviat deixa la pista per baixar, directe entre horts, a creuar el Barranc de Saranyana. Només creuar ara el sender planeja cap al nord per trobar la vall del riu Cantavella. El sender transcorrerà paral.lel al riu fins a la Mata; a estones elevat, altres arran de riu,  avança en direcció sud-oest. Un paisatge fluvial molt ric entre curiosos plegaments geològics, els masos esparsos propers a la riba...

Barranc de Saranyana

Riu Cantavella

A l'altre costat del riu, quasi sota la carretera veiem una font , però no hi podem arribar perquè l'aigua ens barra el pas. El sender segueix en la mateixa direcció pujant i baixant, i fins i tot creuant algun barranquet amb l'ajut d'algun pas equipat. Voregem un gran meandre del riu i dalt a l'altra banda de riu destaca el Mas Royos.

Finalment, podem creuar el riu a l'alçada del Molí de la Vila, on em crida latenció l'escut del poble a la clau de volta de l'arcada de la porta. Passem per davant de la petita ermita de St. Antoni de Pàdua, i entre granges i la carretera arribem a la Font d'Allà Baix, ben empedrada i amb la cisterna de càrreus plena a vessar.

Meandre del Cantavella

Mas de Royos

Llosa

Cantavella

Molí la Vila

St. Antoni de Pàdua

Font d'Allà Baix

Ara un camí asfaltat paral·lel a la carretera ens deixa a l'ermita de Sant Gil. Una petita capella on destaca un cobert molt alt ,de l’alçada que la pròpia capella, i un bonic tambor octogonal de rajola que la corona.

Creuem per un túnel sota la carretera i pugem cap al poble. Encara trobem de camí el Peirò de Sant Gil, amb una preciosa creu gòtica molt treballada. A l’alta banda de riu sobre un altiplà tambe veiem l’ermita de Santa Bàrbara. Ja he perdut el comte d’ermites…

Ermita de St. Gil

Ermita de Santa Bàrbara

Peiró de Sant Gil

Ja només ens resta pujar per un camí costerut, des del peirò cap al poble, on entrem pel carrer Major, entre precioses cases palau, la Casa Cremada, Casa Palau dels Pedro i la Figuera, i fins al Palau de l'Ajuntament i l'esglèsia de Nostra Senyora de les Neus.

Carrer Major

Casa Cremada

Casa Palau dels Pedro i la Figuera

Nostra Senyora de les Neus.

Ajuntament

Un altre bany de Ports: natura, història, patrimoni, bona companyia... Seguim!