Tossa Plana de Lles, La Portelleta. Pirineus. 100 cims.

6 d’agost de 2012

Regirant arxius recupero l'ascensió que vam fer fa quasi 11 anys a la Tossa Plana de Lles, o la Portelleta, de 2905m. Sostre de la parròquia andorrana d'Escaldes Engordany, que forma part del repte Seven Peaks d'Andorra i a la vegada dels 100 cims de la Feec l'estiu del 2012. Amb el Josep, un gran company de muntanya amb qui he compartit i gaudit molts cims, fem una ascensió ràpida, pujant i baixant per la mateixa traça, amb la intenció d'aprofitar el dia i fer un altre cim a la tarda.

Tossa Plana de Lles

Aproximació: pugem des de Lles de Cerdanya fins a l'estació d'esquí de fons i refugi de Cap de Rec, on deixem el cotxe.

Dificultat: Moderat, pel desnivell acumulat.

Desnivell: Quasi 2000m. acumulats

Durada: Unes 4 h. Uns 13Km.

Itinerari: Per darrera l'estació prenem el sender SC-18,  en direcció nord que va girant cap a l'oest entre un dens bosc, fins a coincidir un tram amb el camí de les Pollineres. Per l'esquerra tornem a prendre l'SC-18, creuem el Pla de les Llates, també entre bosc fins a trobar la gran esplanada del Refugi del Pradell.

Refugi Cap del Rec

Refugi del Pradell

Des del refugi prenem ara l'SC-19 en direcció nord que va guanyant alçada ràpidament, en principi entre bosc, per guanyar l'espectacular Pla de les Someres, que ja ens regala bones vistes del nostre objectiu, i on podem gaudir de mates de Tora blava, aquí i allà, paradoxalment precioses i a l'hora letals.

Per l'esquerra anem vorejant la capçalera del barranc coronada per la Bassota i l'Estany Gran del Setut, però trenquem cap a la llarga collada entre la Tossa Plana i el Pic de Setut.

Pla de les Someres

La Tossa Plana

Tora blava

Estany gran de Setut

Pic de Setut

Un cop al fil carener ja podem gaudir de les valls andorranes amagades a la cara nord, on destaquen l'estany Forcat i el gran Estany de l'Illa amb el refugi del mateix nom als peus de la presa que tanca l'estany.

Estany Forcat

Estany de l'Illa

Només ens resta seguir carenejant per la dreta, en direcció est, per l'enorme tossa que dóna fe del seu topònim. Aviat fem cim a la Tossa Plana de Lles, anomenada també La Portelleta, de 2905 m. Segon sostre cimer d'Andorra, només superat pel Comapedrosa de 2941m. Tot dos a la ratlla dels tresmils!

Tossa Plana de Lles

Les vistes des del cim són fantàstiques en totes direccions, destacant el Pic de Coma Extremera i el Tossal  Bovinar a ponent,  la Muga a llevant, L'Alt del Griu i els Pessons al nord, i l'espectacular i sempre fotogènica Serra del Cadí al sud. Un regal per als sentits!!!

Tossa Plana, Roc Blanc

Coma Extremera

Pla de les Someres

Baixem seguint la mateixa traça fins al refugi del Cap del Rec.