GR 331 Camí de Conquesta. Etapa 11. Castell de Cabres - Vallibona

1 d’abril de 2023

Seguint la traça del Camí de Conquesta, emprenem l’etapa 11 entre Castell de Cabres i Vallibona que en bona part transcorre per la Tineça de Benifassà, el Parc Natural entre Els Ports i el Maestrat, carregat d’història, una natura exuberant i uns paisatges espectaculars. Un autèntic bany de natura!

Aproximació: L’etapa parteix de Castell de Cabres. En ser un itinerari lineal, com la resta d’etapes del GR 331, caldrà combinar dos vehicles. Un al principi i l’altre al final de cada etapa.

Dificultat: fàcil.

Desnivell: 216m positius i 674m negatius.

Durada: 14 Km. Unes 4h 30'.

Itinerari: Castell de Cabres és un dels pobles més petits i elevats del País Valencià, a 1137m, i als peus d’un turó de 1190m on els musulmans van bastir un castell del que queden només les restes. Després de fer una petita visita al poble, a la preciosa esglèsia de Sant Llorenç del S XVIII amb tres naus amb interessants frescs a les cúpules, la Font de la Vila amb bells arcs de carreus, darrera la font de la plaça i sota una porxada, sortim del nucli per un camí a l’entrada del poble, que baixa paral·lel a la CV-105 cap al barranc de les Sorts. A mitja baixada trobem el prigó de Sant Abdó i Senent, i a l’esquerra, més avall i adosat a un marge el bonic Pou de les Sorts, amb un treballat arc de mig punt de pedra en sec.

Esglèsia de Sant Llorenç

Font de la Vila

Castell de Cabres i Turó del Castell

Prigó de Sant Abdó i Senent

Pou de les Sorts

Abans d’arribar a la cruïlla de barrancs i a la nostra dreta podem admirar els grans Pins de la Coveta. Monumentals!

On conflueix el barranc que portem amb un altre de perpendicular es crea la gran vall del Clot de les Basses. Un “curiós” indicador ens marca el sender al Coratxar, el PR-CV 75.10. Nosaltres trenquem a la dreta per una pista que transcorre per sota de la carretera d’accés al poble paral·lelament fins a creuar-la a l’alçada del Pla de l’Artiga, porta d’entrada al Parc Natural de la Tinença de Benifassà.

Pins de la Coveta

Lo Ginebral

Pla de l'Artiga

Entre una espessa pineda i en direcció sud-est ens endinsem a la Tinença. A una pronunciada corba a la dreta, just al costat d’una portera a l’esquerra, visitem el ginebre de Marc, una altre exemplar “monumental” del Parc. Ara la pista remunta en direcció oest fins a una cruïlla de camins on un indicador de fusta ens mostra que la pista de la dreta va al Muladar i la de l’esquerra a Vallibona. Just a la Cruïlla, un altre camí a l’esquerra, a tocar d’una bassa per a incendis i una bassa argilenca, que s’alimenten de la Font dels Pouets dels Horts, ens baixarà en poca estona al Mas de Boix.

Ginebre de Marc

Bancals del Mas de Boix

Basses de la Font dels Pouets dels Horts

Al costat de la gran masada de Boix, restaurada però sembla que novament abandonada, s’obre una gran balconada cap a la Gatellera, per sota i a la dreta del mas trobem el que sembla una àrea recreativa, i uns marges més amunt, entre amples bancalades una font i abeurador completament secs.

Balconada a la Tinença

Mas de Boix

Font del Mas de Boix

Cerquem la pista que baixa per davant del mas, i just sota la balconada una fita de pedres ens mostra el traçat del GR que ara per sender es comença a internar en baixada cap als boscos de Boix. A la primera raconada de barranc, passem per sota d’una carrasca espectacular. El sender s’obre a un clar sobre una lloma on trobem una altra bassa per a incendis al costat de la Font i el bassi del Noto. Seguim baixant seguint la carena del Tossal de Junquera en direcció sud fins a una àmplia collada on arriba per la nostra dreta una vella pista forestal. Als nostre peus podem gaudir d’una bona panoràmica del barranc de la Gatellera que baixa cap a Vallibona i per l’esquerra remunta cap al Mas de Prades. Entre el dens bosc destaquen també els masos de Cardona i Nou.

GR 331

Carrasca Monumental

Bassa i abeurador de la Font del Noto

Mas de Boix

Mas de la Caseta

Masos de Prades i de Cardona

Ara el sender pren direcció nord-est en baixada. A la dreta deixem la bassa argilenca dels Ferreros, també seca.

Aviat guanyem el fons del barranc que baixa del Mas de Boix i novament pren direcció sud fins a la propera confluència amb el barranc de la Gatellera, confluència també amb el traçat del GR-7 que a partir d’aqui compartirà traçat amb el 331 fins a Vallibona.

Bassa dels Ferreros

Barranc del Mas de Boix

Barranc de la Gatellera

Confluència amb el GR 7

El camí recorre la llera del barranc aigües avall i es comença a engorjar. Passem els bonics Estrets de la Gatellera per arribar a un petit eixamplament del barranc on aquest s’encaixa entre grans marges de pedra en sec, que separen els bancals del Mas del Bordet a l’esquerra i del Mas de la Gatellera a la dreta, molt més elevat. Sota del Mas del Bordet visitem les restes d’una vella sénia.

Estrets de la Gatellera

Mas del Bordet

Sénia del Bordet

Curiós desguàs dels bancals de la Gatellera

Aigües avall i ara a la dreta pugem a veure la preciosa sénia del Mas de la Gatellera, prou ben conservada, i prenem, a la valenta un corriol que cresteja en fort pendent per pujar a visitar el mas.

Detall de la maquinària de la sénia

Ha valgut la pena. Nombroses edificacions de fins a dos pisos ens fan imaginar la importància d’aquest mas. Corrals, tancats, un povet, les estances amb el típic blavet a les parets, el forn… fins i tot veiem una vella “pastera” de fusta en una habitació, per conservar els aliments i el pa, en altres temps… Fem un petit viatge al passat entre aquestes parets farcides d’història.

Ara baixem, com déu mana, pel camí d’accès al mas, de traçat impecable i reforçat per margenades de pedra en sec, fins als bancals de sota on haviem visitat la sénia. Un corriolet ens permet tornar a guanyar la llera del barranc.

Mas de la Gatellera

Barranc de la Gatellera

Forn

Corrals

La Pastera

Pouet del mas

Font del Salze

El barranc s’obre, i a la dreta deixem una creu, record d’algun fatal accident. Uns metres més avant trobem els Ullals de la Gatellera, punt de captació d’aigua per a Vallibona. Passem pel costat del que semblen les restes d’un petit aqüeducte que devia baixar antigament l’aigua cap al poble, i trobem la pista que vé de Vallibona i remunta cap a Castell de Cabres, pel Boveral de la Caseta. La seguim recte per anar a trobar el Mas de Grau.

Ullal de la Gatellera

Mas de Manel

Aqüeducte

Bassa de la pista

Mas de Grau

A l’alçada del Mas prenem el sender indicat a la dreta que per sobre dels cingles del Gorg baixa directament per retrobar la pista. A la cinglera de l’Escala, sobre el poble i a la dreta,  destaca la cova dels Frares i les Covetes Llargues. La pista creua el barranc i al davant s’obre el barranquet d’Escala on s’entreveu el Mas sobre el turó.

A l’esquerra i al fons de l’engorjat del barranc hi ha el Toll del Gorg, una gran cadolla del barranc creada pel petit salt d’aigua que es forma a l’estret.

Per sota del Cantal Gros entrem per la part alta de Vallibona.

Mas de l'Escala

Cingleres del Salt

Cova dels Frares

Barranc de l'Escala

Clot del Gorg

Vallibona

Tornant en cotxe per la pista  cap a Castell de Cabres, fem una petita parada per visitar les restes del Mas de la Caseta, i la seva espectacular carrasca.

Mas de la Caseta

Carrasca del Mas de la Caseta

Una altra bonica jornada muntanyenca amb l'amic Josep, resseguint aquest encantador traçat del Camí de Conquesta.