GR 92. Etapa 22. Vilanova- Sitges

31 d'agost de 2023

Torno a cota zero, al GR 92, el camí de ronda que recorre tot el litoral català des de Portbou a Sòl de Riu. Aquesta vegada faig un tram de l'etapa 22 que oficialment va de Garraf a Vilanova i la Geltrú, més concretament el tram que uneix Vilanova i Sitges en sentit nord. Un reguitzell de platges i cales, entre penya-segats, i sempre, en aquest tram, a tocar de la via del tren.

Port de Vilanova des de la Punta Grossa

Paissatges encantadors on la serra abraça el mar entre pinedes i rocam.

Aproximació: deixem el cotxe a Sitges al costat de l'estació i prenem un rodalíes que en poca estona ens deixa a l'estació de Vilanova. No hem pogut fer l'etapa sencera perquè Garraf és un “baixador” on no hi para cap tren, i per tant caldría combinar en dos cotxes per fer-la sencera. Deixem aquest tram per una altra ocasió.

Desnivell: 140m. acumulats

Dificultat: Fàcil.

Durada: 9,5km. 3h.

Itinerari: Un cop a l'estació de Vilanova només cal prendre el carrer de les Canàries per l'esquerra i en pocs metres ens deixa al Passeig Marítim que prenem per l'esquerra fins a la rotonda que marca el final del passeig.

Creuem el Torrent de la Piera, i deixem a la seva dreta el port de Vilanova.

A l'altre costat prenem per la dreta el passeig del Molí de Mar, per visitar aquesta curiosa peça patrimonial. Són les restes d'un vell molí construït l'any 1801 a la platja de Sant Cristòfol o de la Farola, amb l'objectiu d'aprofitar la força de les onades per moldre farina. Em costa imaginar quin tipus de giny podria fer tal cosa.

Les restes del molí estan als peus de La Farola, el far de Sant Cristòfol de Vilanova, en funcionament des del 1905, i de 21 m d'alçada i un abast de 19 milles nàutiques. Els fars són sempre fascinants...

Estació de Vilanova

Torrent de la Piera

Molí de Mar

Platja de Sasnt Cristòfol

La Farola. Far de Sant Cristòfol

Deixem el far, el molí i la platja de Sant Cristòfol i tornem fins al Torrent de la Piera per prendre el carrer de dalt, el de la Pujada del Far. A la dreta veiem que l'edifici annex al far s'ha reconvertit en el Museu del Mar de Vilanova. Més endavant a l'esquerra deixem la bonica ermita de Sant Cristòfol i seguim fins a un aparcament on al final hi ha una passarel·la per creuar per sobre les vies i prendre el Camí dels Colls. Natros no creuem i seguim les marques del GR que ens porten paral·lels a les vies , i que no deixarem pràcticament en tot el recorregut.

El sender surt a la Punta Mabrera on hi ha dempeus un vell búnquer arran d'aigua.

Museu del Mar de Vilanova

Ermita de Sant Cristòfol

Búnquer de Sant Cristòfol

Punta Mabrera

Platja de "La Farola"

El sender ressegueix les vies i passa per darrera del Xalet de la Sal. Aquí trenca cap a la dreta i anem a la Punta Llarga resseguint tot el cap. A l'altre costat retrovem les vies i per la dreta anem deixant la platja del Belis, la Cala del Barco, la petita Platja del Gaspar i la de Cala Xica, abans de pujar fort per guanyar la Punta Grossa. A la dreta hi ha un bonic mirador circular des d'on tenim una bona perspectiva del Port de Vilanova a la nostra esquena, dels grans penyassegats que configuren els Gegants i la platja de la Desenrocada a la petita cala que hi ha a recer de la Punta Grossa.

Punta Llarga

Platja de la Desenrocada

Els Gegants

Mirador de Punta Grossa

Ara el sender baixa un altre cop cap a les vies, i resseguint-les de nou deixem a la dreta la Platja de l'Home Mort i la de Rosés. Fem la darrera pujadeta al turonet de la Punta de les Coves i baixem per l'altra banda cap al sector de les Coves. Prop del GR, a la dreta, s'obre la boca de la Cova del Gegant, un avenc arran del penya-segat que comunica en la mar una metres més avall, pel soroll del trencar de les onades que puja per la cavitat.

Platja de l'Home Mort

Platja de Rosés

Punta de les Coves

Les Coves

Cova del Gegant

Baixem a cota zero i passem per darrera del que devia ser una discoteca de la època: El Club Atlàntida. Des d'allí s'obre la platja de còdols de Santa Margarida, que s'acaba al Cap de Grills, on desemboca la riera de Ribes. Ja som a Sitges i entrem pel Passeig Marítim, visitant al nostre pas les platges del Cellerot, de les Anquines ,Terramar i la Barra, on grans espigons formen petites illes de mar arrecerades.

Platja de Santa Margarida

Club Atlàntida

Cap de Grills. Riera de Ribes.

Platja del Cellerot

Les Anquines

Platja de Terramar

Per l'esquerra gaudim dels preciosos xalets de principis del segle XX, com la Casa Sant Salvador. Segueixen succeint-se les platges separades per espigons: La Riera Xica, la de l'Estanyol, la de la Bassa Rodona... A la següent la tentació ja és massa gran i decidim refrescar-nos una estona a la Platja de la Ribera, amb el teló de fons de la preciosa i inconfusible esglèsia de Sitges, de Sant Bartomeu i Santa Tecla.

Passeig Marítim

Casa Sant Salvador

Sant Bartomeu i Santa Tecla

Platja de la Ribera

Passeig de la Ribera

Una darrera ulladada al Passeig Marítim i encarem els carrerons plens a vessar de turístes per retornar a l'estació de Sitges.

Una bonica passejada a trenc d'onada resseguint el GR 92, el sender de la Mediterrània.