GR 331 Camí de Conquesta. Etapa 14. La Llècua- Ares

19 de novembre de 2023

Segueixo el traçat del Camí de Conquesta i com en l'etapa anterior, la 14 també està lligada a la transhumància, fixant l'atenció en els "Assagadors".

"L’orografia dels Ports va fer imprescindible la construcció de camins de ferradura per a comunicar masos, poblacions i l’accés als diferents recursos naturals, per al seu aprofitament. Alguns d’ells s’ampliaren per a transitar el bestiar i d’altres es crearen de nou, rebent el nom d’assegadors. Molts d’ells encara estan en ús". (Els Ports)

L'etapa recorre alguns d'aquests assagadors, dels que trobem nombrosos exemples per tota la comarca dels Ports. Margenades interminables, veritables obres d'art fetes de pedra en sec, que configuren un paisatge singular. Aspre i ferèstec, però humanitzat arreu.

El que havia de ser una etapa tranquil·la de només 11km. acaba convertint-se en una llarga etapa de 19 km, al trobar el GR tallat per una batuda de porc senglar a l'alçada del Barranc dels Prats, just abans de la pujada per la costa del Mas de Miró. Per evitar problemes amb els caçadors optem per seguir primer el traçat del GR7, també tallat per la mateixa batuda i posteriorment  recorrer tot el PR-CV 387, fins al mas de la Castellana i per la Mola de la Marina enfilar cap a la Mola d'Ares fins a retrobar el GR. Una volta molt gran, però que ens dóna la possibilitat de tornar a visitar l'espectacular Roure de les Berrugues. Una etapa per tant "tunejada" però que no perd l'essència, i potser l'afavoreix, del Camí de Conquesta.

Aproximació: L’etapa s'inicia a la Llècua. En ser un itinerari lineal, com la resta d’etapes del GR 331, caldrà combinar dos vehicles. Un al principi i l’altre al final de cada etapa.

Dificultat: Moderada, per la llargada del track.

Desnivell: 300m. positius i 250m. negatius.

Durada: 19 km. Unes 5 h.

Itinerari: Sortim de la Llècua per l’assagador de la Bassa Verda o de Pinella, que coincideix amb la pista asfaltada d’accés al llogaret de la Llècua, una de les dotze “denes” en que es divideix el terme de Morella, com a capital de la dena del Moixacre, a 1069m. d’altitud.

A l’esquerra del camí deixem una masada amb un tancat on pasturen les vaques i també un pedestal de pedra que apuntala la Creu de la Llècua. Creu de ferro on es distingeix encara una petita porció de la cara de Jesús. La creu forma part de la tradició de les rogatives que es fan a la majoria de pobles i llogarets del Maestrat per tenir la protecció dels sants per a les collites i ramats.

La Llècua

Lo Bartolo

Marges de l'assagador de la Bassa Verda

Creu de la Llècua

Portera

No deixem la pista esfaltada i girem a l’esquerra, deixant per la dreta la continuïtat d’un assagador que puja al Mas de Bartolo. El llarg tram de pista corre paral·lel al barranc de la Llècua i passa pel corral del Prat Verd. A la nostra esquerra es veuen les basses del corral.  Creuem un pregon desnivell de la pista que coincideix amb el barranquet que baixa del Mas de Bartolo, aigües amunt.

Bassa del Corral del Prat Verd

Comptadors

La pista es va aplanant en direcció a la cruïlla amb la pista de la Belluga, tot i que el GR no hi arriba. Abans una cruïlla senyalitzada ens marca el sender que s’endinsa a la vall que baixa del barranc de Xerra i el creua perpendicularment. Abans de prendre el sender i per la dreta de la pista veiem les grans masades de la Pinella i de Tosca. A la dreta i dalt la lloma veiem la masada d’en Xerra i al mig de la plana llera de la vall hi trobem un abeurador per als ramats.

Devesa del Mas d'en Xerra

Mas de la Pinella

Mas de Tosca

Mas d'en Xerra

Els sender ens porta a sortir a la pista que puja cap a la Font de la Pinella, i el Mas de la Belluga més a l’est. Creuem una portera a tocar de la Bassa de la Pinella, creuem també la pìsta i abordem la part baixa del Barranc dels Prats en direcció sud, per la Canyada de l’Empriu.

Per la dreta i creuant el barranc surt el traçat del GR 331 que s’enfila a la lloma del Mas de Miró, però com comentava al principi de la publicació,ens trobem amb el temut cartell que “patim” els excursionistes: Batuda de porc senglar. Per dalt a la lloma es sent la remor dels gossos i els crits dels qui els acomboien… un panorama amb el que m’he trobat moltes vegades, que m’ha fet dessistir de més d’una travessa i que prefereixo evitar. Enraonar, per assenyat que sigui, amb algú que té un rifle a les mans, no és el meu esport preferit. Més m’estimo caminar…

Per tant aparquem el GR 331 i prenem la canyada resseguint el barranc dels Prats, amb la idea de pujar igualment al Mas de Miró per l’assagador del pou, pel traçat del GR-7. Tampoc és possible. Just a l’entrada de l’assagador estan els cotxes amb els carros del gossos de la batuda. Avui deuen pentinar tota la zona del Mas de Miró…

Font de la Pinella

Canyada d'Empriu

Indicador GR 331

Barranc dels Prats

Doncs no en queda d’altra que seguir el PR-CV 387. Uns quants quilòmetres de Barranc dels Prats, en direcció sud-est. Per l’esquerra i en alt deixem el Mas d’en Ferré i el de la Roca de Baix. Més endavant i també per dalt a l’esquerra queda el d’Estaca, i just a la confluència dels barrancs trobem una petita joia que ens alegra el dia i que ens fa oblidar la malaurada batuda que ens ha esgarrat els plans: el Roure de les Berrugues. Un Roure valencià monumental (quercus faginea) on destaca la immensa soca, que a la base té un perímetre de 10 metres, amb unes prominents “berrugues” que el fan ben singular. Amb 10,5m. d'alçada i 10,3m. de capçada, se li calcula una edat de prop de 700 anys. Un autèntic veterà del bosc d'alzines característic d'aquesta zona, que mereix només pèr veure’l una visita exclusiva, i que avui sense persar-ho ens l’hem trobat de camí.

Mas d'en Ferré

Comptador barranc d'Estaca

Mas d'Estaca

Roure de les Berrugues

Per dalt del roure, el PR remunta fins al Mas dels Pobres, un altre bon exemple d’aquitectura rural de la zona amb la vivenda, corrals adossats i algunes barraques de pedra en sec que encara s’aixequen senceres entre una mar de “malea”.

Mas dels Pobres

Barraques Mas dels Pobres

Sempre seguint el barranc remuntem fins a l’alçada del Mas de la Castellana, molt enrunat, però encara en ús per les seves pastures, com demostra el preciós pou que hi ha al fons del barranc dels Prats, i d’on encara s’extreu aigua per abeurar els ramats.

Acabem de remuntar el barranc fins a la capçalera, just al collet on el vessant de la muntanya baixa cap al Mas de la Belluga. Quasi a dalt de tot i a l’esquerra descobrim un altre pou preciós cobert per una falsa volta de pedra en sec i amb dos grans piques tallades a la roca per abeurar animals.

Pou Mas de la Castellana

Pou de la Castellana al Coll de Belluga

Aquí prenem l’empinada lloma de la dreta que remunta sense concessions cap al Tossal de la Marina, i anem trencant cap a l’oest resseguint velles i ermes bancalades fins a retrobar el PR que puja del Mas de la Castellana, pel maset de Gaspar fins a la pista de la lloma de la Marina. A l’esquerra les restes d’una vella corralissa fan de balconada de l’immens horitzó que s’obre cap a la Serra d’en Seller i l’Alt de la Nevera de Catí.

Ara planegem pel camí del Tossal de la Marina en direcció nord-oest pel mig d’un espectacular assagador que en algun punt té ben bé 50 metres d’amplada. Per la dreta deixem un bassot completament sec i alguna barraca de pedra en sec. Davant d’un turonet el PR deixa el camí i es converteix en sender que puja per l’esquerra per tornar a guanyar els plans de la lloma del Mas de les Llometes i de la Masada, on un cartell ens avisa de la presència de bous braus, tot i que no n’hem vist cap.

Assagador de la Mola de la Marina

Coll d'Ares

Mola d'Ares

Devesa de la Masada

A l’alçada de la Masada, creuem la gran bassa i resseguint el PR cruem també la capçalera del barranc de Valldebous. Ara el sender remunta en direcció sud-oest cap a la pista que passa per sota la la Mola de Catí, a l’alçada del Mas de les Casetes, on retrobem el GR.

Bassa de la Masada

Capçalera barranc de Valldebous

La Masada

Mas de les Casetes

Ara per l’esquerra planegem cap al poble. Deixem a la dreta els safareigs de la Font de Regatxols, el refugi i la Nevera d’Ares, a mig camí de la Mola. Abans d’entrar al poble i encara per l’esquerra podem gaudir de l’espectacular panoràmica del barranc dels Molins al fons de la pregona vall. Davant s’aixeca l’incofusible situeta del Castell d’Ares i el poble arrecerat sota els cingles de la Mola, a 1190 metres d’altitud.

Nevera d'Ares

Safareig de la Font de Regatxols

Refugi dels Regatxols

Ares

Barranc dels Molins

Castell d'Ares

Plaça de la Bassa

Església de l'Assumpció

Tot i que el traçat original de l’etapa s’ha vist estroncat per l’imprevist, hem gaudit d’una altra variant, més llarga però potser més bonica, recorrent el PR.CV 387 amb visita inclosa al roure monumental de les Berrugues!