GR 331. Camí de Conquesta. Etapa 7. Forcall- Xiva de Morella.
25 de maig de 2024
El 15 d'octubre del 2022 vaig començar casualment a recorrer la comarca dels Ports resseguint el GR 331, el Camí de Conquesta. Quasi dos anys més tard tanco el cercle d'un viatge extraordinari a la comarca dels Ports. Algunes etapes les he modificat adaptant-me a les circumstàncies, altres vegades he fet dos etapes el mateix dia... poc a poc, pas a pas, i sempre amarant-me i gaudint dels singulars paisatges del Maestrat i de la història que els agermana he anat materialitzant el repte. Assolit!
La darrera etapa que em mancava és la 7, "El riu Bergantes", entre Forcall i Xiva de Morella, passant per Villores i Ortells. Al Forcall s'ajunten els rius Morella, Cantavella i Calders, configurant el Bergantes que recorrem fins a Ortells. Bosc de ribera, patrimoni, història... un bon epíleg d'aquest “Camí de Conquesta".
Aproximació: Al ser un recorregut lineal, cal fer una combinació de cotxes, deixant-ne un a Xiva de Morella i un altre al Forcall des d'on parteix l'itinerari.
Dificultat: moderada per la llargada de l'etapa
Desnivell: 475m. positius i 271m. negatius.
Durada: 15,7 km. Unes 4h 15 min comptant parades.
Itinerari: Deixem el cotxe al Forcall, al pàrquing del restaurant Aguilar, a l'entrada del poble venint de Morella. A la dreta veiem un indicador del GR i prenem el carrer Petra Palos en baixada en direcció a l'àrea de lleure del nord-est del poble, al costat de la llera del riu Cantavella. Creuem el riu i prenem per la dreta el Camí de les Solanes. Dalt a la dreta destaca a contrallum l'ermita de la Consolació, i dalt a l'esquerra les cingleres de la Mola de la Vila, que juntament amb la del Mas de Roc, la de Garumba i la de Camaràs, conformen la corona de moles que encerclen al Forcall.
Seguim en direcció nord pels Plans de les Solanes. Algunes barraques de pedra en sec i la singular sénia vertical del Surdo li afegeixen el toc antropitzat a l'itinerari. Més amunt, sempre paral·lels al riu Bergantes, deixem a l'esquerra el PR-CV-322 que puja directe a la Mola de la Vila i al prigó de Sant Marc, dalt la mola entre grans antenes de comunicacions. Seguim recte per la pista fins a una corba marcada on trobem l'indicador del sender PR-CV 217, que seguim.
Prop del Barranc de Torre Folch, a l'esquerra, ens crida l’atenció l’aroma d’unes bancalades d'espígol. Per la dreta baixem cap a la llera del riu coberta per un dens bosc de ribera en aquest punt.
Aviat passarem per una llarga bassa de reg, i al fons a la dreta destaca el pont de la carretera d'accés a Villores que trobarem poc més endavant.
Seguim el traçat de la carretera uns centenars de metres fins a trobar un sender a l'esquerra que puja a trobar el barranc dels Tolls. Ja tenim una bona panoràmica del proper poblet de Villores, mentre el sender ens porta entre petits horts, que la gent gran treballa amb dedicació, fins als "llavadors". Com a la majoria de pobles del Maestrat aquí també trobem els safarejos del poble sota cobert i alimentats per una font, que en aquest cas també omple uns abeuradors plens de "tenques roges".
Enfilem cap al poble pel Carrer de la Font i parem a fer un merescut caferet. Més amunt el carrer treu cap a la Plaça de la Vila, amb el seu ajuntament i la bonica església dels Sants Joans. Sortim del poble pel Carrer Molinos i just al trobar la carretera d'accés baixem per una rampa formigonada a l'esquerra per retrobar el Barranc dels Tolls, en un petit estret que es dibuixa al recer de Roca Bernarda i que resseguim en el seu tran final fins al Bergantes.
Un altre cop a la vora del riu, el seguim sempre en direcció nord i aviat, i al recer d'una gran cinglera a l'esquerra, arribem al Molí de la Cova. El topónim deu fer referencia a la gran balma que s'obre als peus de la cinglera on hi ha diferents corralisses. Per darrera la gran era, on encara hi romà un vell carro, passa el camí entre el molí i les corralisses. Per davant, de cara al sol del matí, s'aixeca la masada de tres plantes del molí, i davant les instal·lacions del vell molí fariner que s'alimentava del corrent d'aigua del Bergantes, desviat aigües amunt per un assut als peus del Molí de la Torreta. Es tracta d'un molí privat que donava servei als veïns de Villores i la gent dels masos propers, cobrant la "maquila", és a dir, un percentatge de farina per cada molta. A l'interior del molí es conserven diverses moles i bona part de la maquinària.
L’edifici dell Molí compta amb dos rellotges de sol a les façanes de llevant i de migdia, i unes espectaculars escales de marge al davant de l'edifici. Un preciós exemple de la indústria fluvial d’altres temps que caldria preservar.
Seguim vora riu, passant per una zona de grans lloses que arriben fins a la llera, on encara es pot veure tallada a la roca la canalització del següent molí. S'aprecien també els singulars estrats del terreny, que com a feixes paral·leles arriben fins al riu.
Poc més endavant i a l'esquerra veiem també les restes d'un abeurador i una altra sénia, la de Tronch, just abans d'arribar a la emblemàtica passarel·la que ens permet creuar el Bergantes i accedir a Ortells. Les avingudes del riu han descalçat parcialment els dos pilar de la passarel·la que creua el riu, just a l'alçada del gran Toll del Mugró.
Trobem els cartells del GR i del Camí de Sant Jaume just abans de remuntar fins a la carretera d'entrada al poble que creuem per accedir al petit nucli d'Ortells pel carrer que dóna a la Plaça Major, on hi trobem l'ajuntament i el preciós Castell- palau dels Brusca i dels comtes de Creixell que data del S XV.
Fem una visita a l'església de l'Assumpció on a l'ombra de la façana podem gaudir d'un respir i de la pau d'aquests petits pobles del Maestrat que semblen ancorats al passat i allunyats de les massificacions turístiques.
Ajuntament d'Ortells
Castell-palau dels Brusca
Sortim del poble pel carrer del Pont i tornem a la vora de la carretera, on hi ha els diferents cartells del GR, i on hi tornem a trobar referències del GR 331.1, una variant del Camí de Conquesta, que parteix d'aquest punt en direcció a la Balma de Sorita, en la seva primera etapa. Un nou projecte?...
Ara el sender recorre l'entrador de la carretera d'Ortells uns metres en direcció sud fins al Peiró de la Mare de Déu del Carme. Per darrera, el sender remunta guanyant una mica d'alçada respecte a la carretera, per tornar a baixar fins a creuar el barranc d'en Saura i començar a remuntar per una pista entre granges, el vell Camí de Xiva.
Per la dreta s'obren grans panoràmiques de la zona dels Racons i els Avellaners.
La pista es va apropant al Mas de Barberà encimbellat dalt d'un turó. Al seus peus i a una raconada trobem el Povet de Barberà, completament sec.
A un collet de la pista deixem a l'esquerra l'entrador als propers masos de Molinos i d'Amela. Una altra gran bassa seca a l'esquerra i una gran fita del Camí de Sant Jaume de Castelló ens marquen el punt on prenem el sender indicat del GR per la nostra dreta. Aviat arribem al Coll d'Ortells, on entre petits boscos i bancals abandonats, creuem dos porteres de bestiar i comencem a baixar cap a la pista asfaltada d'accés a Xiva, a l'alçada de la Font del Pontet.
Emprenem el tram final per pista i després d'una petita pujada ja arribem als plans des d'on s'albira el poble de Xiva, enclavat al barranc entre els turons de la Tossa i del Castell.
Abans d'arribar i a la dreta veiem el peu del que devia ser una creu, que ens dona la benvinguda a Xiva, darrera etapa del meu viatge a través del temps pels Camins de Conquesta dels Ports de Morella.
Salut i muntanya!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada