Monturull i Perafita. Pirineu. 100 cims

6 d'agost de 2012

Segona ascensió d'una fantàstica jornada de muntanya, l'agost de fa 11 anys. Al matí pugem a la Tossa Plana de Lles, i rematem la sortida amb dos cims més de la mateixa zona: El Monturull o Torre dels Soldats de 2761m. sostre de la parròquia andorrana de Sant Julià (Seven Peaks Andorra) i a la vegada un dels 100 cims essencials de la FEEC; i resseguint el cordal en direcció nord, el Perafita, Tossal de les Truites o Pic de Monturull com es coneix també aquest cim, que amb els seus 2754m. és també un dels 100 cims de la FEEC.

Jornada extenuant però a la vegada farcida de sensacions que ens deixa les retines (i els músculs) plenes a vessar de muntanya.

Perafita des de l'Estany Gran de la Pera

Aproximació: Com deia vam fer la sortida a l'estiu, i per tant les pistes són practicables. A l'hivern es pot fer una aproximació amb raquetes. Des del Refugi del Cap del Rec, a l'estació d'esquí de fons de Lles de Cerdanya, prenem la pista forestal, Camí de les Pollineres, en direcció oest, passant pel refugi del Pradell, i al km 8,5 des de l'estació d'esquí i després de creuar el barranc del riu del Molí, a la dreta de la pista, hi ha el refugi de la Font de les Pollineres, on podem deixar el cotxe.

Dificultat: Moderada, desnivell acumulat.

Desnivell: 1650m. acumulat.

Durada: 9,62 Km. Unes 4h.

Itinerari. Des del refugi prenem la pista que comença a remuntar el riu del Molí, i de seguida el GR 11-10 per la dreta de la pista. Un ample sender molt fressat sota un bosc preciós que remunta en franca pendent fins als Estanys de la Pera.

Retrobem la pista i la seguim uns metres per anar a trobar un corriol que creua entre l'estany petit i el gran, i remunta suaument pel Torrent de Claror. Al davant s'aixeca imponent el Monturull. Deixem el plàcid replà per encarar les pales de tarteres que per la dreta remunten fort, entre mil corriols del bestiar, cap al Coll de Claror.

Torrent de Claror

Coll de Claror

Clot de la Pera

Un cop al coll, hem guanyat la carena, primer gran esglaó de l'escala que encara hem d'acabar de pujar. Per l'esquerra i seguint el cordal fem via cap al Monturull, una encimbellada muntanya de roques acumulades. Fem cim al Monturull o Torre dels Soldats i gaudim de l'excepcional panoràmica en totes direccions, i on destaca al sud, omnipresent, la Serra del Cadí.

Pala final Monturull

Cim Monturull

Cotxa capblanca

Deixem enrera el vértex del Monturull i tornem sobre les nostres petjades cap al Coll de Claror, un petit respir abans del següent esglaó: el Perafita.

De camí i per l'esquerra: fantàstiques vistes dels Clots de la Tora que es dirigeixen a Andorra i en un raconet, la presència assossegada, com un petit far de redós, del Refugi de Claror. A la dreta  el Clot de la Pera, coronat a llevant per la recentment visitada Tossa Plana de Lles.

Pugem decidits fins al següent fita redundant: El Perafita (fita de pedra), també conegut com la Tossa de les Truites i Pic de Monturull. Només uns metres per sota de l'anterior Monturull però que també ens regala grans panoràmiques de la Cerdanya i d'Andorra,  entre centenars de fites de pedra construides pels excursionistes que visiten el cim.

Refugi de Claror

Perafita

Cim Perafita

Les fites del Perafita

S'acaben el esglaons i ara cal baixar. Seguim el mateix cordal que ens porta a creuar l'extens Port de Perafita. A l'esquerra els llacs de Perafita li retornen reflexos al sol. Al Collet de Sant Vicenç, a l'extrem del Port, retrobem el GR 11-10 que ara prendrem de baixada cap al Clot de la Pera, i els Estanys i Refugi de la Pera. De camí saludem els parroquians de vall: cavalls i vaques que segueixen el nostre esgotat trescar amb la mirada encuriosida.

Monturull, Perafita i Estany Gran de la Pera

Refugi dels Estanys de la Pera

Refugi de la Font de les Pollineres

Un altre cop a la pista, prenem ara un vell camí, per la dreta, que ens baixarà un altre cop fins al Refugi de la Font de les Pollineres on tenim el cotxe.